Underlødig kost i DP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. august 2018

Anonym

Du lyder som en der burde have sit barn i en vuggestue uden madordning eller et andet sted hvor kosten er efter dine standarder. 

jeg synes det lyder som helt almindelig mad i en dp. Men synes også det lyder som om du faktisk ikke sådan helt 100 ved hvad de faktisk får, men bare forestiller dig et eller andet.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2018

Soonmom

Du lyder godt nok sippet, og hvis jeg var dig, ville jeg virkelig overvejer mit forhold til maden, for det ender med at smitte af på dit barn.

jeg synes det lyder meget normalt og sundt ?

mine børn elsker desuden en bolle de kan gnave i eller et stykke knækbrød.

formiddag og eftermiddagsmad er MELLEMmåltid og så dine menuer synes jeg godt nok lyder meget fancy og store?- små børn kan godt lide enkelt og simpel mad

Anmeld Citér

25. august 2018

Rundtpågulvet

Hej:-)

Kommunen har vel en kostpolitik som din dagplejer arbejder efter ?

Hos os er der strenge regler, f.eks. ingen sukker, gerne grovbrød til mellemmåltider, obs på at der ikke gives fødevarer der kan forårsage kvælning, obs på at der ikke gives for meget mælkeprodukter osv osv.

I min dagpleje tilrettelægger jeg kosten efter børnene, men også efter min egen tid. Jeg har selv mindre børn og frivilligt arbejde, så har ikke fritid til at bage mm.

Pt har jeg mindre børn i dagplejen, der ikke kan tygge grovere kost, og som har brug for at være en del på armen. Her vælger jeg nogle dage at forberede maden aftenen før, f.eks. skære frugt ud, så det er let at servere. Men det er ikke altid at min egen tid er til det, og nogle dage er børnene trætte og det pædagogiske element i kosten bortfalder en smule til fordel for omsorgen for et barn der bare vil have tryghed. 

Din dagplejer kan også have børn, der af forskellige grunde ikke vil/kan spise særligt varieret, eller har brug for særlig omsorg i forbindelse med maden. Her kan det være både dyrt og tidskrævende at imødekomme og man må lave kompromiser. 

Er kosten direkte underlødig, uhensigtsmæssig eller bare ikke din smag?

Anmeld Citér

25. august 2018

Rundtpågulvet

Lige en tilføjelse til mit tidligere indlæg:

Hos os er følgende forbudt i dagplejen: (hårde ukogte og kogte)gulerødder, vindruer, æbler og pærer der ikke er revet, æg fra egne høns, kage og sukker i alle former. Blåbær o.lign skal skæres ud.

Det er ikke helt nemt altid at servere varieret og leve op til dagplejens politik, børnenes ønsker og forældrenes ønsker :-)

Jeg har lavet mad-projekter med børnene og serveret den lækreste kost, hvorefter børnene spørger om hvornår de får leverpostej og pølsemad :-) Mange børn finder tryghed i at maden er genkendeligt og uden 'udfordringer'. Og andre børn spiser alt hvad der bliver sat foran dem :-)

Måske havde din mor oceaner af tid til at bage da hun var dagplejer, 4 børn spiser altså ret meget brød på en uge :-) Måske er reglerne ændret siden din mors tid eller måske husker du eller din mor ikke de dage hvor det hele brændte på og børnene bare skulle have noget hurtig mad i skrutten og ud og sove.

Anmeld Citér

25. august 2018

Ano18

Mit problem m kosten ville være - mit barn Fordi hun ville spise bollen og så ikke kunne spise frokost overhovedet. Men jeg tænker lidt, at det ville være vilkårene, og ellers er det nok dagpleje m en madordning man er enig i eller et sted hvor man selv tager med.

Kan du evt. selv tage formiddags og eftermiddagsmad med, samt lidt frugt / grønt ? Eller er det uhørt i en dagpleje. Jeg aner intet om det

Uanset om “problemet er dig” eller ej, så skal du have en god mavefornemmelse, så måske skal du overveje om det nu er den pasning du egentlig ønsker.

Mit datter er også vegetar - men det er vi andre ikke, og heldigvis er hun ikke spor fejlernæret (hun har løbende fået taget diverse prøver pga andre ting), trods jeg gerne ville hendes kost var ... anderledes. Hun er kræsen og ekstrem selektiv, og slet ikke som sine søskende. Men det er jo en helt anden snak. Selvfølgelig skal man være obs på sine ungers kost, men hvis i giver god nærende mad (evt supplere m vitaminpille) derhjemme så ville jeg slet ikke være nervøs.

