Underlødig kost i DP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2018

Lje

Hvorfor er købe boller så slemme? De kan da smage endda bedre end hjemmelavede... og der er vel ca det samme i? Vand, gær, mel....

Hvis du, næste gang du står i supermarkedet, lige vender posen om, vil du se, at købeboller også indeholder e-numre og ingredienser, som ikke blot er 'vand, gær og mel'. Købeboller (eller brød) kan holde sig 14-20 dage. Det kræver lidt hjælp for, at de efter 14 dage stadig er bløde og lækre. 

Trådstarter: jeg forstår dig faktisk godt. Menuen lyder jævnt kedelig og meget brødtungt. I vores (kommunale) vuggestue/børnehave er der madmor og hun laver ret fantastisk økologisk mad. Jeg er nogle gange misundelig, når jeg ser billeder af maden. De har en grøddag, en fiskedag, en vegetardag, en køddag og en rugbrødsdag. Derover er der altid kvarte hjemmebagte rugbrødshapsere/små hjemmebagte boller + frugt og grønt til snack og eftermiddagsmaden er alt muligt forskelligt. Tit en rest et-eller-andet tryllet om til noget nyt lækkert. 

Jeg synes også, maden og dens sammensætning er vigtig for energien og for de trives. Derudover også at de understøttes i at smage en masse forskelligt mad - velvildende, det er et forældreansvar men det, at daginstitutionen understøtter det, synes jeg er dejligt.

Det lyder til, at dagplejemor kunne oppe sig med  fx. hjemmebagte boller i fryseren, et større udvalg af grønt, bredere udvalg af mellemmåltider. Det behøver hverken være tidskrævende eller svært.

Vh.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Men en ting er at have flere børn en anden ting er at have 5 børn i alderen 0-3 år ;-) 

Nu er det ikke alle DP der permanent har 5 børn at passe.

I forhold til det du skriver, så har jeg faktisk haft dét der svarer til en DP mor. Plus 3 lidt større børn på samme tid. Så jeg er helt bekendt med hvordan det er at have små børn og skulle lave mad/stille mad klar. 

Jeg mener stadig at boller uden noget og knækbrød (gang på gang) er uacceptabel kost. 

Anmeld Citér

26. august 2018

Anonym

KommendeMor88 skriver:

Hvorfor er købe boller så slemme? De kan da smage endda bedre end hjemmelavede... og der er vel ca det samme i? Vand, gær, mel....

Arh, lige plus det løse. Hvis du bager dine egne boller, kan de jo ikke ligge i skabet i flere uger uden at mugne, vel?

Bortset fra det ville jeg foretrække at mit barn fik tørre boller frem for noget af det, jeg ser folk putte på brød i deres børns madpakker - spegepølse (nitrit), kødpålæg generelt (kræftfremkaldende), skiveskåret ost (nitrit igen), smørbart lavet på alt muligt andet end smør, tun (kviksølv) osv. osv.

Anmeld Citér

26. august 2018

FruStolpe

Anonym skriver:

Min søn er startet i dagpleje og jeg bekymrer mig lidt for den mad, jeg ser, at han får...
Til morgen er der havregrød eller rugbrød/boller med smøreost og det er jo fint nok... selvom jeg faktisk ikke ved, om det er vandgrød eller om der er sukker på.
Til formiddag så får de bare knækbrød uden noget eller en fuldkornsbolle uden noget. Frokost har jeg ikke set, hun siger det er rugbrød med forskelligt pålæg og eftersigende også lidt grønt. Til eftermiddag skulle der så også være knækbrød og et stykke frugt.
(Alt er økologisk)

Jeg startede faktisk op hos en anden dagplejer, inden vi besluttede os for at forlænge barslen, og der fik de hvid toast med ost til formiddag og det var en af grundene til, at jeg blev afskrækket.

