Kan man som skizofren tillade sig at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. december 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tommelise skriver:

Øh - og du tror ikke, at jeg har prøvet at tænke positivt om min egen situation. 

Der er så mange fordomme om folk, der er på pension. Og hvis man så mener, at man er for intelligent - ja så synes jeg, man bidrager til at vedligeholde de fordomme.

Du er velkommen til at være uenig.

Hvor har jeg skrevet, jeg ikke tror dét? Jeg kender hverken din situation eller din indstilling til den. 

Ja, der er masser af fordomme både om folk på pension og folk med psykisk sygdom. Men at en person til sig selv og sine nærmeste siger, at hun har mod på at bruge sin gode forstand OG dét, at hun er velfungerende, på arbejdsmarkedet - det kan virkelig ikke hidse mig op. Hun siger jo ikke, at alle andre på pension er dumme. 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

6. december 2017

Tommelise

Profilbillede for Tommelise
Mor og meget mere skriver:

Hvor har jeg skrevet, jeg ikke tror dét? Jeg kender hverken din situation eller din indstilling til den. 

Ja, der er masser af fordomme både om folk på pension og folk med psykisk sygdom. Men at en person til sig selv og sine nærmeste siger, at hun har mod på at bruge sin gode forstand OG dét, at hun er velfungerende, på arbejdsmarkedet - det kan virkelig ikke hidse mig op. Hun siger jo ikke, at alle andre på pension er dumme. 

Der er rigtig meget forskel på at være "for velfungerende" og "for intelligent".

Anmeld Citér

6. december 2017

Tommelise

Tommelise skriver:

Der er rigtig meget forskel på at være "for velfungerende" og "for intelligent".

Og hvis hun havde været på pension, fordi hun havde haft kræft - og så blev rask nok til at komme på arbejdsmarkedet - tror du så også, hun ville mene, at hun var for "intelligent" til at være på pension.

Det tror jeg ikke.

Anmeld Citér

6. december 2017

Anonym

Tommelise skriver:

Jeg synes bestemt ikke, at det er "fantastisk", at man føler sig for intelligent. "For rask" er noget helt andet.

Det er en debatside, så jeg går ud fra, at jeg må mene, hvad jeg vil.

Og JEG synes, det er en underlig tanke. 

Det er desværre tit sådan (og jeg siger ikke, at det er sådan i venindens tilfælde), at de, er er på pension selv ligger under for de fordomme, der er om mennesker på pension - o.g har brug for at skabe afstand til netop de mennesker

Det jo bare en tanke, det kunne havde været så meget andet hun havde tænkt, der fik hende til at kæmpe. Hvis alle dine tanker blev analyseret for mere end at være DINE tanker, er der sq nok også nogel underlige nogle i mellem, hvis vi andre får dem at høre  Selvfølgelig må du mene hvad du vil om den tanke, men tro ikke, at bare fordi man tænker noget om sig selv, bruger det som sin styrke, at man så generalisere alle, nedgører andre eller ser verdenen på den måde. Igen det ER bare tanker, og DET er fantastisk at det har hjulpet hende. Anyway nok om det, det ikke det indlægget handler om. 

Anmeld Citér

6. december 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Det jo bare en tanke, det kunne havde været så meget andet hun havde tænkt, der fik hende til at kæmpe. Hvis alle dine tanker blev analyseret for mere end at være DINE tanker, er der sq nok også nogel underlige nogle i mellem, hvis vi andre får dem at høre  Selvfølgelig må du mene hvad du vil om den tanke, men tro ikke, at bare fordi man tænker noget om sig selv, bruger det som sin styrke, at man så generalisere alle, nedgører andre eller ser verdenen på den måde. Igen det ER bare tanker, og DET er fantastisk at det har hjulpet hende. Anyway nok om det, det ikke det indlægget handler om. 

Nu er det jo netop psykisk sygdom, det handler om.

Og som skrevet før - hvis hun havde haft kræft - og blev rask og kunne komme ud af pensionen - så havde hun nok ikke fundet sig selv "for intelligent".

Hun har jo åbenbart sagt højt, at hun er for intelligent - hvis det bare var en tanke, havde hun vel holdt den for sig selv.

Og der er virkelig mange, der ikke ønsker en pension, fordi de ikke "vil være sådan en".

Anmeld Citér

6. december 2017

Mor og meget mere

Tommelise skriver:

Og hvis hun havde været på pension, fordi hun havde haft kræft - og så blev rask nok til at komme på arbejdsmarkedet - tror du så også, hun ville mene, at hun var for "intelligent" til at være på pension.

Det tror jeg ikke.

“Jeg fungerer rigtigt godt nu. Jeg har et godt hoved. Jeg vil derfor kunne være i stand til at gøre en indsats og en forskel på arbejdsmarkedet nu.” En af hendes kompetencer er, at hun er velbegavet - det vil hun gerne gøre brug af i et job, og det er jo en force i mange fag. Hun kunne også have tænkt, at hun var for kreativ, for dygtig en håndværker, for god til at kommunikere med andre mennesker, til at hun behøvede blive på pension. Det betyder ikke, at alle andre på pension ikke har de evner. Det betyder, at netop hun nu, i en kombination af at fungere godt og være kvik, er klar til ikke at være på pension længere. 

En tidligere kræftsyg ville også kunne tænke, at det ville være synd og skam, hvis hendes gode begavelse ikke blev udfordret og gjorde gavn i et job nu, hvor hun var rask. 

Så længe, man holder den på egen boldgade og bruger sin personlige situation til at motivere sig selv og som drivkraft for at komme videre, kan jeg kun se det som positivt. Du kan problematisere det, når hun gør det på bekostning af andre. 

