Ingen IPad til 3 årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juni 2018

Tommelise

Rundtpågulvet skriver:

Ikke for at provokere,  men mere for at dele en strøtanke jeg får ved at læse med i denne debat.

Som udgangspunkt er reglerne hjemme hos os forskellig alt efter om man er barn eller voksen. 

Men jeg ser alligevel et vist strejf af ironi i denne debat, når hele præmissen for en side som denne er at en gruppe mennesker mødes digitalt for at udveksle tanker mm med fremmede. For nogles vedkommende i en hel del indlæg (og tid)  ;-)  Måske var det en debat man skulle have i den virkelige verden, i virkelige relationer og sociale sammenhænge. Lige som vi forventer af vores børns leg.

Som vores børn finder værdi i en ipad, finder vi voksne værdi ved at sidde herinde. 

God aften :-)

Det kan du jo sådan set have ret i, men forskellen er vel, at vores hjerner er færdigudviklede, og at vi selv kan være bevidste om, hvor meget tid vi bruger, og selv kan være bevidste om, at det kan skabe afhængighed. På en anden måde end børn kan.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2018

Anonym trådstarter

Rundtpågulvet skriver:

Ikke for at provokere,  men mere for at dele en strøtanke jeg får ved at læse med i denne debat.

Som udgangspunkt er reglerne hjemme hos os forskellig alt efter om man er barn eller voksen. 

Men jeg ser alligevel et vist strejf af ironi i denne debat, når hele præmissen for en side som denne er at en gruppe mennesker mødes digitalt for at udveksle tanker mm med fremmede. For nogles vedkommende i en hel del indlæg (og tid)  ;-)  Måske var det en debat man skulle have i den virkelige verden, i virkelige relationer og sociale sammenhænge. Lige som vi forventer af vores børns leg.

Som vores børn finder værdi i en ipad, finder vi voksne værdi ved at sidde herinde. 

ENig! Teknologi er mega afhængige!!!!

og jeg har en voksne hjerne der var færdig udviklet da jeg fik min første IPad og telefon! 

Mit barn er 3 år gammel hans hjerne er 22 år fra at være færdig udviklet! Kan du ikke se den røde tråd!

deres hjernerne er ikke klare vi skaber en afhængighed 

Så står vi der som nogle kæmpe røvhuller når vi tager vores børns IPad fra dem eller pc fordi nu mener vi det er på tid de skal ud at lege, og de får et kæmpe flip fordi de er afhængig af lortet - Samme sted i hjernen bliver aktivitet hos børn som man ser når nogle tager narko - Holy shit det er skræmmende! 

Hader når man sammenligner voksne og børn hjerner som om de er på helt samme niveau - det er de bare overhovedet ikke endnu

Anmeld Citér

23. juni 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

og jeg har en voksne hjerne der var færdig udviklet da jeg fik min første IPad og telefon! 

Mit barn er 3 år gammel hans hjerne er 22 år fra at være færdig udviklet! Kan du ikke se den røde tråd!

Så står vi der som nogle kæmpe røvhuller når vi tager vores børns IPad fra dem eller pc fordi nu mener vi det er på tid de skal ud at lege, og de får et kæmpe flip fordi de er afhængig af lortet - Samme sted i hjernen bliver aktivitet hos børn som man ser når nogle tager narko - Holy shit det er skræmmende! 

Hader når man sammenligner voksne og børn hjerner som om de er på helt samme niveau - det er de bare overhovedet ikke endnu

For 

Deres impulskontrol er første udviklet når de er 5 år gammel! Osv osv.

Anmeld Citér

23. juni 2018

ErDuHerIkkeSnart

Rundtpågulvet skriver:

Smukt indspark - Det går lige ind i selverkendelsen ��

Der er - og skal - i mine øjne være forskel på børn og voksne. Rigtig mange ting i min datters liv bestemmer jeg, indtil hun er gammel nok til selv at vurdere, hvad der er hensigtsmæssigt, hvilke konsekvenser, osv. Det gælder mange ting fra tandbørstning, over cykelhjelm og til brug af elektronik. Det er en rolle, jeg meget gerne tager på mig.

Når det er sagt��, oplever jeg nu også at vi voksne herhjemme (og rigtig mange derude), kan have ret godt af at tale om, hvordan vi sætter rammer for fx elektronik. Jeg bruger af princip ikke min telefon, når jeg er sammen med min datter/andre børn (hun sover middagslur nu, så jeg får mit fix, ha!). Det kan godt være svært, men jeg vil gerne være til stede, så mobilen ligger på kommoden ude i entréen. Med lyd kun på ringetonen, så folk kan få fat på mig. Med mindre det er vigtigt, venter jeg  som oftest med at tage den/ringe tilbage til senere.

Til gengæld er jeg hammer slem til at overspringshandle elektronisk, når jeg arbejder. I stedet for at være effektiv og dermed komme hjem hurtigere. Vi kunne nok alle trænge til løbende at kigge kritisk på vores digitale vaner

Anmeld Citér

23. juni 2018

nielsen80

Boyz2 skriver:

Forskellen mellem at se fjernsyn og sidde med iPads er, at lærerige spil på iPads udløser endorphiner, der er en kemikalsk tilfredshedsstillelse, som man også kan få ved extesy, sex, marethonløb osv og som kan være afhængighedsskabende. Det gør fjernsynet ikke.

