Underlødig kost i DP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.150 visninger
53 svar
225 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. august 2018

Anonym trådstarter

Min søn er startet i dagpleje og jeg bekymrer mig lidt for den mad, jeg ser, at han får...
Til morgen er der havregrød eller rugbrød/boller med smøreost og det er jo fint nok... selvom jeg faktisk ikke ved, om det er vandgrød eller om der er sukker på.
Til formiddag så får de bare knækbrød uden noget eller en fuldkornsbolle uden noget. Frokost har jeg ikke set, hun siger det er rugbrød med forskelligt pålæg og eftersigende også lidt grønt. Til eftermiddag skulle der så også være knækbrød og et stykke frugt.
(Alt er økologisk)

Jeg startede faktisk op hos en anden dagplejer, inden vi besluttede os for at forlænge barslen, og der fik de hvid toast med ost til formiddag og det var en af grundene til, at jeg blev afskrækket.

Jeg prøver sådan at acceptere, at det er okay, at han får noget usundt og kedeligt. Maden har betydet så meget fra mig fra starten.
Vi er tilmed vegetarer herhjemme (han får kød i DP) og derfor er hans ernæring så vigtig, så han kan blive ved med at være sund og rask. Det ærgrer mig at et af hans måltider pludselig er så næringsfattigt uden fedt og uden særlige vitaminer... alt hvad der kommer ned i den lille mave skal jo være noget, han har gavn af.

Min mor var dagplejer, da jeg var lille, og de mellemmåltider hun tilbød børnene, var da helt fantastiske og sunde med f.eks. kogt gulerod, hjemmebagt brød, lidt bær, råkost... alt muligt forskelligt, hun kunne finde på. Måske var jeg naiv, da også troede, at andre dagplejere gjorde det.
Hun ville aldrig bare give dem en tør gnavebolle...
Har selv arbejdet i vuggestue og der fik de da også altid frugt eller grønt til deres boller (der altid var hjemmebagte)

Hvordan pokker skal jeg lære at acceptere, at det bare er det, min søn får? Jeg vil jo ikke bitche og være hende den irriterende hippie-øko-spelt-mor, for det er jeg vist allerede lidt, da jeg skiftede DP tidligere dels pga. den ringe kost. Men jeg er simpelthen så ked af det over det altså... han er så sund og rask, elsker al mad, alle slags frugter og grønt og man kan jo lave det på så mange måder!

Hvad får jeres børn i dagplejen eller vuggestuen?
Synes altså virkelig, at det er synd, at min lille madglade dreng skal spises af med et stykke knækbrød

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Tja - altså jeg synes nu det lyder meget almindeligt. Hun er alene med børnene og personligt, hvis jeg havde et barn i dagpleje havde jeg nok prioriteret nærvær i det daglige i stedet for at dagplejemor skulle bruge lang tid i køkkenet. Selvfølglig ikke ensbetydende med at maden ikke skal være nogenlunde, men er stykke knækbrød og frugt er i mit hoved okay som et mellemmåltid.  Så er I ellers glad for hende ville jeg nok sluge den kamel at maden ikke var oppe til din standard, og så sørge for at give ham den ‘ rigtige’ mad hjemme. 

I min søns vuggestuen får de: 

Morgenmad ( min søn er der aldrig til morgenmad ): havregrød eller rugbrød med smør/ost. 

Formiddagsmad: knækbrød/rugbrød med smør + lidt frugt/grønt. Ikke et stort måltid. 

Frokost: de har køkken, mandag får de altid suppe, tirsdag rugbrød, onsdag og torsdag en varm ret ( pasta, ris, lasagne- kød,fisk, grønt) fredag er altid grøddag. 

Eftermiddagsmad: frugt og brød/yoghurt/koldskål/

Anmeld Citér

25. august 2018

Anonym

Jeg synes, det lyder meget almindeligt og overhovedet ikke underlødigt. Personligt ville jeg også foretrække vandgrød frem for, at der blev listet flere dl komælk i mit barn på den måde. Der findes dagplejemødre, som serverer lyst brød og trestjernet spegepølse, sukker på grøden, og aldrig kunne drømme om at bruge penge på økologi. Jeg havde forventet noget i den retning ud fra overskriften. Når man lader sit barn passe af andre, kan man jo ikke forvente, at den mad der bliver serveret, er præcis det samme som man ville have givet hjemme.

Anmeld Citér

25. august 2018

Anonym trådstarter

Næ, det er jo det... jeg kan jo ikke forvente, at det er så godt som derhjemme. Er nok bare forvænt, fordi min mor som dagplejer var så overdrevet med maden.

Jeg forstår altså bare ikke, hvorfor man giver børnene tørt brød uden noget og ikke engang et lille stykke frugt eller grønt til. Ville man selv spise det? Nej! Jeg ville i hvert fald ikke.

... men så må jeg jo bare fodre ham endnu sundere herhjemme...

Anmeld Citér

25. august 2018

Anonym trådstarter

Og ja vandgrød er nok også bedre end komælkegrød - og egentlig kan jeg også være ligeglad med havregrøden, for det kan min dreng ikke lide alligevel.

Anmeld Citér

25. august 2018

Anonym

Nu ved jeg ikke hvad vandgrød er, men mit barn har altid fået havregrød kogt på vand med en lille smørklat blandet i? Der er masser af næring i havregryn?

Hvad er der galt med en gnaverbolle? Hvordan ved du at den er tør? Min datter elsker da at få lov til at sidde med brødet selv og hun er ligeglad med om det er en tør grahamsbolle eller en blød te-bolle. 

