Underlødig kost i DP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. august 2018

Rundtpågulvet

Anonym skriver:

Hej igen.

Sikke en masse indlæg, der er kommet og tak for det - det har hjulpet med at nuancere mit syn på sagen.
I har ret i, at jeg er lidt småpylret, når det kommer til hans mad - det er noget, jeg selv er bevidst om.
Jeg er dog ikke decideret sundhedsfanatisk og han har da fået både kage og pomfritter og en færdigsuppe, hvis tiden var knap, så jeg kan godt gå på kompromis, når det er nødvendigt - og det bliver jeg nok nødt til at gøre her.
Jeg tilbyder ham bare lidt ekstra frugt/grønt til hans morgenmad herhjemme i stedet og har noget godt og sundt til om eftermiddagen, når han kommer hjem, så går det nok alt sammen...
Han kan da heldigvis godt selv lide både bollen og knækbrødet. Det er bare mig, der synes, det ser så usselt og kedeligt ud!

Jeg har spurgt, hvad han får at spise resten af dagen og det lyder som en helt almindelig frokost med rugbrød og forskellige former for pålæg med lidt gnavegrønt - som jeg intet har at indvende imod! Han får endda rugbrød med kerner og det finder jeg mig da i, selvom det ikke anbefales. Og kød, selvom jeg er vegetar og det finder jeg mig også i. Og der er frugt til eftermiddag og det er fint. Og alt er til min store glæde økologisk!

Jeg forstår bare ikke, at han skal have en skive tør knækbrød og en klæg bolle uden noget. Jeg ville aldrig forvente, at hun bagte og jeg forventer altså heller ikke, at hun står og laver alt muligt fancy... Men man kunne da smøre lidt på bollen eller servere en lille portion revet æble til. Og så synes jeg faktisk stadig ikke at knækbrød er noget, man skal give som fast indslag i kosten, fordi det er så svært at tygge.
Jeg køber simpelthen bare ikke den der med, at det går ud over nærværet, fordi man ønsker at lave sund og varieret mad til børnene! Jeg er selv vokset op hos en dagplejer, som sagt, og har derfor god insiderviden og man kan sagtens lave sund mad, selvom man har 4-5 børn! Som der også er flere, der skriver i den her tråd, der viser eksempler på.

Og ja vuggestuer har en madmor, det er noget helt andet, hun er uddannet og kun ansat til at lave mad og det har da fået mig til at overveje vuggestue... men normeringerne er så elendige, at så vil jeg hellere have en skive tør knækbrød.

Og så er brød altså heller ikke sundere...!

Dejligt at det kunne lade sig gøre for din mor. Men vil du så ikke fortælle hvordan?

Lavede hun mad fra bunden sammen med børnene ?Bagte hun alt brød selv? Havde hun 4 børn på fuldtid? Brugte hun fritid? Var hun dagplejer før eller efter læreplaner blev indført i 2004? Hvordan arbejdede hun med det ?

Del endelig ud af din mors gode tips, måske kan jeg og andre dagplejere herinde lære noget :-)

Og hvad så du i bund og grund at dit barn spiste i dagplejen? Har du overvejet at bage og selv tage med? Det gør man også i vuggestuen hvis man ønsker anden kost :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2018

Rundtpågulvet

Rundtpågulvet skriver:

Dejligt at det kunne lade sig gøre for din mor. Men vil du så ikke fortælle hvordan?

Lavede hun mad fra bunden sammen med børnene ?Bagte hun alt brød selv? Havde hun 4 børn på fuldtid? Brugte hun fritid? Var hun dagplejer før eller efter læreplaner blev indført i 2004? Hvordan arbejdede hun med det ?

Del endelig ud af din mors gode tips, måske kan jeg og andre dagplejere herinde lære noget :-)

Og hvad så du i bund og grund at dit barn spiste i dagplejen? Har du overvejet at bage og selv tage med? Det gør man også i vuggestuen hvis man ønsker anden kost :-)

Altså jeg mener hvad ønsker du at dit barn spiste i dagplejen?

Man lærer så længe man lever. Og jeg lærer meget ved at læse herinde hvad der rører sig blandt småbørns forældre. 

Anmeld Citér

27. august 2018

Carina:-)

Jeg synes nu heller ikke det lyder vildt inspirerende....Knækbrød er der ikke meget fylde i ,og ville nok også give noget pålæg på brødet-

(Synes også at have hørt at knækbrød ikke anbefales til småbørn pga ringe næringsværdi,og risko for fejlsynkning.)  

Jeg har kun prøvet vuggestue - og der fik de hjemmebagt brød og frugt formiddag,varm mad til middag og grønt  og en eller anden for for madbrød eller ligende til eftermiddag. 

Anmeld Citér

27. august 2018

HvidSne

Hm... Jeg synes, det lyder en smule uinspireret, men heller ikke værre end det. Min datters dagplejer serverer også noget ret kedelig kost, hvis du spørger mig, men heldigvis en del frugt, som min datter elsker (hun vil hellere spise en banan end en gnavebolle). Der er lige lovligt meget hvidt brød og kedeligt pålæg over det, hvis du spørger mig. Men så sørger jeg for at have noget lækkert og nærende parat, når min datter kommer hjem. Og hun spiser morgenmad hjemme, så det hjælper også.

Til gengæld er dagplejemor super til at aktivere, komme udenfor, kommunikere, yde tryghed, osv. Så kan jeg godt leve med, at maden er lidt kedelig

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.