Underlødig kost i DP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2018

Rundtpågulvet

Anonym skriver:

Min søn er startet i dagpleje og jeg bekymrer mig lidt for den mad, jeg ser, at han får...
Til morgen er der havregrød eller rugbrød/boller med smøreost og det er jo fint nok... selvom jeg faktisk ikke ved, om det er vandgrød eller om der er sukker på.
Til formiddag så får de bare knækbrød uden noget eller en fuldkornsbolle uden noget. Frokost har jeg ikke set, hun siger det er rugbrød med forskelligt pålæg og eftersigende også lidt grønt. Til eftermiddag skulle der så også være knækbrød og et stykke frugt.
(Alt er økologisk)

Jeg startede faktisk op hos en anden dagplejer, inden vi besluttede os for at forlænge barslen, og der fik de hvid toast med ost til formiddag og det var en af grundene til, at jeg blev afskrækket.

Jeg prøver sådan at acceptere, at det er okay, at han får noget usundt og kedeligt. Maden har betydet så meget fra mig fra starten.
Vi er tilmed vegetarer herhjemme (han får kød i DP) og derfor er hans ernæring så vigtig, så han kan blive ved med at være sund og rask. Det ærgrer mig at et af hans måltider pludselig er så næringsfattigt uden fedt og uden særlige vitaminer... alt hvad der kommer ned i den lille mave skal jo være noget, han har gavn af.

Min mor var dagplejer, da jeg var lille, og de mellemmåltider hun tilbød børnene, var da helt fantastiske og sunde med f.eks. kogt gulerod, hjemmebagt brød, lidt bær, råkost... alt muligt forskelligt, hun kunne finde på. Måske var jeg naiv, da også troede, at andre dagplejere gjorde det.
Hun ville aldrig bare give dem en tør gnavebolle...
Har selv arbejdet i vuggestue og der fik de da også altid frugt eller grønt til deres boller (der altid var hjemmebagte)

Hvordan pokker skal jeg lære at acceptere, at det bare er det, min søn får? Jeg vil jo ikke bitche og være hende den irriterende hippie-øko-spelt-mor, for det er jeg vist allerede lidt, da jeg skiftede DP tidligere dels pga. den ringe kost. Men jeg er simpelthen så ked af det over det altså... han er så sund og rask, elsker al mad, alle slags frugter og grønt og man kan jo lave det på så mange måder!

Hvad får jeres børn i dagplejen eller vuggestuen?
Synes altså virkelig, at det er synd, at min lille madglade dreng skal spises af med et stykke knækbrød

Hej Trådstarter:-)

Sikke en spændende debat, du har startet. 

Du spørger hvad der spises  hos andre dagplejere.

Så du får lige en typisk dag i min dagpleje:

Morgen ca kl 6.30-7.30: Vi spiser havregrød lavet på vand, serveret med forskelligt frugtmos. Ingen sukker. Der drikkes mælk til. Til tider har jeg bagt i weekenden, så spiser vi grovboller/brød med fed ost. 

Formiddag kl 9, er et let måltid, for at børnene ikke spiser sig så overmætte at der ikke er plads til frokosten. Lige pt pga hvepse prøver jeg at undgå f.eks. meget saftig frugt for at børnene ikke lugter langt væk af frugt og tiltrækker hvepse, når vi bagefter går ud. De bliver selvfølgelig vasket efter maden, men kan jo have fedte både hår og tøj ind i frugtsaft. Vi drikker vand. Vi spiser oftest grovbrød med smøreost og frugt og grøntsager. 

Kl 11 spiser vi frokost. Det er ofte rugbrød, med både kød og vegetarisk pålæg. Der er tit lidt gnavegrønt ved siden af. Hvis jeg har rester fra min egen aftensmad kan vi også spise det i stedet for eller sammen med rugbrødsmad. Hvis børnene har interesse laver vi nogle gange let madlavning f.eks æggekage, eller noget i fad. Vi drikker mælk.

Når de vågner spiser vi igen. Hvis alle har sovet og jeg ikke skulle lave andet har jeg måske ristet havregryn til yoghurt, lavet majspandekager eller andet hurtigt (som jeg kan slippe, hvis jeg skal ud og give en sut)

Hvis ikke jeg når andet, så spiser vi grovbrød og frugt eller grøntsager. På brødet er der oftest smøreost eller smør.

