Tegn på autisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2018

dorthemus

Anonym skriver:

Altså jeg synes han lyder helt normal. Han er bare en klog dreng.

min pige bliver 7 år snart.

da hun var lille kunne hun ikke tåle fremmede mennesker, hun ville ikke gå på græs eller sand, alle ting feks tusser skulle ligge i farve orden osv.. hun så alt før os andre feks et dådyr i skoven, en flyvemaskine langt væk osv ...

hun er ikke autist, men er en utrolig kvik pige der både læser og skriver.

så tá det roligt og nyd dit barn����

Det der hjælper ikke trådstarter og hendes bekymring. Det hjælper heller ikke hendes barn hvis det har en autisme spektrumsforstyrrelse. Som mor til datter med autisme så ved jeg at det man har brug for er afklaring og hjælp. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2018

Anonymor

Jeg har hørt om flere som har fået set deres børn af en PPR psykolog, og fået at vide at de ikke har autisme. For så senere at blive udredt på et hospital med psykiatere og psykologer med udviklingsforstyrrelser som speciale - hvor de så fik en diagnose. PPR psykologer er i min optik ikke gode nok til det ofte ...

Få en udredning på et et hospital.. her er der flere fagfolk inden over vurderingen. 

Blot for at sætte det i perspektiv i forhold til en PPR psykolog der blot ser et barn i BH. ... på Glostrup var vores søn dagsindlagt (8-13) i tre uger med kognitive test osv. Herefter var der et teamet på 5-7 fagfolk der debatterede hvad konklusionen/ en evt diagnose var.

Jeg ville ikke stole på en vurdering blot i BH. 

Vores søn har aspergers. 

Beklager hvis det allerede er skrevet i tråden, jeg har ikke tid til at læse den færdig, men måtte lige skrive det her. Hvis en PPR psykolog har udtalt, at et barn HAR autisme, så har vedkommende også handlet uden for det han/hun har lov til. Selv i psykiatrien må vi psykologer ikke give en diagnose, der skal en tværfaglig udredning til, hvor en psykiater giver det endelige stempel. Og udredningen er meget grundig. En PPR psykolog må lave forskellige tests, observervationer og kan så godt udtale en mistanke, hvor der så viderestilles til psykiatrien, der laver udredningen..

Og i forhold til at en PPR psykolog "blot" ser et barn i BH, så vil jeg på samme tid lige anfægte den del. En PPR psykolog laver så sandelig meget andet i forhold til børn med vanskeligheder end blot lige at kigge lidt på det i børnehaven.

Dertil vil jeg lige tilføje, at man normalt ikke indlægger et barn, når man udreder det, det gør man kun i særlige tilfælde. Som regel foregår det ambulant. Udredningen kan typisk bestå af først en afklarende samtale med hele familien, hvor de fortæller, hvad der er los. Så en anamnese-samtale, hvor én fagperson taler med barnet og lærer det lidt at kende, imens forældrene gennemgår hele barnets opvækst grundigt i detaljer med en psykolog. Så kan der være netværksmøde med barnets institution og evt PPR. Psykologiske tests. Spørgeskemaer som skole/inst og forældre skal udfylde. Skole/inst observation m. samtale med lærer/pædagoger, og interne konferencer, hvor tingene samles op.

Bare for lige at gøre det tydeligt, at normalen altså ikke er indlæggelsen, det er kun i særlige tilfælde. Fx hvor man er så meget i tvivl, at man er nødt til at opleve barnet over en længere periode, eller hvis barnet har meget store vanskeligheder mv. Jeg tænker det godt kan afskrække nogen, hvis de tror, at deres barn automatisk skal indlægges Sagt på en anden måde, jeg siger lige kort, hvad der oftest sker, så der ikke sidder nogen og bliver bange for at bede om hjælp, fordi de afskrækkes af tanken om indlæggelse - Hvilke ellers kan være rigtig gavnligt i nogle tilfælde.

Så jeg vil sige.. Hvis en PPR psykolog har sagt med hel klar sikkerhed, at barnet har eller ikke har en diagnose, så har vedkommende handlet ved siden af det, hun har lov til, men det kan jo omvendt også være, at vedkommende har sagt, at hun umiddelbart ikke synes, der er nok til at retfærdiggøre en diagnose, så.. I hvert fald synes jeg det er forkert at sige, at PPR psykologer generelt ikke er gode nok. Da jeg var i børnepsyk, blev udredning af børn meget ofte afvist, hvis ikke barnet var set af PPR først.

