Loa skriver:
Hvorfor skal det altid lyde som om at ENTEN er samsovning forkert eller også er det rigtigt! Begge dele kan åbenbart ikke være det, afhængig af hvad der fungerer for familien.
Vores børn har simpelthen ikke kunne sove sammen med os. De vågner af den mindste lyd og så har vi alle sovet dårligt. Den mindste på 1,5 sover fantastisk på eget værelse men elendigt hos os - kyler vi hende så ud af fællesskabet fordi vi ikke tvinger hende til at sove hos os?
For mig er det mest interessante egentlig man har så meget behov for labelen: vi samsover eller vi gør ikke. Hvad med: vi er forældre og vi skaber rutiner deres passer til os og vores barn/børn?
Jeg er så “heldig” så jeg har ikke børn der har tilladt jeg kunne være én slags mor. Fx med hensyn til at sove sammen eller ej - ja min kære datter nægtede at sove alene og så kunne vi smide alle principper ud og følge hende. Da lillebror så kom til verden og vi vant til at børn sov sammen med forældre, ja så måtte vi revurdere for han nægtede at sove sammen os, selv at sengen stod op af vores seng var for tæt på for ham allerede fra han var 3-4 mnd. Og sørme så fik vi endnu en lillebror der helst stadig som 7 årig skal kunne mærke sin mor når han sover og jeg mener mærke, helst med et ben eller en arm hen over hende. Vi er ikke samsovere, vi er bare forældre og nogle af vores børn har sover i vores seng og en har ikke, nogle har elsket deres barnevogn, andre sov slet ikke i den, nogle af dem elskede bæredimser og en anden nægtede osv. Jeg har aldrig kunne blive en bestemt slags mor hverken med sovning, vikler, mad, barnevogn osv. For de kære små spurgte ikke hvad jeg mente, men gav klart udtryk for deres behov.
Og forresten, de bliver også selvstændige selvom de har sovet i revnen, og de bliver også trygge selvom de har sovet i egen seng og på eget værelse.
Anmeld
Citér