Vi spiser ikke det samme brød/frugt/grønt/smøreost i flere dage. Så selv om det lyder ens, er det ikke ens hver dag. Til tider bager vi rugbrød på dag 1 og børnene smører selv maden på dag 2. Vi bager også boller, eller sætter bagemaskinen i gang med at bage for os. 

Men alt afhænger af børnegruppen. Jeg har gennem årene haft sensitive børn, der havde svært ved udfordringer i kosten, hvor vi måtte tage meget meget små skridt. For tidligt fødte børn der kun ville spise leverpostej (også derhjemme), børn med allergi eller andre særlige kostbehov. Det kunne jeg jo pga tavshedspligten ikke fortælle de andre forældre om. Hvis du havde set mig servere leverpostej hver dag i en uge til A ville du måske slet ikke vide at A bliver Max udfordret fordi jeg skifter fra fransk leverpostej til grovhakket. Og jeg må ikke fortælle dig det :-) 

Mit bedste råd er åben dialog med dagplejer og alternativt med dagplejepædagogen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2018

Lje

Mor og meget mere skriver:

A’s mor, som er meget fokuseret på sit barns musikalske udvikling, undrer sig over, at det kan være så ressourcetungt lige at gøre en ekstra indsats ud af musikalske indslag dagligt og ikke bare synge kedelige børnesange fra 70’erne med ungerne. B’s mor mener, det vil være en smal sag for DP lige at opprioritere friluftsaktiviteter, daglige gåture i skoven m.v. C’s far forstår ikke, at DP ikke gør mere for at lave mere alderssvarende aktiviteter for C, som er et år ældre end de øvrige. Og D’s mor har stort fokus på kosten. 

DP er på 48 timer om ugen og er ved at komme i mål med at få A ind i en rytme, der nogenlunde svarer til de andre børns, så hun kan få et lille pusterum under middagsluren. B er stadig meget pjevset efter en svær opstart og vil helst hænge på DP uafbrudt. C er ved at smide bleen, men har stadig mange uheld og skal mindes om toiletbesøg ofte. 

Jamen, hvor svært kan det lige være at klemme lige netop bollebagning ind i dagens løb? “Vi er andre, som også har et fuldtidsjob ...” - sorry, men MIT job giver mig ikke lige tid til at suse i gang med bollebagning i dagens løb, og jeg ville også glo en ekstra gang, hvis min bankrådgiver eller frisør gik i gang med bagning undervejs. For du har vel ikke tænkt, at DP skal bruge fritiden på det? Er det ikke nok, at hun også skal klemme daglig rengøring ind i sit program? 48 timer er dæleme lang tid! 

Nu er der, for mig, stor forskel på "sær-interesser" (i mangel af bedre ord), som udpræget ønske om meget musik, blomsterende friluftsliv eller særlig fokus på kost og så noget mere "basalt" som dagligdags kost. Hvis man fx har udtalt ønske om friluftsliv, vil det nok være hensigtsmæssigt at finde ditto institution til sin pode.

Der er intet i din argumentation, som egentlig gør mig klogere.

Jeg bager heller ikke boller i min arbejdstid men jeg kan godt finde 2*15 min. om ugen (den kommentar gik mere på tidsperspektivet) til det. Også de uger, jeg runder 50 timer på arbejde. Og nej, dp arbejder bestemt rigeligt hvis de (jeg ved det oprigtigt ikke) har 48 timers arbejde 46 uger om året. Men umiddelbart vil min tanke stadig være, at der må være fx ydertid, hvor dp har 15 minutter til rådighed et par gange om ugen. Eller er børn i dagplejen der virkelig alle sammen 48 timer per uge? (igen, jeg ved det ikke men det lyder voldsomt).

Vh.

Anmeld Citér

26. august 2018

Lje

Rundtpågulvet skriver:

Har du læst at jeg længere oppe skriver hvor meget børnene reelt spiser? :-) Det er ikke gjort med at smide en enkelt plade boller i ovnen en gang om ugen. 