Anmeld Citér

6. juli 2018

Anonym

Det der hjælper ikke trådstarter og hendes bekymring. Det hjælper heller ikke hendes barn hvis det har en autisme spektrumsforstyrrelse. Som mor til datter med autisme så ved jeg at det man har brug for er afklaring og hjælp. 

Enig...

Man kan ikke bruge en vurdering baseret på et opslag til noget. 

Som jeg skrev så tog det 5 fagfolk 3 uger at vurdere at min søn har Asbergers.

desværre er det sådan at mistænker man noget som forældre er det ofte rigtigt. 

Der er ingen dom får en autisme diagnose eller ADHD diagnose hvis der ikke er sikkerhed omkring det. Hvis de er i tvivl får barnet ikke en diagnose. 

Og en diagnose er fantastisk i forhold til at få hjælp mht skole og anden form for støtte. Det fåes ikke særligt let hvis papirerne ikke er der.

Anmeld Citér

6. juli 2018

Anonym

Enig...

Der er ingen dom får en autisme diagnose eller ADHD diagnose hvis der ikke er sikkerhed omkring det. Hvis de er i tvivl får barnet ikke en diagnose. 

Og en diagnose er fantastisk i forhold til at få hjælp mht skole og anden form for støtte. Det fåes ikke særligt let hvis papirerne ikke er der.

Og det som trøster mig: ens barn ændre dig ikke fordi han/hun får en diagnose. 

Det bliver hverken mere eller mindre normal eller syg af den grund. 

Anmeld Citér

6. juli 2018

dorthemus

Anonym skriver:

Enig...

Præcis det ved jeg alt om :-)

Anmeld Citér

6. juli 2018

Anonymor

Anonym skriver:

Min søn blev observeret og testet ved ppr inden skolestart, hvor de sagde han intet fejlede og han blev sendt i skole uden støtte. 4 måneder senere gik jeg igennem egen læge og fik henvisning til børne psyk - min søn fik derefter diagnosen infantil autist. Børnepsyk har set den test ppr lavede og konkludere ham rask ud fra - psyk siger han tydelig er autist ud fra den test ppr lavede. Så ja de er simpelthen ikke gode nok ved ppr! 

Hvilken test er der tale om? Jeg tænker ikke der er ret mange tests der i sig selv kan give en diagnose som autisme. Man er jo nødt til at lave en grundig udredning, hvor man afdækker, om der kan være andre forklaringer på barnets vanskeligheder.

Selvfølgelig er der tvivlsomme PPR-psykologer, ligesom der er tvivlsomme lærere, læger, kassedamer, politibetjente. Men jeg håber, at vi også lige kan blive enige om, at én eller to dårlige fagpersoner ikke betyder, at en hel stand kan dømmes ude? (Du skriver "De er ikke gode nok hos PPR"). Det er ikke PPRs job at udrede. De er første skridt på vejen, og heldigvis for det. For de kan hjælpe personalet om barnet (og familien) med at skabe rammer, som i mange tilfælde kan hjælpe barnet i trivsel. Hvis det lykkes, er det ikke vigtigt, at barnet får en diagnose. Men hvis dét skridt ikke lykkes, så kan man sende videre til psyk baseret på en fagligt velfunderet mistanke..

Selvfølgelig kan de tage fejl. Men der er jo også børn, der får diagnoser i børnepsyk, hvor det senere hen viser sig, det var den forkerte diagnose, fordi diagnosebilledet ændrer sig, når barnet bliver ældre.

Jeg er ikke psykolog hos PPR, bare lige fyi, men synes stadig det er vigtigt lige at sige. Man kan ikke dømme en hel gruppe fagfolk ud fra nogle dårlige oplevelser. De vil opstå alle steder. Det er jo ikke matematik, hvor 1+1=2.

Anmeld Citér

6. juli 2018

Anonym

• Beklager hvis det allerede er skrevet i tråden, jeg har ikke tid til at læse den færdig, men måtte lige skrive det her. Hvis en PPR psykolog har udtalt, at et barn HAR autisme, så har vedkommende også handlet uden for det han/hun har lov til. Selv i psykiatrien må vi psykologer ikke give en diagnose, der skal en tværfaglig udredning til, hvor en psykiater giver det endelige stempel. Og udredningen er meget grundig. En PPR psykolog må lave forskellige tests, observervationer og kan så godt udtale en mistanke, hvor der så viderestilles til psykiatrien, der laver udredningen..

