Underlødig kost i DP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2018

Rundtpågulvet

Halløj

Jer der gerne ser hjemmebagt brød i dagplejen. Hvornår forventer I at det skal bages?

Der spises mellem 4 og 7 rundtommer rugbrød til frokosten og ca 6-8 boller dagligt, uden at medregne dagplejers egen indtag. Dertil kommer morcenmad evt snack til de sene børn, pålæg, frugt og grønt eller snacks der skal forberedes.

Hvis dagplejeren skulle bage dette med børnene skulle der bages ret ofte. Og hvor mange forældre ville synes at det var ok at bage flere gange om ugen ? Når børnene sover har dagplejeren papirarbejde og barnevogne der skal vugges, sutter der skal gives, forældre der sms'er. Der er der ikke tid til at bage flere gange om ugen.

Der ligger i forvejen ret meget ulønnet arbejde efter fyraften, skulle jeg også sætte tid af til at bage ville jeg segne. Og jeg elsker endda at bage :-)

Jeg bliver en smule træt af den dagplejer bashing, jeg til tider oplever. Det er så nemt at dømme hvis man ikke selv har stået med fingrene i bolledejen  der kan være omstændigheder din dagplejer ikke kan fortælle dig om. 

Dagplejen kan så meget i forhold til de nære relationer til børn og forældre, vi kan sagtens bage en gang i mellem med børnene. Jeg laver f.eks. ofte mad med børnene  bager rugbrød osv Men i perioder kan det bare ikke lade sig gøre. I vores kommune er der i vuggestuen enten medbragt mad eller madordning hbor maden kommer fra storkøkken og tiden til anretni g går fra børnene. Det er i mine øjne ikke bedre.

Der er forresten ikke forbud mod at forældrene bager brød og boller til dagplejen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2018

Tommelise

Rundtpågulvet skriver:

Halløj

Jer der gerne ser hjemmebagt brød i dagplejen. Hvornår forventer I at det skal bages?

Der spises mellem 4 og 7 rundtommer rugbrød til frokosten og ca 6-8 boller dagligt, uden at medregne dagplejers egen indtag. Dertil kommer morcenmad evt snack til de sene børn, pålæg, frugt og grønt eller snacks der skal forberedes.

Hvis dagplejeren skulle bage dette med børnene skulle der bages ret ofte. Og hvor mange forældre ville synes at det var ok at bage flere gange om ugen ? Når børnene sover har dagplejeren papirarbejde og barnevogne der skal vugges, sutter der skal gives, forældre der sms'er. Der er der ikke tid til at bage flere gange om ugen.

Der ligger i forvejen ret meget ulønnet arbejde efter fyraften, skulle jeg også sætte tid af til at bage ville jeg segne. Og jeg elsker endda at bage :-)

Jeg bliver en smule træt af den dagplejer bashing, jeg til tider oplever. Det er så nemt at dømme hvis man ikke selv har stået med fingrene i bolledejen  der kan være omstændigheder din dagplejer ikke kan fortælle dig om. 

Dagplejen kan så meget i forhold til de nære relationer til børn og forældre, vi kan sagtens bage en gang i mellem med børnene. Jeg laver f.eks. ofte mad med børnene  bager rugbrød osv Men i perioder kan det bare ikke lade sig gøre. I vores kommune er der i vuggestuen enten medbragt mad eller madordning hbor maden kommer fra storkøkken og tiden til anretni g går fra børnene. Det er i mine øjne ikke bedre.

Der er forresten ikke forbud mod at forældrene bager brød og boller til dagplejen 

Ja - det er altid nemmest at passe andres arbejde. Man ved lige præcis, hvordan det skal gøres.

Sjovt nok bliver de fleste lidt klogere, hvis de kommer i praktik i f.eks. en uge.

Anmeld Citér

26. august 2018

Lje

Ja - det er altid nemmest at passe andres arbejde. Man ved lige præcis, hvordan det skal gøres.

Sjovt nok bliver de fleste lidt klogere, hvis de kommer i praktik i f.eks. en uge.

Hmmm.... Jeg synes faktisk ikke, nogen af os skriver, hvordan dagplejeren skal passe sit arbejde. Personligt giver jeg trådstarter ret i, at madplanen (i min optik) virker kedelig, ensformigt og brødtung. Men givet: mit barn er også godt vandt fra institutioner med fantastiske madmødre, der laver frisk og hjemmelavet mad. Hver dag. 

Det betyder dog ikke, at jeg angriber, hvordan dagplejemoderen skal passe sit arbejde. Men pasning er en varer, som trådstarter køber. Og som hun har spørgsmål til. Undres over. Det er vi flere, der svarer på.