For nu at være lidt på tværs :-) så vil du foretrække at lille A sidder og græder på gulvet mens jeg bruger tid på at sætte boller i ovnen ? Jeg skriver ikke at det aldrig kan lade sig gøre at bage, men at det i perioder kan være svært at nå. Trådstarter melder vist ikke noget til hvor meget kendskab hun egentlig har til kosten. Måske er det lige denne uge det halter lidt.

Vores tavshedspligt gør at vi ikke kan fortælle at A er præmatur og har ekstra behov for tryghed, B er sensitiv og reagerer hvis der f.eks. er kerner i brødet eller koppen ikke er grøn, C er lige blevet storebror og reagerer med at have en lav frustrations-terskel og D er halv-sløj og fik måske lige en Panodil derhjemme fra morgenstunden. 

ABCD er selvfølgelig opdigtet, men slet ikke urealistisk at stå med. Jeg siger på ingen måde at de er for stor en mundfuld, men lige sådan en uge bager vi nok ikke alverden:-)

Og ja, når der skrives at dp kan bage og der laves en vurdering der underkender dagplejers valg af kost og  forbrug/prioritering af tid, så er det vel også at fortælle så hvordan hun skal passe sit job ?

Trådstarter bør tage sin undren med til sin dagplejer og hvis trådstarter ikke oplever en ændring eller får en fornuftig forklaring, kan hun jo kontakte dagplejepædagogen. 

Jo jeg læste det godt. Men simpel udregning af x antal boller på x antal plader - nuvel; smid 2 plader i ovnen nu den er tændt. Sagt med et glimt i øjet for dit indlæg gjorde mig faktisk klogere. Tak for det. 

Selvsagt er grædende børn ikke vigtigere end friskbagte boller. Og hvis man, som dp, er endt op med 4 børn, der alle har specielle behov og alligevel kun tæller 1 plads hver, så forstår jeg sådan set godt prioriteringen. 

Men det ændrer ikke ved, at jeg stadig synes, trådstarters beskrivelse af maden lyder trist. Og stadig tænker, at der må være plads til - i løbet af de 48 timer - at lave små greb på udbud af maden, så den ikke lyder helt så trist. 

Derudover er jeg enig med dig i, at trådstarter naturligvis bør tage snakken med dp men som jeg opfatter det, er det - på et debatforum - muligheden for at stikke en finger i jorden ifht. ret og rimeligt - og ifht. hvad andres oplevelse er. 

Vh.

Anmeld Citér

26. august 2018

Rundtpågulvet

Lje skriver:

Nu er der, for mig, stor forskel på "sær-interesser" (i mangel af bedre ord), som udpræget ønske om meget musik, blomsterende friluftsliv eller særlig fokus på kost og så noget mere "basalt" som dagligdags kost. Hvis man fx har udtalt ønske om friluftsliv, vil det nok være hensigtsmæssigt at finde ditto institution til sin pode.

Der er intet i din argumentation, som egentlig gør mig klogere.

Jeg bager heller ikke boller i min arbejdstid men jeg kan godt finde 2*15 min. om ugen (den kommentar gik mere på tidsperspektivet) til det. Også de uger, jeg runder 50 timer på arbejde. Og nej, dp arbejder bestemt rigeligt hvis de (jeg ved det oprigtigt ikke) har 48 timers arbejde 46 uger om året. Men umiddelbart vil min tanke stadig være, at der må være fx ydertid, hvor dp har 15 minutter til rådighed et par gange om ugen. Eller er børn i dagplejen der virkelig alle sammen 48 timer per uge? (igen, jeg ved det ikke men det lyder voldsomt).

Vh.

Åbningstiden er 48 timer. Hvis man bor i et pendlerområde kan man sagtens have (De samme)børn alle 48 timer og lidt til hvis der er kø eller uheld på motorvejen. 

Derudover foregår den daglige rengøring samt indkøb mm i dagplejers ulønnede fritid. Kurser, personalemøder mm kan også ligge i fritiden både weekend og aften udover de 48 timer. For et par år siden var jeg på job 6.30-16.15 + Førstehjælpskursus kl 17-21. Tre dage i træk i december måned. Det var en lang uge og ledelsen har lovet at næste kursusdage fordeles over 3 uger i stedet. Dog stadig kl 17-21 efter fyraften.  Dertil kommer så 20 min kørsel hver vej til kursus.

