Først for mig er der stor forskel på om din datter bliver drillet af sin fætter eller din datter bliver driller generelt.
Hvis det kun er fætteren, så tænker jeg du må ruste hende og forklare hende, det er ham der er forkert på den. Og ja så må du også som voksen vise med dine handlinger, at han er forkert på den fx sige: det var da noget dumt noget at sige.
Hvis det er mange flere fx i børnehaven, ærligt så ville jeg overveje et skift - for man bliver ikke mobbet fordi man har overskæg som pige, man bliver mobbet fordi der er en mobbekultur. Og du kan fjerne overskægget og enten vil de finde noget andet t pege ud, eller de vil finde en anden at pege ud. Før skiftet skal du selvsagt tale med børnehaven, for kan være de har nogle redskaber tl at ændre en mobbekultur.
Overskægget er og bliver bare en ting som de har fundet - er hun et sted hvor mobbe kulturen ikke er bærende, så ville overskægget bare være en ting som hun havde. Vi som voksne har en tendens til at sige, at vi skal ruste vores børn og give dem selvværd (og selvsagt skal vi det), men vores ypperste opgave er at være forbilleder imod en mobbekultur, og især de professionelle skal reagere på en mobbekultur. Det er børnene der mobber, men det er de voksne der er medskabere af kulturen.
Så nej jeg ville ikke fjerne overskægget, men fjerne hende fra det sted der mobber. Ja måske betyder overskægget hun ikke bliver mobbet mere, men hun er stadig en del af et sted hvor mobning foregår - mobning foregår ikke fordi børn er dumme, fordi nogle har overskæg, men fordi kulturen er bærer af mobning, og en kultur der er bærer af mobning er en kultur der er farvet af usikkerhed, frygt og værdiskred.
Jeg kan sagtens forstå de der er blevet mobbet tænker: hvorfor fik jeg ikke bare lov at blive normal. Men spørgsmålet er om det normale tøj, uden overskæg, uden briller, uden rødt hår, uden de grimme sko, uden en fattig mor, uden en bror der var mærkelig osv. Havde hjulpet eller om der bare var fundet noget andet, eller om de så som normale var blevet en del af mobbegruppen og haft det svært ved det med en konstant usikkerhed på om de blev det næste offer. At fjerne overskægget, at købe sig fattig i det normale tøj er symptom behandling på et problem der er mere grundlæggende nemlig kulturen i det sociale fællesskab.