Har lige brug for at lufte min irritation lidt.
Jeg ankom til min datters børnehave om morgenen for at sætte hende af. Vi går ind som vi plejer, intet virker umiddelbart unormalt, men en af pædagogerne kommer så og siger, at jeg skal give min datter overtøj, og gå udenfor, fordi der er en mærkelig grim lugt i børnehaven, men de ved ikke hvad det er. Jeg tænker bare at det lyder mystisk, og begynder at give min datter overtøj på. Hun blev selvfølgelig forvirret og begyndte at brokke sig kraftigt. Den samme pædagog kommer pludselig ud i gangen, og siger at jeg bare skal have min datter i tøjet nu, og at hun bare skal høre efter (med irriteret stemme). Jeg kæmper med tøjet, barnet bliver mere ked af det og forvirret, og jeg bliver frustreret...og mindst lige så forvirret.
Da vi så endelig kommer ud på legepladsen, så skal vi pludselig gå sammen gennem børnehaven ud på den anden side...meget mærkeligt....udenfor får vi endelig at vide at der er blevet ringet efter brandvæsnet, fordi de troede at der måske var gået overgang i ventilationssystemet, og at der måske var risiko for brand. Det viste sig senere at være et enkelt lysstofrør der var gået, og der var noget plastik i lampen der var smeltet (hvilket fik det til at lugte). Der var ingen farer, men det er nu også fint nok, at være på den sikre side.
Men...senere kommer den samme pædagog hen til mig og siger, at hun synes det var et stort problem, at jeg ikke skyndte mig mere med at give min datter tøj på, og få hende ud på legepladsen. Hun mente, at jeg overhovedet ikke tog det seriøst nok. Jeg er så ikke typen der går i panik over en mærkelig lugt...eller hvis pædagogerne mener at der er tid til overtøj, og jeg kan se at både pædagoger, forældre og børn går rundt indenfor i roligt tempo. Nu er jeg ikke ekspert i brandøvelser, men hvis der er mistanke om brand i en børnehave, så beder man ikke forældre om at gå ind og klæde deres børn på først. Så skal man som det første få alle ud, lukke dørene, og få alle væk på sikker afstand. Og man går ikke igennem bygningen, for at komme ud på den anden side, hvis der er potentielle farer.
Hun begyndte så i forsvar at sige "jamen det er ikke kritik, men du skal være mere hård ved din datter i sådan nogle situationer. Tænk hvis nu taget faldt ned, eller der var brand i bygningen, så skal det jo gå stærkt". Jeg blev lidt mundlam må jeg indrømme. Hvem tænker på ting som overtøj i sådan nogle situationer? Og er det ikke vanvittigt at gå igennem bygningen, hvis der måske er ild i noget?? 
Synes det er mærkeligt og irriterende at jeg skal belæres om hvordan jeg skal agere, når de selv slet ikke har styr på sådanne situationer.
Må indrømme at jeg er virkelig chokeret over hvor lidt styr de havde på det. Skal pædagoger ikke have styr på sådan noget?