Jeg prøver sådan at acceptere, at det er okay, at han får noget usundt og kedeligt. Maden har betydet så meget fra mig fra starten.
Vi er tilmed vegetarer herhjemme (han får kød i DP) og derfor er hans ernæring så vigtig, så han kan blive ved med at være sund og rask. Det ærgrer mig at et af hans måltider pludselig er så næringsfattigt uden fedt og uden særlige vitaminer... alt hvad der kommer ned i den lille mave skal jo være noget, han har gavn af.

Min mor var dagplejer, da jeg var lille, og de mellemmåltider hun tilbød børnene, var da helt fantastiske og sunde med f.eks. kogt gulerod, hjemmebagt brød, lidt bær, råkost... alt muligt forskelligt, hun kunne finde på. Måske var jeg naiv, da også troede, at andre dagplejere gjorde det.
Hun ville aldrig bare give dem en tør gnavebolle...
Har selv arbejdet i vuggestue og der fik de da også altid frugt eller grønt til deres boller (der altid var hjemmebagte)

Hvordan pokker skal jeg lære at acceptere, at det bare er det, min søn får? Jeg vil jo ikke bitche og være hende den irriterende hippie-øko-spelt-mor, for det er jeg vist allerede lidt, da jeg skiftede DP tidligere dels pga. den ringe kost. Men jeg er simpelthen så ked af det over det altså... han er så sund og rask, elsker al mad, alle slags frugter og grønt og man kan jo lave det på så mange måder!

Hvad får jeres børn i dagplejen eller vuggestuen?
Synes altså virkelig, at det er synd, at min lille madglade dreng skal spises af med et stykke knækbrød

Jeg synes nu også det lyder lidt kedeligt. Men bestemt ikke unormalt eller underlødige. 

Vi har i vores institution køkken og køkkendame. Og dermed madordning. Primært øko og friske råvarer. NUL sukker og mest ris/havremælk. 

Jeg har vedhæftet et par billeder. Det er typisk frokost og eftermiddagsmad. Der er også altid mulighed for frugt mm. Fredag er der altid mad over bål og en dag med fisk. Og altid masser af skjulte grønsager i ALT...  

Men det koster også, ingen tvivl om det

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

26. august 2018

Wheelybug

Nu har jeg ikke læst alle svarene igennem men hvad med selv at give ham noget med hjemmefra, som du mener han bedre kan lide/som du foretrækker han spiser til fx mellemmåltid? Jeg ved at man betaler for maden i DP, men hvis man ikke er helt tilfreds med det der serveres, står det jo en frit for selv at medbringe noget det har jeg selv overvejet med min datters vuggestue da de serverer hende rå gulerødder og store frugtbåde og hun kun er 11 mdr.. på den måde er jeg mere tryg ved at aflevere hende (ja jeg har talt med dem om det og umiddelbart er de stoppet med det)...

Anmeld Citér

26. august 2018

Tine B

Så nu er det et krav at man skal kunne bage selv for at være dagplejer OG evt bruge sin fritid på det, i tilfælde af, man ikke har tiden til det i en 48 timers arbejdsuge? 

Og ja, oftest kan man godt finde tiden og evt gøre det til en pædagogisk aktivitet, men der kan jo være forskellige årsager til det ikke kan lade sig gøre. 

Hvad hvis man ikke kan bage eller har den store lyst til det? Bare ærgerligt, eller hvad? 

Anmeld Citér

26. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Nu er det ikke alle DP der permanent har 5 børn at passe.

I forhold til det du skriver, så har jeg faktisk haft dét der svarer til en DP mor. Plus 3 lidt større børn på samme tid. Så jeg er helt bekendt med hvordan det er at have små børn og skulle lave mad/stille mad klar. 

Jeg mener stadig at boller uden noget og knækbrød (gang på gang) er uacceptabel kost. 

Nej det er faktisk meget få hvis de er kommunale der har 5 permanent. Men 4 børn unde 3 og meget ofte et 5 gæstebarn. Hvilket blot er mere omfangsrigt for dem end hvis det var 5 faste børn. Jeg køber ikke at din dag derhjemme er tilsvarende en dagplejers hverdag. 