Men det er der jo mange helt acceptable ting, der også gør f.eks LEGO

https://www.information.dk/kultur/2017/03/minecraft-narko-dit-barn-lego-altsaa-ogsaa

Det kan være mange for og imod, men skræmmekampagner om afhængighed, er vist at køre debatten ud, hvor den ikke længere er saglig. Dopamin udløses når du har 'opnået' noget, det er ikke nødvendigvis en mekanisme, som er skadelig for vores børn. Nogen spil - som f.eks. candycrush - er så bygget op på en lidt uhensigtsmæssig måde i den forstand, men ingen af de spil til treårige, som jeg kender, har den opbygning. 

Jeg kan personligt ikke lade være med at tænke, at en fornuftig introduktion til spil og elektronik måske også kunne være med til at bygge vores børn op til den verden, de kommer til at leve i. De skal lære at navigere i både en fysisk og virtuel verden, hvad enten vi vil det eller ej. Kan ikke lade vær med at tænke på, om nogen børn måske afskærmes så meget fra virkeligheden, at de ikke kan håndtere den, når de så møder den. Det er ren teori - ingen ved hvad der er bedst her, da ingen af os jo kender den verden, som vores børn møder. Så mit gæt er ikke bedre end andres! Det er nok værd at huske på, når man dømmer andres valg i den her forbindelse.

Anmeld Citér

23. juni 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
nielsen80 skriver:

Men det er der jo mange helt acceptable ting, der også gør f.eks LEGO

https://www.information.dk/kultur/2017/03/minecraft-narko-dit-barn-lego-altsaa-ogsaa

Det kan være mange for og imod, men skræmmekampagner om afhængighed, er vist at køre debatten ud, hvor den ikke længere er saglig. Dopamin udløses når du har 'opnået' noget, det er ikke nødvendigvis en mekanisme, som er skadelig for vores børn. Nogen spil - som f.eks. candycrush - er så bygget op på en lidt uhensigtsmæssig måde i den forstand, men ingen af de spil til treårige, som jeg kender, har den opbygning. 

Jeg kan personligt ikke lade være med at tænke, at en fornuftig introduktion til spil og elektronik måske også kunne være med til at bygge vores børn op til den verden, de kommer til at leve i. De skal lære at navigere i både en fysisk og virtuel verden, hvad enten vi vil det eller ej. Kan ikke lade vær med at tænke på, om nogen børn måske afskærmes så meget fra virkeligheden, at de ikke kan håndtere den, når de så møder den. Det er ren teori - ingen ved hvad der er bedst her, da ingen af os jo kender den verden, som vores børn møder. Så mit gæt er ikke bedre end andres! Det er nok værd at huske på, når man dømmer andres valg i den her forbindelse.

Det forfatteren af denne artikel skriver, er helt kortet ned: Ja, det er korrekt, at et barns hjerne på minecraft ligner en hjerne på narkotika, altså fra et rent neologisk perspektiv.
Det er også det hormon, der stimuleres ved at bygge en drageborg i LEGO og dufte til friske pandekager.
Problemet er, at man kan blive fysisk afhængig af hormonet.
Men er det virkelig et problem at være afhængig af minecraft ? Der er jo masser af rockstjerner, der har levet et godt liv på stoffer. Selvfølgelig kan man sige, at et barn ved at spille minecraft kommer for let til sit fix af hormoner og måske har bedre af at bygge LEGO, på samme måde som voksne har bedre af at få sine glædes hormoner fra sex eller en gå tur på stranden end fra en bane kokain.

Artiklen er ikke baseret på noget videnskabeligt, men er udelukkende et udtryk for forfatterens mening om, at det er ok at være afhængig af minecraft, idet han på intet tidspunkt benægter, at minecraft er hurtigt og let afhængighedsskabende.

Jeg synes at artiklen er simpel, useriøs og skræmmende og jeg er dybt uenig med forfatteren.

Anmeld Citér

23. juni 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

Jeg mener så heller ikke, at denne debat er baseret på skræmmekampagner.

Jeg synes bare, at det er vigtigt, at man som voksen tager stilling og oplyser sig selv. Om man tror på informationen eller ej, er vel sagen uvedkommende, bare man bruger både den positive og negative information i sin stillingtagen.

Anmeld Citér

24. juni 2018

Babilooo

Anonym skriver:

For set første - du får ikke nogen til at skrive konstruktivt tilbage på to mørkerøde smileys og hole shit retorikken 

Når det er sagt så vil jeg sige at det center der påvirkes i forhold til at skabe afhængighed er jo det samme man søger tilfredsstillet med slik, kage, sex, massage, god mad mm. 

Der er da ikke noget galt I at man får tilfredsstillelse ved at spille eller spille lærerige Apps på iPads. Lige som med kage, og god mad og slik er det jo alt med måde.

ja - deres hjerner er ikke lige så udviklede. Men derfor kan man jo som forældre sætte et ur på en halv eller hel time. Og nej .. man behøver ikke få kæmpe scener ved at slukke. Mine sønner har lærer meget i forhold til bogstaver, sprog, matematik osv ved læringsfokuserede apps.

du lyder noget teknologiforskrækkede.....

der sker da heller ikke noget ved at man ikke sidder klods op af ens barn mens de ser en halv times Mickey mouse eller gurli gris...? Det er da hyggeligt .. men hver gang ???

Anmeld Citér

24. juni 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vores har ret fri skærmtid og ser sikkert også for meget. Men så længe der også leges og laves andre ting så går det nok. 

Vi var forleden til en større havefest med 30+ børn mellem 0 og 15 og jeg så ikke en eneste der sad med en skærm. Så jeg tror ikke vores børn er helt fortabt endnu. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.