Kan man som skizofren tillade sig at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. december 2017

Anonym

Tommelise skriver:

Jeg forstår ikke den der holdning med, at "hendes børn ikke skulle vokse op med en mor på pension, når hun nu rent faktisk selv synes, hun var ret intelligent"

Psykisk sygdom og pension har INTET med intelligens at gøre.

Suk.. Læs det hele. Jeg ved udemærket at intelligens ikke har noget med pension at gøre. Men som jeg skriver - fungerede hun i mange sammenhænge. Plus!! hun følte hun "spildte" sit hoved ved at gå hjemme. Derfor intelligens også er nævnt. Med andre ord, hun følte sig som et helt almindeligt fungerende menneske, og følte hun godt kunne andet end at være placeret på en pension, som hendes sagsbehandler ellers havde vurderet hende til at skulle. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. december 2017

Rosa-Sofia

Off topic har jeg nogen gange tænkt det samme om folk, der har haft kræft eller noget andet dødeligt, altså om man bør få børn, hvis man ved, at der er større risiko end ellers for at man dør fra barnet i utide. I sådanne situationer kunne jeg forestille mig, at det også handler om, at man virkelig er nødt til at tro på det, når man er erklæret rask og leve det liv, man ønsker. På samme måde som vi, som psykisk syge, håber, at det er for altid, når vi er symptomfri og at vi ikke ryger ned i et hul igen.

Jeg tænker, at det med at nægte at lade en fysisk sygdom få indflydelse på, hvorvidt man får børn eller ej, måske til en vis grad kan sidestilles med den sygdomsfornægtelse man selv kan have, når man tænker, at ens psykiske lidelse ikke vil blusse op igen, ikke vil influere på ens forældrrskab osv.

Men jeg synes ikke, at man ser mange debatter om hvorvidt kroniske syge (fysisk syge) kan tillade sig at få børn. Alligevel mener jeg at have hørt, at det tages i betragtning, hvis man skal godkendes til adoption.

Lige nogle off topic strøtanker. 

Anmeld Citér

6. december 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Suk.. Læs det hele. Jeg ved udemærket at intelligens ikke har noget med pension at gøre. Men som jeg skriver - fungerede hun i mange sammenhænge. Plus!! hun følte hun "spildte" sit hoved ved at gå hjemme. Derfor intelligens også er nævnt. Med andre ord, hun følte sig som et helt almindeligt fungerende menneske, og følte hun godt kunne andet end at være placeret på en pension, som hendes sagsbehandler ellers havde vurderet hende til at skulle. 

Jeg har læst det hele.

Du skriver direkte "når hun nu rent faktisk synes, hun var ret intelligent og fungerede i mange henseender".

Jeg kan sagtens forstå, at man gerne vil være på arbejdsmarkedet, men man kan ikke være "for intelligent til pension".

Og nej - jeg er ikke på pension, men det er da ikke så underligt, at dem, der er, kan føle sig stigmatiserede.

Anmeld Citér

6. december 2017

Anonym

Tommelise skriver:

Jeg har læst det hele.

Du skriver direkte "når hun nu rent faktisk synes, hun var ret intelligent og fungerede i mange henseender".

Jeg kan sagtens forstå, at man gerne vil være på arbejdsmarkedet, men man kan ikke være "for intelligent til pension".

Og nej - jeg er ikke på pension, men det er da ikke så underligt, at dem, der er, kan føle sig stigmatiserede.

Well.. nu kender jeg egentlig en del der er på pension. Vi behøver ikke diskutere hvad der kan ligge til grund. Jeg kender mange forskellige historier. Så jeg vil ikke skære alle over en kam. Der tager du fejl.

Men undskyld da at jeg beretter om min venindes historie og hendes tanker i processen - at hun følte sådan, har altså intet med andre mennesker at gøre. 

Anmeld Citér

6. december 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Well.. nu kender jeg egentlig en del der er på pension. Vi behøver ikke diskutere hvad der kan ligge til grund. Jeg kender mange forskellige historier. Så jeg vil ikke skære alle over en kam. Der tager du fejl.

Men undskyld da at jeg beretter om min venindes historie og hendes tanker i processen - at hun følte sådan, har altså intet med andre mennesker at gøre. 

Tja - det kan da godt være, at jeg læser det helt forkert. Men hvis man ikke mener, at man skal være på pension, fordi man føler sig intelligent - ja så synes jeg, det virker som om man føler sig hævet over dem, som er nødt til at være på pension.

Anmeld Citér

6. december 2017

Anonym

Tommelise skriver:

Jeg har læst det hele.

Nu må denne veninde jo tænke lige præcis hvad hun vil om sig selv, det skal andre da på ingen måde afgøre om er rigtig eller forkert. Hvis det at hjulpet hende at tænke hun var for intelligent så det da fantastisk. 

Anmeld Citér

6. december 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tommelise skriver:

Tja - det kan da godt være, at jeg læser det helt forkert. Men hvis man ikke mener, at man skal være på pension, fordi man føler sig intelligent - ja så synes jeg, det virker som om man føler sig hævet over dem, som er nødt til at være på pension.

Det er da en positiv historie med en lykkelig udgang. Om hun har motiveret sig selv ved at tænke, at hun var for rask, for velfungerende, for intelligent eller noget helt syvende, så er det da skønt, hun har erobret selvtillid og tiltro til egne evner efter flere år uden. 

Man KAN godt tænke positivt om sig selv og sin egen situation, uden at det er en nedgørelse af andre. 

Anmeld Citér

6. december 2017

Tommelise

Mor og meget mere skriver:

Det er da en positiv historie med en lykkelig udgang. Om hun har motiveret sig selv ved at tænke, at hun var for rask, for velfungerende, for intelligent eller noget helt syvende, så er det da skønt, hun har erobret selvtillid og tiltro til egne evner efter flere år uden. 

Man KAN godt tænke positivt om sig selv og sin egen situation, uden at det er en nedgørelse af andre. 

Øh - og du tror ikke, at jeg har prøvet at tænke positivt om min egen situation. 

Der er så mange fordomme om folk, der er på pension. Og hvis man så mener, at man er for intelligent - ja så synes jeg, man bidrager til at vedligeholde de fordomme.

Du er velkommen til at være uenig.

Anmeld Citér

6. december 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Nu må denne veninde jo tænke lige præcis hvad hun vil om sig selv, det skal andre da på ingen måde afgøre om er rigtig eller forkert. Hvis det at hjulpet hende at tænke hun var for intelligent så det da fantastisk. 

Jeg synes bestemt ikke, at det er "fantastisk", at man føler sig for intelligent. "For rask" er noget helt andet.

Det er en debatside, så jeg går ud fra, at jeg må mene, hvad jeg vil.

Og JEG synes, det er en underlig tanke. 

Det er desværre tit sådan (og jeg siger ikke, at det er sådan i venindens tilfælde), at de, er er på pension selv ligger under for de fordomme, der er om mennesker på pension - o.g har brug for at skabe afstand til netop de mennesker

Anmeld Citér

6. december 2017

Anonym

Kære du! Du har fået mange gode svare i din tråd og jeg vil sige noget jeg mener er  godt at få med . Du Er ikke skizofren! Du Har skizofreni! Der er en kæmpe forskel. Du er meget mere end din diagnose. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.