Der er også enormt stor forskel på om det er egne eller andres børn. Plus en dagplejer skal lave andet end mad i løbet af dagen. Hun skal sørge for motorisk, sproglig og kognetiv udvikling, dette gennem leg og dagligdags aktiviteter. Hun skal støtte børnene i deres udvikling og udforskning af verdenen dette fx udenfor hvor de også skal opleve samfundet. 

Jeg er helt med på at de skal have sund kost og vi kan også diskutere hvorvidt kosten fra trådsstarter er sund MEN tror man skal have gået en dag som dagplejer før man selv synes at ens hverdag derhjemme er lige så hård. Der kommer ingen forældre med diverse pådutninger hos dig, du skal ikke stå med håret sat og tøjet på kl 6/6.30 og frem til kl 16.30/17. Du kan bage boller i dine underbukser det kan en dagplejere ikke! 

Håber ikke du har børn i institutioner når du ikle har en større forståelse for de professionelles arbejde. 

Anmeld Citér

26. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Nej det er faktisk meget få hvis de er kommunale der har 5 permanent. Men 4 børn unde 3 og meget ofte et 5 gæstebarn. Hvilket blot er mere omfangsrigt for dem end hvis det var 5 faste børn. Jeg køber ikke at din dag derhjemme er tilsvarende en dagplejers hverdag. 

Der er også enormt stor forskel på om det er egne eller andres børn. Plus en dagplejer skal lave andet end mad i løbet af dagen. Hun skal sørge for motorisk, sproglig og kognetiv udvikling, dette gennem leg og dagligdags aktiviteter. Hun skal støtte børnene i deres udvikling og udforskning af verdenen dette fx udenfor hvor de også skal opleve samfundet. 

Jeg er helt med på at de skal have sund kost og vi kan også diskutere hvorvidt kosten fra trådsstarter er sund MEN tror man skal have gået en dag som dagplejer før man selv synes at ens hverdag derhjemme er lige så hård. Der kommer ingen forældre med diverse pådutninger hos dig, du skal ikke stå med håret sat og tøjet på kl 6/6.30 og frem til kl 16.30/17. Du kan bage boller i dine underbukser det kan en dagplejere ikke! 

Håber ikke du har børn i institutioner når du ikle har en større forståelse for de professionelles arbejde. 

Du behøver heller ikke tro på det

Du har ingen viden om hverken mit nuværende liv eller min baggrund/fortid mht egne og fremmede børn. Hvis jeg lagde det frem her forsvinder anonymiteten, som jeg holder af, da vi er en familie med en speciel sammensætning og let genkendelig. Jeg må sige jeg bliver ked af at du kommer med den slags antagelser. At du mener at kende til hvad jeg kan og har prøvet både i form af arbejde med børn og i forhold til egne børn. Jeg har arbejdet længe under helt andre vilkår end de en almindelig dagplejer har. Så jeg kan fint udtale mig om det.

Jeg er også med på at ikke alle har det lige let og lige svært i forhold til at der kan være børn som er mere vanskelige end andre. Med forbehold for den slags- mener jeg stadig ikke det er for meget forlangt at servere bedre mad end beskrevet i trådstarten her. 

Anmeld Citér

26. august 2018

Anonym

Mest af alt gør denne tråd mig taknemmelig for, at jeg ikke arbejder som dagplejer. At skulle leve op til alle de forskellige forældres forventninger er alt andet end enkelt. En har fokus på mad, en på friluftsliv osv. Man skal jo være et supermenneske, om man skal klare at gøre alle tilfreds.

Anmeld Citér

26. august 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Du må jo snakke med DP om, hvad dit barn får, så du ved det 100 procent. 

Noget af det lyder som gæt? 

synes dog ikke det lyder så slemt...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.