Tegn på autisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Det er en mistanke både hans far og jeg har.

vores søn er lige blevet 3 år - er en mild og søde dreng, men har ramte 3 års aldrenen 

Tegn på austime som vi ser det:

trække sig om børn larmer for meget eller er for vilde - vil så hellere sidde for sig selv

Biler osv skal være i en lige linje, om vi flytter på det skriger han hysterisk

Spytter altid er stykke af hans mad ud der har en mærkelig konsistent - Lige meget hvad han spiser er der altid et stykke der er så frygteligt det skal spyttes ud 

Mærkelig vaner : Vil okay svømme i en svømmehalle, men IKKE gå på våde fliser i badelandet selvom han er våd så skriger han

- der er andre ting men har glemte det mu opdateret måske senere

Ekstra info:

Dagplejemoren siger ingen grund til bekymring han er et barn der hviler utroligt meget i sig selv. - Og trækker sig bare om det bliver for meget......

Farmanden er lidt speciel og vilde nok slå ud på mild autisme om han tog en grundig test. 

-  hvad tænker i? Bare normalt barn? - Jeg ved ikke hvorfor vi har sådan en mistanke og haft den så længe ....  

har sagt det til vores læge og hans oplever ham Ikke sådan da han søger øjne kontakt osv.

De ting du nævner gælder mange tre årige. Intet af det får mig til at tænke diagnose 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2018

Anonymor

Anonym skriver:

Men psykologerne i PPR er ofte dygtige.. 

men en almen læge skal ikke operere på en aorta. Det skal overlades til en hjertekirurg. 

På samme måde skal PPR henvise..

mht test :

En udredning for autisme foregår på en børnepsykiatrisk afdeling. Der vil indgå test, observationer i forskellige miljøer og forældrenes beskrivelse af barnets reaktioner vægtes højt. I forhold til yngre børn vil ADOS-testen (Autisme diagnostisk observations skema) hyppigt blive brugt. Her sættes barnet i en lege- og samspilssituation sammen med testeren og der observeres på, hvorledes barnet indgår i en relation med den voksne eller sine forældre. Der ses bl.a. på kommunikation, initiativ til og interesse for samspil og barnets evne til at bruge forestillingsleg. Det man bl.a. ser efter er:

• reagerer barnet på sit navn
  • smiler det tilbage, anvendes der øjenkontakt
  • kikker det efter det den voksne peger på eller kikker på
  • viser barnet interesse for andre mennesker
  • forsøger barnet at kommunikere
  • kan barnet bruge legetøj til forestillingsleg osv. osv.

Jeg tror du læser mit svar forkert. For det første skriver jeg direkte i det indlæg du citerer, at ppr er første skridt på vejen og altså ikke der, barnet skal diagnosticeres. Længere oppe skriver jeg også, at en ppr psykolog ikke må give en diagnose. Jeg har også længere oppe skrevet i detaljer, hvordan en børnepsykiatrisk udredning foregår. Fordi jeg selv har udredt børn med autismemistanke som psykolog i børnepsyk (er der ikke længere), og jeg kender også godt ADOS, som jeg har prøvet at være med til at score, men dog ikke udført selvstændigt, da det jo kræver kursus. Det jeg sagde var, at en test alene (heller ikke ADOS) kan give en diagnose. De andre elementer af udredningen skal også med 

Anmeld Citér

6. juli 2018

dorthemus

Anonym skriver:

Og det som trøster mig: ens barn ændre dig ikke fordi han/hun får en diagnose. 

Det bliver hverken mere eller mindre normal eller syg af den grund. 

Man er altså heller ikke syg af at have autisme. Det er et handicap, ligesom ADHD er det.

Anmeld Citér

6. juli 2018

Anonym

Jeg tror du læser mit svar forkert. For det første skriver jeg direkte i det indlæg du citerer, at ppr er første skridt på vejen og altså ikke der, barnet skal diagnosticeres. Længere oppe skriver jeg også, at en ppr psykolog ikke må give en diagnose. Jeg har også længere oppe skrevet i detaljer, hvordan en børnepsykiatrisk udredning foregår. Fordi jeg selv har udredt børn med autismemistanke som psykolog i børnepsyk (er der ikke længere), og jeg kender også godt ADOS, som jeg har prøvet at være med til at score, men dog ikke udført selvstændigt, da det jo kræver kursus. Det jeg sagde var, at en test alene (heller ikke ADOS) kan give en diagnose. De andre elementer af udredningen skal også med 

Det var blot for at sige at jeg også mener at PPR er et vigtigt første skridt. Og det er mange som er dygtige. 

