Anonym skriver:
Min søn er startet i dagpleje og jeg bekymrer mig lidt for den mad, jeg ser, at han får...
Til morgen er der havregrød eller rugbrød/boller med smøreost og det er jo fint nok... selvom jeg faktisk ikke ved, om det er vandgrød eller om der er sukker på.
Til formiddag så får de bare knækbrød uden noget eller en fuldkornsbolle uden noget. Frokost har jeg ikke set, hun siger det er rugbrød med forskelligt pålæg og eftersigende også lidt grønt. Til eftermiddag skulle der så også være knækbrød og et stykke frugt.
(Alt er økologisk)
Jeg startede faktisk op hos en anden dagplejer, inden vi besluttede os for at forlænge barslen, og der fik de hvid toast med ost til formiddag og det var en af grundene til, at jeg blev afskrækket.
Jeg prøver sådan at acceptere, at det er okay, at han får noget usundt og kedeligt. Maden har betydet så meget fra mig fra starten.
Vi er tilmed vegetarer herhjemme (han får kød i DP) og derfor er hans ernæring så vigtig, så han kan blive ved med at være sund og rask. Det ærgrer mig at et af hans måltider pludselig er så næringsfattigt uden fedt og uden særlige vitaminer... alt hvad der kommer ned i den lille mave skal jo være noget, han har gavn af.
Min mor var dagplejer, da jeg var lille, og de mellemmåltider hun tilbød børnene, var da helt fantastiske og sunde med f.eks. kogt gulerod, hjemmebagt brød, lidt bær, råkost... alt muligt forskelligt, hun kunne finde på. Måske var jeg naiv, da også troede, at andre dagplejere gjorde det.
Hun ville aldrig bare give dem en tør gnavebolle...
Har selv arbejdet i vuggestue og der fik de da også altid frugt eller grønt til deres boller (der altid var hjemmebagte)
Hvordan pokker skal jeg lære at acceptere, at det bare er det, min søn får? Jeg vil jo ikke bitche og være hende den irriterende hippie-øko-spelt-mor, for det er jeg vist allerede lidt, da jeg skiftede DP tidligere dels pga. den ringe kost. Men jeg er simpelthen så ked af det over det altså... han er så sund og rask, elsker al mad, alle slags frugter og grønt og man kan jo lave det på så mange måder!
Hvad får jeres børn i dagplejen eller vuggestuen?
Synes altså virkelig, at det er synd, at min lille madglade dreng skal spises af med et stykke knækbrød 
Du siger at det er kedeligt og usundt? Jeg ved ikke lige hvor det usunde kommer ind, regner ikke med at det er pga lidt sukker?
Men du kan heller ikke sige 100% hvad hun servere. Om hun faktisk bager, men det ser du ikke, for det får de sikkert når du sjovt ikke er der. Du ved ikke hvad grønt der bliver serveret til frokost eller om eftermiddagen? Du ved intet hvad børnene får hver dag, ja hun siger rugbrød, du ved ikke hvad det er for noget rugbrød eller hvad der kommer på.
Synes det er synd at en dp skal nedhakkes fordi hun ikke er Martha Stewart og laver kæmpe og fantastisk mad til børnene hver /anden dag.
Du kender ikke de andre børn, måske en der har svært ved at falde i søvn, en dee har brug for ekstra omsorg.. Og der synes jeg sku er vigtigere end lidt hjemmebag, at børnene er trygge og har lyst til at være hos hende?
Der er forskel på at være mor/far(nå ja der er også to, en til at se efter barn, mens den anden laver mad) og en dp. Hun passer vores børn, og hvis bare barnet græder i 30sek for længe, kan hun risikere at blive meldt, hvor en mor/far ikke vil have et problem med at lade barnet lege og det må da gerne lige brokke sig lidt, uden at man kommer styrtende, en dp vil gerne sørge for at børnene har det godt, men hun kan have mellem 3-4 andre børn, der skal sørges for også.
Og børn er sku da ligeglade om hvor kedelige vi synes maden er, så længe de kan li en, så spiser de den. Nej de behøver ikke alverdens fancy pålæg, at ødelægge en bolle, kan det være det fedeste for en lille størrelse.
Så hvis de barn er tildfreds, glad og ikke for tynd, så lad det ligge, eller være en sød mor og bag og sig:det er fordi du er en skøn dpmor.
Det er ikke for gammelt og børnene bliver ikke syge, så de har det jo fint og mætte.