Anmeld Citér

6. december 2017

Anonym

Og som skrevet før - hvis hun havde haft kræft - og blev rask og kunne komme ud af pensionen - så havde hun nok ikke fundet sig selv "for intelligent".

Hun har jo åbenbart sagt højt, at hun er for intelligent - hvis det bare var en tanke, havde hun vel holdt den for sig selv.

Og der er virkelig mange, der ikke ønsker en pension, fordi de ikke "vil være sådan en".

Man behøves ikke holde tanker for sig selv   Du lægger for meget i det, at hun har tænkt noget om dig selv, ageret på det og kæmpet. 

Anmeld Citér

7. december 2017

Mor og meget mere

Tommelise skriver:

Det er meget, meget,  meget svært at få bevilliget førtidspension i dag. Se blot på de mange oprørende historier i medierne om den stramme praksis i Kbh.’s kommune. 

Det er muligt, du kender virkelig mange, der selv vælger pension fra af frygt for stigmatisering. Overordnet set er billedet dog, at pension først kommer på tale overhovedet, når folk er så syge, fysisk eller psykisk, at de pga. deres tilstand slet ikke har et valg. 

Anmeld Citér

7. december 2017

Tommelise

Mor og meget mere skriver:

Det er meget, meget,  meget svært at få bevilliget førtidspension i dag. Se blot på de mange oprørende historier i medierne om den stramme praksis i Kbh.’s kommune. 

Det er muligt, du kender virkelig mange, der selv vælger pension fra af frygt for stigmatisering. Overordnet set er billedet dog, at pension først kommer på tale overhovedet, når folk er så syge, fysisk eller psykisk, at de pga. deres tilstand slet ikke har et valg. 

Du behøver altså ikke at belære mig om, hvor svært det er at få førtidspension. Det ved jeg alt om. Det er ikke kun i København, det er sådan.

Jeg har selv været gennem møllen og er fleksjobber i dag.

Jeg kan godt love dig for, at det var svært at acceptere, at det var sådan, det måtte være.

Hvis du vidste, hvor mange fordomme der er. Fleksjobbere er bare "sådan nogle, der kun gider arbejde på halv tid" - og mange fleksjobbere "har i virkeligheden ikke brug for et fleksjob, de kunne sagtens arbejde på det ordinære arbejdsmarked, hvis de ville".

Nogle af mine gamle kolleger fra et af mine fleksjob, foreslog på et tidspunkt på deres nye fælles arbejdsplads, at de skulle ansætte en fleksjobber, da de manglede noget hjælp - men deres kolleger skulle "sandelig ikke have sådan en ansat".

Men jeg er selvfølgelig glad for, at jeg var for intelligent til at havne på førtidspension.

Anmeld Citér

7. december 2017

Mor og meget mere

Tommelise skriver:

Du behøver altså ikke at belære mig om, hvor svært det er at få førtidspension. Det ved jeg alt om. Det er ikke kun i København, det er sådan.

Jeg har selv været gennem møllen og er fleksjobber i dag.

Jeg kan godt love dig for, at det var svært at acceptere, at det var sådan, det måtte være.

Hvis du vidste, hvor mange fordomme der er. Fleksjobbere er bare "sådan nogle, der kun gider arbejde på halv tid" - og mange fleksjobbere "har i virkeligheden ikke brug for et fleksjob, de kunne sagtens arbejde på det ordinære arbejdsmarked, hvis de ville".

Nogle af mine gamle kolleger fra et af mine fleksjob, foreslog på et tidspunkt på deres nye fælles arbejdsplads, at de skulle ansætte en fleksjobber, da de manglede noget hjælp - men deres kolleger skulle "sandelig ikke have sådan en ansat".

Men jeg er selvfølgelig glad for, at jeg var for intelligent til at havne på førtidspension.

Nu var det netop pension og ikke fleksjob, du skrev, at mange vægrede sig ved at søge. Og min påstand er fortsat, at for at få FP er man oftest så syg, at der ikke er noget at rafle om. 

Du virker meget personligt berørt af dette emne og som om, du ikke kan rumme, at en tidligere meget syg person for sig selv og i et lukket forum er kommet med en tanke/bemærkning, der udelukkende har tjent det formål at bygge hendes eget selvværd op. Hvis en voldsramt kvinde fortæller sig selv, at hun er for værdifuld/klog/stærk til at blive i forholdet og på den måde sætter sig selv op til at bryde ud, betyder det da heller ikke, at hun mener, andre i sådanne forhold er værdiløse, dumme eller svage. 

Mht. fleksjob er det det sandsynligste næste trin i min arbejdssituation, hvis min sclerose udvikler sig. Jeg kender netop fra mit “sygdomsnetværk” rigtigt mange på FP eller i fleksjob og har i sagens natur al respekt og forståelse i verden for dem. Men det ændrer da ikke på, at jeg ville være morderligt ked af at havne dér - jeg elsker, elsker mit job og får blandt meget andet det udbytte af det, at jeg får brugt og udfordret mit hoved på en måde, jeg ikke ville opleve med langt færre timer og mindre ansvar. 

Så jeg ville da uden tvivl opleve en sorg og et savn ved at nå til dét stadie - det gør mange vel - og skulle jeg kæmpe en kamp med mig selv i sådan en proces, ville en del af min argumentation imod et fleksjob overfor mig selv givetvis lyde, at jeg ville savne intellektuel udfordring på samme niveau som tidligere. På forenklet dansk: “Det er jeg sgu for klog til at give afkald på”.

Ville jeg formulere det over for andre på fleksjob? Selvfølgelig ikke. Det er jo MIN private motivation, det omhandler. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+