Men ja - de bør ikke komme med en diagnose. 

Anmeld Citér

6. juli 2018

Anonymor

Anonym skriver:

Det var blot for at sige at jeg også mener at PPR er et vigtigt første skridt. Og det er mange som er dygtige. 

Men ja - de bør ikke komme med en diagnose. 

Det er der nemlig. Og jeg synes, at det er så ærgerligt, at folk lader sig farve af, hvad de læser på nettet. Selvfølgelig er der dårlige oplevelser. Men der vil også være tilfælde, hvor de dårlige udtalelser kommer fra forældre, som har så svært ved at erkende, at deres barn har udfordringer, at det er nemmere at lade de følelser gå ud over de fagpersoner, der har afklaret, at de er der. Og jeg forstår det godt, for det kan gøre ondt. Især i de tilfælde, hvor barnets vanskeligheder er en direkte konsekvens af forældrenes adfærd. Men derfor er det bare så vigtigt, når man læser den slags kritik, at huske, at nogen af dem (ikke alle) kommer fra frustrerede forældre, hvor psykologen faktisk har været rigtig dygtig og ramt plet. 

Anmeld Citér

7. juli 2018

Anonym

Jeg tænker umiddelbart at I har en sensitiv dreng. Jeg er selv særligt sensitiv  og konsistensen af noget mad, kan også ødelægge det fuldstændig for mig.  Som barn brød jeg mig heller ikke om at træde på våde fliser, både i svømmehal og hjemme i badet. Måske det giver ham en følelse af ubehag?  

Anmeld Citér

7. juli 2018

Babilooo

Ts... hvad er det for træk ifht autisme du ser hos din mand..?

Anmeld Citér

7. juli 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg tænker umiddelbart at I har en sensitiv dreng. Jeg er selv særligt sensitiv  og konsistensen af noget mad, kan også ødelægge det fuldstændig for mig.  Som barn brød jeg mig heller ikke om at træde på våde fliser, både i svømmehal og hjemme i badet. Måske det giver ham en følelse af ubehag?  

Vi ved han er sensitiv, det gøre alle i familien.

Men lige pludselig hoppede engang over vi blev rigtigt bange for autisme. Han kan bare låse sig så fast i nogle ting.

Men jeg håber det sensitive - Nu tænker jeg at jeg snakker med BH og ber dem om at henvende sig til PPR ( kendte jeg ikke før dette opslag) Så håber jeg de mene det samme. 

Anmeld Citér

7. juli 2018

Anonym

Anonym skriver:

Vi ved han er sensitiv, det gøre alle i familien.

Men lige pludselig hoppede engang over vi blev rigtigt bange for autisme. Han kan bare låse sig så fast i nogle ting.

Men jeg håber det sensitive - Nu tænker jeg at jeg snakker med BH og ber dem om at henvende sig til PPR ( kendte jeg ikke før dette opslag) Så håber jeg de mene det samme. 

Nu er det med at have en regid/ ufleksibel tankegang et kendetegn for autisme og ikke nødvendigvis det at være sensitiv.

hvad er det han kører fast i? Siger han de samme sætninger. Når han leger en leg må man så ikke ændre på reglerne. Skal højre sko på før venstre.. eller skal sukkeret helt ud til kanten af skålen med havregrød osv. Har han særintersser..?

fx havde min søn svært ved at retænke klodsmajor/ Klodshans (hvor man skiftes til st flytte brikker indtil at Klodshans vælter det hele. Han havde svært ved at afvige fra reglerne. 

Anmeld Citér

7. juli 2018

Anonym

Nu er det med at have en regid/ ufleksibel tankegang et kendetegn for autisme og ikke nødvendigvis det at være sensitiv.

hvad er det han kører fast i? Siger han de samme sætninger. Når han leger en leg må man så ikke ændre på reglerne. Skal højre sko på før venstre.. eller skal sukkeret helt ud til kanten af skålen med havregrød osv. Har han særintersser..?

fx havde min søn svært ved at retænke klodsmajor/ Klodshans (hvor man skiftes til st flytte brikker indtil at Klodshans vælter det hele. Han havde svært ved at afvige fra reglerne. 

Og det er hårde tanker... men mange med særheder klarer sig faktisk godt.

jeg kender mange med aspergers der er ingeniører og arbejder på DTU og passer fint i det lidt introverte og nørdede miljø 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.