Og i forhold til at en PPR psykolog "blot" ser et barn i BH, så vil jeg på samme tid lige anfægte den del. En PPR psykolog laver så sandelig meget andet i forhold til børn med vanskeligheder end blot lige at kigge lidt på det i børnehaven.

Dertil vil jeg lige tilføje, at man normalt ikke indlægger et barn, når man udreder det, det gør man kun i særlige tilfælde. Som regel foregår det ambulant. Udredningen kan typisk bestå af først en afklarende samtale med hele familien, hvor de fortæller, hvad der er los. Så en anamnese-samtale, hvor én fagperson taler med barnet og lærer det lidt at kende, imens forældrene gennemgår hele barnets opvækst grundigt i detaljer med en psykolog. Så kan der være netværksmøde med barnets institution og evt PPR. Psykologiske tests. Spørgeskemaer som skole/inst og forældre skal udfylde. Skole/inst observation m. samtale med lærer/pædagoger, og interne konferencer, hvor tingene samles op.

Bare for lige at gøre det tydeligt, at normalen altså ikke er indlæggelsen, det er kun i særlige tilfælde. Fx hvor man er så meget i tvivl, at man er nødt til at opleve barnet over en længere periode, eller hvis barnet har meget store vanskeligheder mv. Jeg tænker det godt kan afskrække nogen, hvis de tror, at deres barn automatisk skal indlægges Sagt på en anden måde, jeg siger lige kort, hvad der oftest sker, så der ikke sidder nogen og bliver bange for at bede om hjælp, fordi de afskrækkes af tanken om indlæggelse - Hvilke ellers kan være rigtig gavnligt i nogle tilfælde.

Så jeg vil sige.. Hvis en PPR psykolog har sagt med hel klar sikkerhed, at barnet har eller ikke har en diagnose, så har vedkommende handlet ved siden af det, hun har lov til, men det kan jo omvendt også være, at vedkommende har sagt, at hun umiddelbart ikke synes, der er nok til at retfærdiggøre en diagnose, så.. I hvert fald synes jeg det er forkert at sige, at PPR psykologer generelt ikke er gode nok. Da jeg var i børnepsyk, blev udredning af børn meget ofte afvist, hvis ikke barnet var set af PPR først.

I vores tilfælde tale vi med psykologen, og svarede på skemaer... men tiden sammen med barnet var ikke særlig omfattende efter min mening.

det vi fik at vide efter første snak på Glostrup hospital var at der var mange som ikke kunne disgnostiseres (eller “frikendes”  efter første besøg på hospitalet (1 1/2 time) og besøg i børnehaven. Så de sagde at mange bliver bedt om at komme igen til observation i op til 3 uger. 

For mig var det trygt ... det tager udredningen af børn meget seriøst. Hvis det ikke er en tydelig autist fx..: så vil de hellere tjekke ekstra over en periode og med forskellige øvelser/ settings. Ikke skræmmende. Og vores søn hyggede sig:

Anmeld Citér

6. juli 2018

Anonym

Anonymor skriver:

Beklager hvis det allerede er skrevet i tråden, jeg har ikke tid til at læse den færdig, men måtte lige skrive det her. Hvis en PPR psykolog har udtalt, at et barn HAR autisme, så har vedkommende også handlet uden for det han/hun har lov til. Selv i psykiatrien må vi psykologer ikke give en diagnose, der skal en tværfaglig udredning til, hvor en psykiater giver det endelige stempel. Og udredningen er meget grundig. En PPR psykolog må lave forskellige tests, observervationer og kan så godt udtale en mistanke, hvor der så viderestilles til psykiatrien, der laver udredningen..

��Men ppr skal vurdere om der skal ekstra støtte til et barn eller om det skal henvises til udredning. Hvis de test og obs der bliver lavet ikke får ppr til at reagere, bliver sagen jo lukket. 

I vores tilfælde blev min søn sendt i skole uden støtte og de ville ikke henvise til udredning på BUC - for han viste ikke tegn på vanskeligheder. 

Under 6 måneder senere har min søn en infantil autisme diagnose - fordi jeg i stedet for blev henvist igennem igen læge. 