Når det er sagt, så undre det mig, at det kan være så ressourcetungt for dp at smide en plade over med små boller. Ind i fryseren og så er der dagligt frisk brød til en uge. Vi er andre, som også har et fuldtidsjob + lidt mere, der godt kan finde 2*15 minutter på én uge til hhv. at slå dagen op og efterfølgende bage boller samt snitte lidt gnave grønt ind i mellem. 

Jeg tror, du - og flere - læser lidt voldsomt mellem linjerne. At det ligefrem er dp-bashing at spørge ind til andres erfaringer med mad. 

Vh.

Anmeld Citér

26. august 2018

Tommelise

Lje skriver:

Hmmm.... Jeg synes faktisk ikke, nogen af os skriver, hvordan dagplejeren skal passe sit arbejde. Personligt giver jeg trådstarter ret i, at madplanen (i min optik) virker kedelig, ensformigt og brødtung. Men givet: mit barn er også godt vandt fra institutioner med fantastiske madmødre, der laver frisk og hjemmelavet mad. Hver dag. 

Det betyder dog ikke, at jeg angriber, hvordan dagplejemoderen skal passe sit arbejde. Men pasning er en varer, som trådstarter køber. Og som hun har spørgsmål til. Undres over. Det er vi flere, der svarer på.

Når det er sagt, så undre det mig, at det kan være så ressourcetungt for dp at smide en plade over med små boller. Ind i fryseren og så er der dagligt frisk brød til en uge. Vi er andre, som også har et fuldtidsjob + lidt mere, der godt kan finde 2*15 minutter på én uge til hhv. at slå dagen op og efterfølgende bage boller samt snitte lidt gnave grønt ind i mellem. 

Jeg tror, du - og flere - læser lidt voldsomt mellem linjerne. At det ligefrem er dp-bashing at spørge ind til andres erfaringer med mad. 

Vh.

Nu er der jo den forskel, at en madmor i en vuggestue/børnehave kun skal stå for maden. Det er hendes primære arbejdsopgave. 

En dagplejemor skal også stå for omsorg osv.

Du har en 37 timers arbejdsuge + lidt mere. En dagplejemor har en 48 timers arbejdsuge + lidt mere.

Det handler ikke kun om at smide en plade med boller i ovnen.

Jeg kender mange børn, der elsker en gnavebolle. 

TS spørger jo ikke kun ind til andres erfaringer med mad - hun synes ikke, at maden hos dp er god nok.

Som flere andre skriver - så lægger nogle forældre meget vægt på nærvær og omsorg, andre lægger mere vægt på maden - og sådan er forældre jo så forskellige.

Du kan simpelt hen ikke sammenligne med en madmor i en vuggestue/børnehave - jeg har f.eks. en veninde, der har stået for køkkenet i en børnehave -men hun skulle netop ikke samtidig forholde sig til omsorg, motorik osv. som en dp skal.

Anmeld Citér

26. august 2018

Lje

Tommelise skriver:

Nu er der jo den forskel, at en madmor i en vuggestue/børnehave kun skal stå for maden. Det er hendes primære arbejdsopgave. 

En dagplejemor skal også stå for omsorg osv.

Du har en 37 timers arbejdsuge + lidt mere. En dagplejemor har en 48 timers arbejdsuge + lidt mere.

Det handler ikke kun om at smide en plade med boller i ovnen.

Jeg kender mange børn, der elsker en gnavebolle. 

TS spørger jo ikke kun ind til andres erfaringer med mad - hun synes ikke, at maden hos dp er god nok.

Som flere andre skriver - så lægger nogle forældre meget vægt på nærvær og omsorg, andre lægger mere vægt på maden - og sådan er forældre jo så forskellige.

Du kan simpelt hen ikke sammenligne med en madmor i en vuggestue/børnehave - jeg har f.eks. en veninde, der har stået for køkkenet i en børnehave -men hun skulle netop ikke samtidig forholde sig til omsorg, motorik osv. som en dp skal.

Det var så min tolkning, at TS "spørger ind til andres erfaringer" ved sit opslag. At hun ikke er tilfreds men gerne vil høre, hvad andre tænker. 

Gnaveboller er fine. Men samlet set (med TS' beskrivelse) lyder maden trist. 

Men hvordan er det dp-bashing at stille sig kritisk til maden? Det er vel OK at spørge ind til og undres? 

Jeg er helt med på, det er noget andet med en institution og madmor. Det var netop min pointe: jeg forklarede mit sammenligningsgrundlag, der lå til årsag for mit indspark til debatten og min tilgang til, at jeg egentlig godt kan forstå, TS undres. 

Vh.

Anmeld Citér

26. august 2018

Tine B

Lje skriver:

Vh.

Men nu virker det, for mig, heller ikke som om TS har sat sig sådan rigtig grundigt ind i HVAD maden rent faktisk består af/i.... 

