nielsen80 skriver:
Men det er der jo mange helt acceptable ting, der også gør f.eks LEGO
https://www.information.dk/kultur/2017/03/minecraft-narko-dit-barn-lego-altsaa-ogsaa
Det kan være mange for og imod, men skræmmekampagner om afhængighed, er vist at køre debatten ud, hvor den ikke længere er saglig. Dopamin udløses når du har 'opnået' noget, det er ikke nødvendigvis en mekanisme, som er skadelig for vores børn. Nogen spil - som f.eks. candycrush - er så bygget op på en lidt uhensigtsmæssig måde i den forstand, men ingen af de spil til treårige, som jeg kender, har den opbygning.
Jeg kan personligt ikke lade være med at tænke, at en fornuftig introduktion til spil og elektronik måske også kunne være med til at bygge vores børn op til den verden, de kommer til at leve i. De skal lære at navigere i både en fysisk og virtuel verden, hvad enten vi vil det eller ej. Kan ikke lade vær med at tænke på, om nogen børn måske afskærmes så meget fra virkeligheden, at de ikke kan håndtere den, når de så møder den. Det er ren teori - ingen ved hvad der er bedst her, da ingen af os jo kender den verden, som vores børn møder. Så mit gæt er ikke bedre end andres! Det er nok værd at huske på, når man dømmer andres valg i den her forbindelse.
Det forfatteren af denne artikel skriver, er helt kortet ned: Ja, det er korrekt, at et barns hjerne på minecraft ligner en hjerne på narkotika, altså fra et rent neologisk perspektiv.
Det er også det hormon, der stimuleres ved at bygge en drageborg i LEGO og dufte til friske pandekager.
Problemet er, at man kan blive fysisk afhængig af hormonet.
Men er det virkelig et problem at være afhængig af minecraft ? Der er jo masser af rockstjerner, der har levet et godt liv på stoffer. Selvfølgelig kan man sige, at et barn ved at spille minecraft kommer for let til sit fix af hormoner og måske har bedre af at bygge LEGO, på samme måde som voksne har bedre af at få sine glædes hormoner fra sex eller en gå tur på stranden end fra en bane kokain.
Artiklen er ikke baseret på noget videnskabeligt, men er udelukkende et udtryk for forfatterens mening om, at det er ok at være afhængig af minecraft, idet han på intet tidspunkt benægter, at minecraft er hurtigt og let afhængighedsskabende.
Jeg synes at artiklen er simpel, useriøs og skræmmende og jeg er dybt uenig med forfatteren.