Kære du, Først et vituelt kram herfra. Uden enlig at kunne trække på andre erfaringer end min egen, tror jeg at de første 6 mrd for mange er svære. Men det kan du selvfølgelig ikke bruge til ret meget.
Selvfølgelig skal du have talt med din partner (som jo lyder lidt håbløs). Men her tror jeg andre kan give bedre råd end mig (for det er jeg ikke for god til selv). Men hvis jeg skulle anbefale noget så er det at starte med dig selv og det du kan gøre. for der er man sikker på at man kan ændre noget. Her et par foreslag.
For det første skal så prøv at trække på al den hjælp du kan få. Hvis din mor (og eventuelle andre familie medlemmer eller gode venner) bor i nærheden, er det jo oplagt (e.g. lidt pasining og hjælp med huset – de kunne måske også komme at hjæpe med en ugenlig rengøring som i gør sammen). Indkøb af rengøring service er selvfølgeligt også oplagt. Hvis din famile bor langt væk men kommer at besøger ind i mellem han de også hjælpe. Vores famile bor langt væk, men når min svigermor kommer, køber hun ind og laver mad i et par dage og fylder fryseren. Det gør at vi altid har noget at spise – en bekymring mindre.
Angående huset, så sæt forventingerne ned. Hvis det roder, bare ærligt. Hvis din kæreste er utilfreds, så sig han kan gøre det selv, eller betale for rengøring. Det er også et dejligt konkret forslag til hvad han kan byde ind med.
Og så hvordan kommer du videre.... her et lille forslag. Start med at anderkend at du er nød til at tage vare på dig selv for at være en god mor. Hvis dit barn har en sovetid – så sørg for at komme ud når barnet sover. Du kan også skabe en sovetid, ved at gå ud med barnet i barnevogn på et bestemt tidspunkt (det gjorde jeg da min dreng var omkring den alder og ikke ville sove – så gik jeg til han sov). Straks når han sover kan de være en god ide at gå på cafe og nyde det er ”din tid” – det kan tit være svært hjemme. Du kan tage en bog eller dit hælketøj med. Det er skønt, bare det at komme ud. Og hvis du gør det hver dag bliver det dit eget ritual.
Dernæst er det en god ide at finde ud af hvad der ideelt set ville gøre dig glad (e.g. slankere, se venner, komme ud, hækle etc.). OK, alt er måske ikke ideelt set muligt – men rigtig meget er. Tag hvert element som du gerne vil – og bryd det ned i delelementer – og de skal være små og overskuelige og ting du konkret kan gøre på ti til 20 minutter (og gerne mindre). Slank og lækker, kan feks brydes ned til. 20 min gymanstik om dagen (kik online efter programmer), mor barn gymnastik, spise sundere, købe en ny bluse eller komme til frisøren (hvis din dreng har en sovetid kan du planlægge derefter).
Det med egentid kan måske blive svært, men du kan tage dit barn med – tjek hvad der er af muligheder for mor-barn ting). Det kan være dejligt at se og møde andre mødre – og igen er det bare skønt at komme ud.
Konkret har jeg haft lille liste på vægen med de ting jeg prøver at gøre for mig selv hver dag (med mulighed for at krydse af). der er ca. 20 punkter - de fleste er små og overkommelige (f.eks. drikke 2 liter vand om dagen, spise ordenligt, lave mavegymnastik for at lukke mavemuskerne, knibeøvelser, tage makeup af om aftenen). Andre omhandler at gøre ting for mig selv eller lave sociale ting. Målet er ikke at jeg gør alt hver dag. men når jeg har 5 minutter, kiggede jeg på listen og ser om der er noget jeg kunne gøre, eller kunne planlægge, så jeg kunne få nogle krydser i morgen, eller en anden dag. og så kigger jeg på listen om aftenen, og siger til mig selv, i dag har jeg i det mindste gjort xxxx. og i morgen vil jeg gøre det og det.
Det giver også krydser at at planlægge ting, eller at lave en liste. og så er det selvfølgeligt helt i orden, hvis der er dage hvor der ingen krydser kommer. Det har hjulpet mig meget at føle at jeg ”gør” noget – og kommer videre. Måske kan det også hjælpe dig?
Undskyld det blev lidt langt. Men dit oplæg lød bare velkendt ... så jeg tænke det måske var nyttigt at høre hvordan jeg kom ud på den anden side