TS har ikke engang sat sig ind, hvilke madpolitikker der er for området, eftersom hun ikke er klar over at kommunale dagplejere ikke må putte sukker på havregrøden - så vidt jeg er orienteret. DP kan selvfølgelig være privat. 

Anmeld Citér

26. august 2018

Tommelise

Lje skriver:

Det var så min tolkning, at TS "spørger ind til andres erfaringer" ved sit opslag. At hun ikke er tilfreds men gerne vil høre, hvad andre tænker. 

Gnaveboller er fine. Men samlet set (med TS' beskrivelse) lyder maden trist. 

Men hvordan er det dp-bashing at stille sig kritisk til maden? Det er vel OK at spørge ind til og undres? 

Jeg er helt med på, det er noget andet med en institution og madmor. Det var netop min pointe: jeg forklarede mit sammenligningsgrundlag, der lå til årsag for mit indspark til debatten og min tilgang til, at jeg egentlig godt kan forstå, TS undres. 

Vh.

Hendes overskrift er "Underlødig kost i dp" - det er vel en kritik af maden. Og min fornemmelse er også, at hun ikke ved helt nøjagtigt, hvad der bliver serveret. Hun er der jo ikke, når børnene får frokost. Jeg synes ikke, kosten lyder direkte underlødig.

Nu er det ikke mig, der kalder det dp-bashing

Jeg gøre bare opmærksom på, at nogle forældre måske ville blive meget overraskede, hvis de blev klar over, hvor meget arbejde det kræver at være dagplejemor.

Og du skriver, at det vel ikke kræver så meget at smide en bakke boller i ovnen - det synes jeg måske, er lidt respektløst - fordi du netop ikke ved, hvor meget det kræver at være dagplejemor.

Anmeld Citér

26. august 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Min søn er startet i dagpleje og jeg bekymrer mig lidt for den mad, jeg ser, at han får...
Til morgen er der havregrød eller rugbrød/boller med smøreost og det er jo fint nok... selvom jeg faktisk ikke ved, om det er vandgrød eller om der er sukker på.
Til formiddag så får de bare knækbrød uden noget eller en fuldkornsbolle uden noget. Frokost har jeg ikke set, hun siger det er rugbrød med forskelligt pålæg og eftersigende også lidt grønt. Til eftermiddag skulle der så også være knækbrød og et stykke frugt.
(Alt er økologisk)

Jeg startede faktisk op hos en anden dagplejer, inden vi besluttede os for at forlænge barslen, og der fik de hvid toast med ost til formiddag og det var en af grundene til, at jeg blev afskrækket.

Jeg prøver sådan at acceptere, at det er okay, at han får noget usundt og kedeligt. Maden har betydet så meget fra mig fra starten.
Vi er tilmed vegetarer herhjemme (han får kød i DP) og derfor er hans ernæring så vigtig, så han kan blive ved med at være sund og rask. Det ærgrer mig at et af hans måltider pludselig er så næringsfattigt uden fedt og uden særlige vitaminer... alt hvad der kommer ned i den lille mave skal jo være noget, han har gavn af.

Min mor var dagplejer, da jeg var lille, og de mellemmåltider hun tilbød børnene, var da helt fantastiske og sunde med f.eks. kogt gulerod, hjemmebagt brød, lidt bær, råkost... alt muligt forskelligt, hun kunne finde på. Måske var jeg naiv, da også troede, at andre dagplejere gjorde det.
Hun ville aldrig bare give dem en tør gnavebolle...
Har selv arbejdet i vuggestue og der fik de da også altid frugt eller grønt til deres boller (der altid var hjemmebagte)

Hvordan pokker skal jeg lære at acceptere, at det bare er det, min søn får? Jeg vil jo ikke bitche og være hende den irriterende hippie-øko-spelt-mor, for det er jeg vist allerede lidt, da jeg skiftede DP tidligere dels pga. den ringe kost. Men jeg er simpelthen så ked af det over det altså... han er så sund og rask, elsker al mad, alle slags frugter og grønt og man kan jo lave det på så mange måder!

Hvad får jeres børn i dagplejen eller vuggestuen?
Synes altså virkelig, at det er synd, at min lille madglade dreng skal spises af med et stykke knækbrød

Du siger at det er kedeligt og usundt? Jeg ved ikke lige hvor det usunde kommer ind, regner ikke med at det er pga lidt sukker? ��

Men du kan heller ikke sige 100% hvad hun servere. Om hun faktisk bager, men det ser du ikke, for det får de sikkert når du sjovt ikke er der. Du ved ikke hvad grønt der bliver serveret til frokost eller om eftermiddagen? Du ved intet hvad børnene får hver dag, ja hun siger rugbrød, du ved ikke hvad det er for noget rugbrød eller hvad der kommer på. ��

Synes det er synd at en dp skal nedhakkes fordi hun ikke er Martha Stewart og laver kæmpe og fantastisk mad til børnene hver /anden dag. ��

Du kender ikke de andre børn, måske en der har svært ved at falde i søvn, en dee har brug for ekstra omsorg.. Og der synes jeg sku er vigtigere end lidt hjemmebag, at børnene er trygge og har lyst til at være hos hende?