Held og Lykke.

Anmeld Citér

25. august 2018

Ano18

Ano18 skriver:

Mit problem m kosten ville være - mit barn Fordi hun ville spise bollen og så ikke kunne spise frokost overhovedet. Men jeg tænker lidt, at det ville være vilkårene, og ellers er det nok dagpleje m en madordning man er enig i eller et sted hvor man selv tager med.

Kan du evt. selv tage formiddags og eftermiddagsmad med, samt lidt frugt / grønt ? Eller er det uhørt i en dagpleje. Jeg aner intet om det

Uanset om “problemet er dig” eller ej, så skal du have en god mavefornemmelse, så måske skal du overveje om det nu er den pasning du egentlig ønsker.

Mit datter er også vegetar - men det er vi andre ikke, og heldigvis er hun ikke spor fejlernæret (hun har løbende fået taget diverse prøver pga andre ting), trods jeg gerne ville hendes kost var ... anderledes. Hun er kræsen og ekstrem selektiv, og slet ikke som sine søskende. Men det er jo en helt anden snak. Selvfølgelig skal man være obs på sine ungers kost, men hvis i giver god nærende mad (evt supplere m vitaminpille) derhjemme så ville jeg slet ikke være nervøs.

Held og Lykke.

Jeg mente selvfølgelig, at det nok mere var en vuggestue med en madordning man er enig i, at der måske skal til, istedet for en dagpleje.

Det kan være svært i en dagpleje fordi der er en til en kontakt med den eneste “pædagog”, som du skal være enig m, - hun sætter jo dagsordenen indenfor de retningslinier hun skal følge men som jo er brede, istedet for en vuggestue med helt faste retningslinier som du ved fra start, ved at besøge de enkelte institutioner.

Anmeld Citér

25. august 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Har han det godt? Er han glad for at komme i DP? Er DP sød og nærværende og omsorgsfuld? Er du tryg ved hende? 

Det ville jeg fokusere på i stedet for et formiddagsmåltid. Han skal da vel ikke skifte dagpleje én gang til pga. knækbrød? 

Anmeld Citér

25. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Næ, det er jo det... jeg kan jo ikke forvente, at det er så godt som derhjemme. Er nok bare forvænt, fordi min mor som dagplejer var så overdrevet med maden.

Jeg forstår altså bare ikke, hvorfor man giver børnene tørt brød uden noget og ikke engang et lille stykke frugt eller grønt til. Ville man selv spise det? Nej! Jeg ville i hvert fald ikke.

... men så må jeg jo bare fodre ham endnu sundere herhjemme...

Ej pyha jeg forstår godt du undres. Jeg aner ikke hvad der er “normalt”. Men jeg har valgt en børnehave fra fordi jeg simpelthen synes maden virkede SÅ tør, trist og kedelig:/ har meldt mit barn ind i en anden bh nu. 

Så jeg forstår det skam godt.

Det med tid og nærvær. Så besværligt er det bestemt heller ikke at lave noget varieret, frisk, sund, grønt mad til børn. Jeg har flere børn end en DP og formår altså også at lave alverdens ting og sager til dem. Selv når det skal gå stærkt er det nul problem. 

Anmeld Citér

25. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Ej pyha jeg forstår godt du undres. Jeg aner ikke hvad der er “normalt”. Men jeg har valgt en børnehave fra fordi jeg simpelthen synes maden virkede SÅ tør, trist og kedelig:/ har meldt mit barn ind i en anden bh nu. 

Så jeg forstår det skam godt.

Det med tid og nærvær. Så besværligt er det bestemt heller ikke at lave noget varieret, frisk, sund, grønt mad til børn. Jeg har flere børn end en DP og formår altså også at lave alverdens ting og sager til dem. Selv når det skal gå stærkt er det nul problem. 

Men en ting er at have flere børn en anden ting er at have 5 børn i alderen 0-3 år ;-) 

Anmeld Citér

26. august 2018

KommendeMor88

Profilbillede for KommendeMor88

Hvorfor er købe boller så slemme? De kan da smage endda bedre end hjemmelavede... og der er vel ca det samme i? Vand, gær, mel....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.