lineog4 skriver:
Jeg er helt og aldeles enig med dig i, at havde de oplevet situationen så alvorligt så det skulle være hu hej vilde dyr, så skal det kommunikeres klart og tydeligt - og tænker også det er her misforståelsen opstår. For har du ikke oplevet det som akut, så tager du måske ikke "du skal" stemmen på, og tror egentlig "bare" det er det pædagogen henviser til. Og du ved jo bedst selv om du har den stemme og om den har effekt- Jeg faldt egentlig bare over, du skriver et sted noget a la sådan er 3 årlige - og nej det er de ikke partout, min unger ved at når jeg de meget få gange tager "du-skal" stemmen på, så bryder de først ud i gråd bagefter. Et eksempel: min 4 årige trådte på hvad de kaldte en edderkoppe fisk i Italien (det viste sig at være en fjæsing). Han hade mange smerter, og folk omkring sagde han ikke måtte sove. Ergo jeg talte i min "du skal " stemme og sagde han ikke måtte sove, og de to andre fik beskeden: I hjælper og bliver hos mig. Da ambulancen havde været der og undersøgt ham, fået foden i varm vand så smerten forsvinder delvist, spurgte han: må jeg sove. Da jeg svarede ja sov han inden for 5 sekunder. De andre spurgte: må vi lege nu. Og da svaret var ja skulle de kramme gange hundrede, den ene græd og så kunne de lege. Det handlede ikke om panik, men alene om de ved nr mor er sådan (faktisk meget stille), så gør vi bare alt hvad hun siger og reagerer bagefter.
Det har du formodentlig også, men har ikke oplevet situationen var en hvor det skulle til
De skulle med det samme have sagt at der var mistanke om fare for brand, og ikke kun sige "der er en mærkelig lugt, og det tror vi ikke er så sundt at indånde, så vi skal samles udenfor". Det var de præcise ord jeg fik. Hvem ville tænke at det var noget alvorligt? Hvem ville tænke at der var fare på færde, når børn, forældre og pædagoger går rundt inde i bygningen, og en af dem tilmed står roligt i køkkenvinduet, mens hun ringer til lederen. Helt ærligt.
Som sagt, havde jeg fået besked om at der var potentielle farer, så havde jeg nok taget min datter, og gået direkte ud igen - tøj eller ej.
Nu er det ikke to børn der er ens. Så du kan aldrig nogensinde sammenligne din 4 årige, eller dine andre børn, med min 3 årige. Man kan aldrig forvente at en 3 årig, som aldrig har oplevet alvorlige situationer, aner hvordan man skal agere korrekt, når selv de voksne ikke har styr på noget som helst og går rundt i cirkler. Og på normale dage havde min datter, som er meget følsom, typisk reageret ved at stå og skrige, lægge armene over kors, og vende ryggen til mig, de gange hvor tingene ikke går som ventet. Men her begyndte hun bare at græde og blive slap. Hun vidste godt at jeg mente hvad jeg sagde, derfor "gav hun op". Hun kæmpede ikke imod. Samme reaktion er der sågar voksne mennesker der har, når de bliver forvirrede og utrygge.
Vi reagerede efter omstændighederne. Længere er den ikke.
Hvis du troede at dit barn havde trådt på en sten på den ferie, så havde du squ nok heller ikke taget det helt så alvorligt, og det samme havde dine børn heller ikke. Nu vidste du at der var chancer for at det kunne være en farlig fisk, ergo så reagerer du selvfølgelig anderledes, og dine børn kan automatisk mærke det på dig.