Jeg skulle låne et hjælpemiddel til en kollega, det har jeg kørt hen og afleveret i dag (uden løn). Da vi havde børnene på tur til et sommerhus kørte vi i fritiden højstole, barnevogne, tallerkener osv fra legestuen til sommerhuset og tilbage igen dagen efter efter åbningstid (uden løn, benzin eller tid betalt).

Jeg elsker mit job. Men kommer bestemt ikke sovende til noget som helst. 

Anmeld Citér

26. august 2018

Lje

Åbningstiden er 48 timer. Hvis man bor i et pendlerområde kan man sagtens have (De samme)børn alle 48 timer og lidt til hvis der er kø eller uheld på motorvejen. 

Derudover foregår den daglige rengøring samt indkøb mm i dagplejers ulønnede fritid. Kurser, personalemøder mm kan også ligge i fritiden både weekend og aften udover de 48 timer. For et par år siden var jeg på job 6.30-16.15 + Førstehjælpskursus kl 17-21. Tre dage i træk i december måned. Det var en lang uge og ledelsen har lovet at næste kursusdage fordeles over 3 uger i stedet. Dog stadig kl 17-21 efter fyraften.  Dertil kommer så 20 min kørsel hver vej til kursus.

Jeg skulle låne et hjælpemiddel til en kollega, det har jeg kørt hen og afleveret i dag (uden løn). Da vi havde børnene på tur til et sommerhus kørte vi i fritiden højstole, barnevogne, tallerkener osv fra legestuen til sommerhuset og tilbage igen dagen efter efter åbningstid (uden løn, benzin eller tid betalt).

Jeg elsker mit job. Men kommer bestemt ikke sovende til noget som helst. 

Jeg er helt oprigtigt overrasket over, at dagplejebørn er der 48 timer om ugen og at der sidder 4 børn fra åben til luk. Det lyder jo som et hårdt job for en dp (men også for børnene egentlig). I det tilfælde der er 4 børn i samtlige 48 timer, så forstår jeg egentlig godt, hvis overskuddet ikke nødvendigvis er til det store hver uge. I det tilfælde at der ikke sidder 4 børn i 48 timer om ugen, der vil jeg holde fast i min pointe om de små ting, der kan gøre en forskel på den, som fremstillet, triste mad hos trådstarters dp.

Tak for den saglige og oplysende tone i øvrigt.

Vh.

Anmeld Citér

26. august 2018

Rundtpågulvet

Lje skriver:

Jo jeg læste det godt. Men simpel udregning af x antal boller på x antal plader - nuvel; smid 2 plader i ovnen nu den er tændt. Sagt med et glimt i øjet for dit indlæg gjorde mig faktisk klogere. Tak for det. 

Selvsagt er grædende børn ikke vigtigere end friskbagte boller. Og hvis man, som dp, er endt op med 4 børn, der alle har specielle behov og alligevel kun tæller 1 plads hver, så forstår jeg sådan set godt prioriteringen. 

Men det ændrer ikke ved, at jeg stadig synes, trådstarters beskrivelse af maden lyder trist. Og stadig tænker, at der må være plads til - i løbet af de 48 timer - at lave små greb på udbud af maden, så den ikke lyder helt så trist. 

Derudover er jeg enig med dig i, at trådstarter naturligvis bør tage snakken med dp men som jeg opfatter det, er det - på et debatforum - muligheden for at stikke en finger i jorden ifht. ret og rimeligt - og ifht. hvad andres oplevelse er. 

Vh.

Jeg håber ikke at jeg lyder som en værre heks, for på skrift kan det være svært at tyde tonen bag:-)

Hvis jeg må rose mig selv et øjeblik, så er jeg faktisk en populær dagplejer, altid med venteliste og gode anbefalinger fra forældrene. Så jeg er ikke så farlig endda 

Og hvis trådstarters barn ALTID kun får tørt knækbrød og kedelig mad, ville jeg bestemt mene at der var plads til forbedring. Men det melder historien desværre ikke rigtig  noget om.

