Vi er så skrækeksemplet her, kan jeg godt se.
Vi har præcist 18 måneder mellem vores og lillesøster var ikke planlagt. Storesøster havde en hård start pga kolik, og efter at have overlevet den omgang var jeg sikker på at intet kunne vippe mig af pinden...
Så kom lillesøster 18 måneder senere. Hun græd hele tiden og sov aldrig, og ville ikke spise. Efter at jeg havde insisteret overfor lægerne, viste det sig at hun havde svær refluks og allerede i en alder af 5 uger havde hun syreskader i spiserøret. Det betød at jeg måtte stoppe amning og starte hende på syrehæmmende medicin samt en speciel MME.
Så håbede vi at det hjalp, men nej. Hun ville stadig ikke spise, sov 20-45 minutter ad gangen og tabte sig igen. Vi fandt en ørelæge, og det viste sig at hun havde så meget væske på ørene at hendes kurver var helt flade. Så 5 måneder gammel fik hun dræn.
Hendes motorik var voldsomt forsinket pga. væsken på ørerne, hun havde ingen balance, kunne ikke rulle eller kravle. Efter flere omgange med hospitalet vurderer de hende til at være Ca 6 måneder bagud motorisk (hvilket er skidt, når man ikke er meget mere end 1 år gammel), men bortset fra nogle enkelte øvelser gør man ikke mere. Vi ender med at finde en privat fysioterapeut med speciale i børn, der konstaterer at hun også er hypermobil. Hende går vi ved i 6 måneder indtil vores datter er nogenlunde med rent motorisk.
Og gennem alt det her har lillesøster på intet tidspunkt sovet mere end 45 minutter ad gangen, både dag og nat. Mellem hende og en tumling, var vi slidt ned til sokkeholderne... Omkring 18 måneders alderen begyndte hun at gå. Hun begyndte også at sove 1,5 time ad gangen. Dette stod på indtil hun blev 3, hvor jeg simpelthen tog en uge, hvor hun fik lov til at skrige, mens jeg sad i soveværelset og græd.
Jeg var på det tidspunkt gået ned med stress, jeg tabte håret i totter og kastede mavesyre op, min hukommelse var næsten ikke eksisterende og jeg led af ordmobiliseringsvanskeligheder.
Nu hvor lillesøster snart fylder 7 føles det endeligt som om vi er ved at være igennem det værste, pigerne trives og har det godt og jeg har også ganske langsomt fået det bedre.
Ingen af disse ting vi var igennem er specielt sjældne, det er ting, der mere eller mindre hyppigt rammer babyer og småbørn, men konsekvenserne har været store. Fx er min ældste meget omsorgs- og ansvarsfuld, også mere end en på 8 bør være. Hun er ofte nem i en grad så det går ud over hende selv og hun siger sjældent fra, heller ikke i skolen. Alt sammen helt sikkert en konsekvens af at være blevet storesøster til en baby med udfordringer da hun selv var dårligt mere end en baby.
Havde jeg vidst, hvad jeg ved i dag, havde jeg ikke fået børn så tæt på hinanden. Det var meget tæt på at rive os fra hinanden, og især storesøster er stadig mærket af det.