I vores DP tror jeg bare de får frugt til formiddag. Jeg tror ikke nødvendigvis at de får brød til. 

Rugbrød med pålæg lyder som en helt almindelig frokost. Én gang har hun fået varm mad - hvis der er rester fra aftensmaden, går jeg ud fra. Og ellers er det alt fra leverpostej, smøreost og hummus til hamburgerryg og kyllingpålæg. Afhængigt af hvad DP og hendes mand selv spiser. De får også en kogt gulerod engang i mellem. 

Jeg ved ikke hvad de får om eftermiddagen, vi henter aller senest når hun skal op fra sin lur. 

Jeg synes det lyder lidt som om at du er lidt pylret. Ernæringsmæssigt er maden da fin. Hvad skulle DP gøre anderledes?

Anmeld Citér

25. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Min søn er startet i dagpleje og jeg bekymrer mig lidt for den mad, jeg ser, at han får...
Til morgen er der havregrød eller rugbrød/boller med smøreost og det er jo fint nok... selvom jeg faktisk ikke ved, om det er vandgrød eller om der er sukker på.
Til formiddag så får de bare knækbrød uden noget eller en fuldkornsbolle uden noget. Frokost har jeg ikke set, hun siger det er rugbrød med forskelligt pålæg og eftersigende også lidt grønt. Til eftermiddag skulle der så også være knækbrød og et stykke frugt.
(Alt er økologisk)

Jeg startede faktisk op hos en anden dagplejer, inden vi besluttede os for at forlænge barslen, og der fik de hvid toast med ost til formiddag og det var en af grundene til, at jeg blev afskrækket.

Jeg prøver sådan at acceptere, at det er okay, at han får noget usundt og kedeligt. Maden har betydet så meget fra mig fra starten.
Vi er tilmed vegetarer herhjemme (han får kød i DP) og derfor er hans ernæring så vigtig, så han kan blive ved med at være sund og rask. Det ærgrer mig at et af hans måltider pludselig er så næringsfattigt uden fedt og uden særlige vitaminer... alt hvad der kommer ned i den lille mave skal jo være noget, han har gavn af.

Min mor var dagplejer, da jeg var lille, og de mellemmåltider hun tilbød børnene, var da helt fantastiske og sunde med f.eks. kogt gulerod, hjemmebagt brød, lidt bær, råkost... alt muligt forskelligt, hun kunne finde på. Måske var jeg naiv, da også troede, at andre dagplejere gjorde det.
Har selv arbejdet i vuggestue og der fik de da også altid frugt eller grønt til deres boller (der altid var hjemmebagte)

Hvordan pokker skal jeg lære at acceptere, at det bare er det, min søn får? Jeg vil jo ikke bitche og være hende den irriterende hippie-øko-spelt-mor, for det er jeg vist allerede lidt, da jeg skiftede DP tidligere dels pga. den ringe kost. Men jeg er simpelthen så ked af det over det altså... han er så sund og rask, elsker al mad, alle slags frugter og grønt og man kan jo lave det på så mange måder!

Synes altså virkelig, at det er synd, at min lille madglade dreng skal spises af med et stykke knækbrød

Da minsøn gik i vuggestue fik de et knækbrød med smør til formiddagssnack, frokosten bestod af varm mad 4 ud af 5 dage (5. dagen var rugbrød med diverse pålæg), eftermiddag fik de en fuldkornsbolle med smør også havde vi forældre selv frugt og/eller grønt med til børnene. 

I børnehaven hvor han går nu får de et knækbrød eller bolle til morgensamling og frokost og frugt giver vi forældre selv med.

Anmeld Citér

25. august 2018

Anonym

Lyder som helt normal kost.

I min dagpleje fik de også knækbrød til formiddag,og om eftermiddagen,og frugt/grønt.

Og ungerne elskede det,ja de spurgte lige frem selv efter det.

Anmeld Citér

25. august 2018

Ena

Anonym skriver:

(Alt er økologisk)

Det er nu heller ikke sådan jeg sammensætter måltiderne til mine børn, men det lyder da til at være ok næringsmæssigt. Og set i lyset af, at jeres barn også får måltider hjemme, er der ikke noget at være bekymret for. 

Vi går også mere op i kost og ernæring end gennemsnittet, og har måtte acceptere at enten slækker man på kravene eller også betaler man det ekstra for et sted med samme principper, som én selv. Vi har valgt det sidste, for det føltes rigtigt. 

Anmeld Citér

25. august 2018

ErDuHerIkkeSnart

Som mange andre skriver, synes jeg intet alarmerende, der er over kosten du beskriver. Jeg ville foretrække en dagplejemor, der brugte tiden på nærvær og leg og ikke var bange for pragmatiske løsninger. Et stykke brød eller havregrød er da glimrende nemme måltider, som ikke sætter nogen børn i nød. 

Men jeg er nu heller ikke helt sikker på, at jeg er enig i, at "alt hvad der kommer ned i den lille mave skal jo være noget, de har gavn af"

For selvfølgelig skal børn som hovedregel spise rimelig fornuftigt og varieret - men jeg ville nok arbejde hen imod ikke at gøre det til et alt for anstrengede livs-fokus. I mine øjne må mad gerne nogle gange bare være mad: det må gerne være nemt, praktisk, hyggeligt eller bare fordi man er sulten. Børn behøver ikke at lære, at hvert måltid skal have en sundhedsfunktion eller vil være afgørende for deres videre færd. Mad må gerne bare være mad.

Derfor ville jeg nok heller ikke begynde at skru endnu mere op for fokus og sundhed derhjemme, det lyder til at I har rigeligt blik for det allerede. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.