Men som i alle andre jobs, foregår der en masse arbejde som udefrakommende ikke kender til. Jeg vil gerne udbrede kendskabet til vores lange arbejdsuge og vores mange ulønnede timer ved siden af. Ja, det tager ingen tid at bage (især uden børn) men ... et eller andet sted må man prioritere og vælge til og fra. For mit vedkommende betyder det at jeg bruger fritiden på frivilligt arbejde ( som intet har med dagplejen at gøre, dog med børn) og på at lave månedsplaner for aktiviteterne i dagplejen, men vælger ikke at bage så tit. Og så har jeg selv tre børn der skal have lektiehjælp, aftensmad osv osv

Anmeld Citér

27. august 2018

Rundtpågulvet

Lje skriver:

Jeg er helt oprigtigt overrasket over, at dagplejebørn er der 48 timer om ugen og at der sidder 4 børn fra åben til luk. Det lyder jo som et hårdt job for en dp (men også for børnene egentlig). I det tilfælde der er 4 børn i samtlige 48 timer, så forstår jeg egentlig godt, hvis overskuddet ikke nødvendigvis er til det store hver uge. I det tilfælde at der ikke sidder 4 børn i 48 timer om ugen, der vil jeg holde fast i min pointe om de små ting, der kan gøre en forskel på den, som fremstillet, triste mad hos trådstarters dp.

Tak for den saglige og oplysende tone i øvrigt.

Vh.

I en pendlerkommune som min er det normalt at børnene har lange dage. Men det er bestemt ikke mit indtryk at det er ens over hele landet. Jeg ved at enkelte kommuner har deltidspladser i både dagpleje og institutioner. Her oplever vi nogle forældre vælge dagplejen fra, fordi vores åbningstider ikke er tidlige eller sene nok.

Og ja, det er benhårdt for børnene at være afsted så mange timer. De er trætte når vi når fredag og trætte mandag morgen. Men det er de vilkår der er for børnene. Vi dagplejere og i øvrigt også institutionspersonalet, prøver at gøre det bedste vi kan for at skabe gode dage.

Det jeg elsker ved dagplejen er at vi, pga den lille børnegruppe og dagplejerens selvstyring, kan tage godt hånd om børnene på en træt dag. At vi kan ændre dagens program på et øjeblik, hvis der bare er behov for en stille lege-i-haven-dag. Vi kan også bage brød eller lave varm mad efter en pludselig indskydelse. 

Nu skal jeg sove. Jeg skal op kl 5 og smøre mad til hele familien:-) godnat og Tak for sober og spændende debat 

Anmeld Citér

27. august 2018

Anonym trådstarter

Hej igen.

Sikke en masse indlæg, der er kommet og tak for det - det har hjulpet med at nuancere mit syn på sagen.
I har ret i, at jeg er lidt småpylret, når det kommer til hans mad - det er noget, jeg selv er bevidst om.
Jeg er dog ikke decideret sundhedsfanatisk og han har da fået både kage og pomfritter og en færdigsuppe, hvis tiden var knap, så jeg kan godt gå på kompromis, når det er nødvendigt - og det bliver jeg nok nødt til at gøre her.
Jeg tilbyder ham bare lidt ekstra frugt/grønt til hans morgenmad herhjemme i stedet og har noget godt og sundt til om eftermiddagen, når han kommer hjem, så går det nok alt sammen...
Han kan da heldigvis godt selv lide både bollen og knækbrødet. Det er bare mig, der synes, det ser så usselt og kedeligt ud!

Jeg har spurgt, hvad han får at spise resten af dagen og det lyder som en helt almindelig frokost med rugbrød og forskellige former for pålæg med lidt gnavegrønt - som jeg intet har at indvende imod! Han får endda rugbrød med kerner og det finder jeg mig da i, selvom det ikke anbefales. Og kød, selvom jeg er vegetar og det finder jeg mig også i. Og der er frugt til eftermiddag og det er fint. Og alt er til min store glæde økologisk!

Jeg forstår bare ikke, at han skal have en skive tør knækbrød og en klæg bolle uden noget. Jeg ville aldrig forvente, at hun bagte og jeg forventer altså heller ikke, at hun står og laver alt muligt fancy... Men man kunne da smøre lidt på bollen eller servere en lille portion revet æble til. Og så synes jeg faktisk stadig ikke at knækbrød er noget, man skal give som fast indslag i kosten, fordi det er så svært at tygge.
Jeg køber simpelthen bare ikke den der med, at det går ud over nærværet, fordi man ønsker at lave sund og varieret mad til børnene! Jeg er selv vokset op hos en dagplejer, som sagt, og har derfor god insiderviden og man kan sagtens lave sund mad, selvom man har 4-5 børn! Som der også er flere, der skriver i den her tråd, der viser eksempler på.