Der er forskel på at være mor/far(nå ja der er også to, en til at se efter barn, mens den anden laver mad) og en dp. Hun passer vores børn, og hvis bare barnet græder i 30sek for længe, kan hun risikere at blive meldt, hvor en mor/far ikke vil have et problem med at lade barnet lege og det må da gerne lige brokke sig lidt, uden at man kommer styrtende, en dp vil gerne sørge for at børnene har det godt, men hun kan have mellem 3-4 andre børn, der skal sørges for også. ��

Og børn er sku da ligeglade om hvor kedelige vi synes maden er, så længe de kan li en, så spiser de den. Nej de behøver ikke alverdens fancy pålæg, at ødelægge en bolle, kan det være det fedeste for en lille størrelse. 

Så hvis de barn er tildfreds, glad og ikke for tynd, så lad det ligge, eller være en sød mor og bag og sig:det er fordi du er en skøn dpmor. 

Det er ikke for gammelt og børnene bliver ikke syge, så de har det jo fint og mætte.��

Anmeld Citér

26. august 2018

Rundtpågulvet

Vh.

Har du læst at jeg længere oppe skriver hvor meget børnene reelt spiser? :-) Det er ikke gjort med at smide en enkelt plade boller i ovnen en gang om ugen. 

For nu at være lidt på tværs :-) så vil du foretrække at lille A sidder og græder på gulvet mens jeg bruger tid på at sætte boller i ovnen ? Jeg skriver ikke at det aldrig kan lade sig gøre at bage, men at det i perioder kan være svært at nå. Trådstarter melder vist ikke noget til hvor meget kendskab hun egentlig har til kosten. Måske er det lige denne uge det halter lidt.

Vores tavshedspligt gør at vi ikke kan fortælle at A er præmatur og har ekstra behov for tryghed, B er sensitiv og reagerer hvis der f.eks. er kerner i brødet eller koppen ikke er grøn, C er lige blevet storebror og reagerer med at have en lav frustrations-terskel og D er halv-sløj og fik måske lige en Panodil derhjemme fra morgenstunden. 

ABCD er selvfølgelig opdigtet, men slet ikke urealistisk at stå med. Jeg siger på ingen måde at de er for stor en mundfuld, men lige sådan en uge bager vi nok ikke alverden:-)

Og ja, når der skrives at dp kan bage og der laves en vurdering der underkender dagplejers valg af kost og  forbrug/prioritering af tid, så er det vel også at fortælle så hvordan hun skal passe sit job ?

Trådstarter bør tage sin undren med til sin dagplejer og hvis trådstarter ikke oplever en ændring eller får en fornuftig forklaring, kan hun jo kontakte dagplejepædagogen. 

Anmeld Citér

26. august 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Lje skriver:

Vh.

A’s mor, som er meget fokuseret på sit barns musikalske udvikling, undrer sig over, at det kan være så ressourcetungt lige at gøre en ekstra indsats ud af musikalske indslag dagligt og ikke bare synge kedelige børnesange fra 70’erne med ungerne. B’s mor mener, det vil være en smal sag for DP lige at opprioritere friluftsaktiviteter, daglige gåture i skoven m.v. C’s far forstår ikke, at DP ikke gør mere for at lave mere alderssvarende aktiviteter for C, som er et år ældre end de øvrige. Og D’s mor har stort fokus på kosten. 

DP er på 48 timer om ugen og er ved at komme i mål med at få A ind i en rytme, der nogenlunde svarer til de andre børns, så hun kan få et lille pusterum under middagsluren. B er stadig meget pjevset efter en svær opstart og vil helst hænge på DP uafbrudt. C er ved at smide bleen, men har stadig mange uheld og skal mindes om toiletbesøg ofte. 

Jamen, hvor svært kan det lige være at klemme lige netop bollebagning ind i dagens løb? “Vi er andre, som også har et fuldtidsjob ...” - sorry, men MIT job giver mig ikke lige tid til at suse i gang med bollebagning i dagens løb, og jeg ville også glo en ekstra gang, hvis min bankrådgiver eller frisør gik i gang med bagning undervejs. For du har vel ikke tænkt, at DP skal bruge fritiden på det? Er det ikke nok, at hun også skal klemme daglig rengøring ind i sit program? 48 timer er dæleme lang tid! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.