Jeg synes vores forløb er rigtig uheldigt, og jeg stoler aldrig blindt på en fagperson - allermest på min egen mavefornemmelse  

Anmeld Citér

6. juli 2018

Anonym

Anonymor skriver:

Hvilken test er der tale om? Jeg tænker ikke der er ret mange tests der i sig selv kan give en diagnose som autisme. Man er jo nødt til at lave en grundig udredning, hvor man afdækker, om der kan være andre forklaringer på barnets vanskeligheder.

Selvfølgelig er der tvivlsomme PPR-psykologer, ligesom der er tvivlsomme lærere, læger, kassedamer, politibetjente. Men jeg håber, at vi også lige kan blive enige om, at én eller to dårlige fagpersoner ikke betyder, at en hel stand kan dømmes ude? (Du skriver "De er ikke gode nok hos PPR"). Det er ikke PPRs job at udrede. De er første skridt på vejen, og heldigvis for det. For de kan hjælpe personalet om barnet (og familien) med at skabe rammer, som i mange tilfælde kan hjælpe barnet i trivsel. Hvis det lykkes, er det ikke vigtigt, at barnet får en diagnose. Men hvis dét skridt ikke lykkes, så kan man sende videre til psyk baseret på en fagligt velfunderet mistanke..

Selvfølgelig kan de tage fejl. Men der er jo også børn, der får diagnoser i børnepsyk, hvor det senere hen viser sig, det var den forkerte diagnose, fordi diagnosebilledet ændrer sig, når barnet bliver ældre.

Jeg er ikke psykolog hos PPR, bare lige fyi, men synes stadig det er vigtigt lige at sige. Man kan ikke dømme en hel gruppe fagfolk ud fra nogle dårlige oplevelser. De vil opstå alle steder. Det er jo ikke matematik, hvor 1+1=2.

Men psykologerne i PPR er ofte dygtige.. 

men en almen læge skal ikke operere på en aorta. Det skal overlades til en hjertekirurg. 

På samme måde skal PPR henvise..

mht test :

En udredning for autisme foregår på en børnepsykiatrisk afdeling. Der vil indgå test, observationer i forskellige miljøer og forældrenes beskrivelse af barnets reaktioner vægtes højt. I forhold til yngre børn vil ADOS-testen (Autisme diagnostisk observations skema) hyppigt blive brugt. Her sættes barnet i en lege- og samspilssituation sammen med testeren og der observeres på, hvorledes barnet indgår i en relation med den voksne eller sine forældre. Der ses bl.a. på kommunikation, initiativ til og interesse for samspil og barnets evne til at bruge forestillingsleg. Det man bl.a. ser efter er:

• reagerer barnet på sit navn
  • smiler det tilbage, anvendes der øjenkontakt
  • kikker det efter det den voksne peger på eller kikker på
  • viser barnet interesse for andre mennesker
  • forsøger barnet at kommunikere
  • kan barnet bruge legetøj til forestillingsleg osv. osv.

Anmeld Citér

6. juli 2018

Anonymor

Anonym skriver:

��Men ppr skal vurdere om der skal ekstra støtte til et barn eller om det skal henvises til udredning. Hvis de test og obs der bliver lavet ikke får ppr til at reagere, bliver sagen jo lukket. 

I vores tilfælde blev min søn sendt i skole uden støtte og de ville ikke henvise til udredning på BUC - for han viste ikke tegn på vanskeligheder. 

Under 6 måneder senere har min søn en infantil autisme diagnose - fordi jeg i stedet for blev henvist igennem igen læge. 

Jeg synes vores forløb er rigtig uheldigt, og jeg stoler aldrig blindt på en fagperson - allermest på min egen mavefornemmelse  

Men som jeg også skrev enten til dig eller til en anden, så vil der jo være uheldige oplevelser, og der vil være ærgerlige psykologer. Jeg har selv en gang mødt en hel forfærdelig en af slagsen, som ville proppe mig ned i en kasse og ikke troede på et ord jeg sagde. Virkelig kedelig oplevelse, som gjorde jeg følte mig vildt krænket. Det jeg ville hen til var, at det jo ikke betyder, at ppr generelt er dårlige, fordi nogen har haft dårlige oplevelser. Jeg kender mange, der har haft virkelig gode oplevelser med ppr. Og jeg selv går pt til behandling hos en psykolog for fødselstraume, og hun er helt fantastisk. Selvom jeg en gang havde en oplevelse med en, der var bundrådden. Det er bare så vigtigt at nuancere, så folk ikke har paraderne oppe og allerede er i baglås, når de skal snakke med ppr, fordi de har hørt nogle dårlige oplevelser. De gode og fantastiske findes også 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.