Og ja vuggestuer har en madmor, det er noget helt andet, hun er uddannet og kun ansat til at lave mad og det har da fået mig til at overveje vuggestue... men normeringerne er så elendige, at så vil jeg hellere have en skive tør knækbrød.

Og så er brød altså heller ikke sundere...!

Anmeld Citér

27. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej igen.

Sikke en masse indlæg, der er kommet og tak for det - det har hjulpet med at nuancere mit syn på sagen.
I har ret i, at jeg er lidt småpylret, når det kommer til hans mad - det er noget, jeg selv er bevidst om.
Jeg er dog ikke decideret sundhedsfanatisk og han har da fået både kage og pomfritter og en færdigsuppe, hvis tiden var knap, så jeg kan godt gå på kompromis, når det er nødvendigt - og det bliver jeg nok nødt til at gøre her.
Jeg tilbyder ham bare lidt ekstra frugt/grønt til hans morgenmad herhjemme i stedet og har noget godt og sundt til om eftermiddagen, når han kommer hjem, så går det nok alt sammen...
Han kan da heldigvis godt selv lide både bollen og knækbrødet. Det er bare mig, der synes, det ser så usselt og kedeligt ud!

Jeg har spurgt, hvad han får at spise resten af dagen og det lyder som en helt almindelig frokost med rugbrød og forskellige former for pålæg med lidt gnavegrønt - som jeg intet har at indvende imod! Han får endda rugbrød med kerner og det finder jeg mig da i, selvom det ikke anbefales. Og kød, selvom jeg er vegetar og det finder jeg mig også i. Og der er frugt til eftermiddag og det er fint. Og alt er til min store glæde økologisk!

Jeg forstår bare ikke, at han skal have en skive tør knækbrød og en klæg bolle uden noget. Jeg ville aldrig forvente, at hun bagte og jeg forventer altså heller ikke, at hun står og laver alt muligt fancy... Men man kunne da smøre lidt på bollen eller servere en lille portion revet æble til. Og så synes jeg faktisk stadig ikke at knækbrød er noget, man skal give som fast indslag i kosten, fordi det er så svært at tygge.
Jeg køber simpelthen bare ikke den der med, at det går ud over nærværet, fordi man ønsker at lave sund og varieret mad til børnene! Jeg er selv vokset op hos en dagplejer, som sagt, og har derfor god insiderviden og man kan sagtens lave sund mad, selvom man har 4-5 børn! Som der også er flere, der skriver i den her tråd, der viser eksempler på.

Og ja vuggestuer har en madmor, det er noget helt andet, hun er uddannet og kun ansat til at lave mad og det har da fået mig til at overveje vuggestue... men normeringerne er så elendige, at så vil jeg hellere have en skive tør knækbrød.

Og så er brød altså heller ikke sundere...!

Jeg vil bare lige tilføje, at mit barn helst vil spise boller uden smør og elskede knækbrød i dagplejen :-) men de fik en masse andet - og gerne aftensmaden fra dagen før. Så det var bestemt ikke skidt - men heller ikke noget, jeg forventede hos en dagplejer. Men smart nok. Elsker madordninger som der er i børnehaven. Alle skulle have det også i skolerne- for så var man sikker på, at også børne med ukreative forældre  også ville få lækker, sund mad 5 dage om ugen  

Anmeld Citér

27. august 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg vil bare lige tilføje, at mit barn helst vil spise boller uden smør og elskede knækbrød i dagplejen :-) men de fik en masse andet - og gerne aftensmaden fra dagen før. Så det var bestemt ikke skidt - men heller ikke noget, jeg forventede hos en dagplejer. Men smart nok. Elsker madordninger som der er i børnehaven. Alle skulle have det også i skolerne- for så var man sikker på, at også børne med ukreative forældre  også ville få lækker, sund mad 5 dage om ugen  

Ja, det kan vi kun være enige om med de madordninger!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.