Jeg skriver også "de fleste" rockertand skrev nærmest som om at forældre var nogle onde nogle hvis de får børn tæt og det er jeg dybt uenig i, ja alle aldre har fordele og ulemper, min mening og erfaring er at jo yngre jo bedre, synes ikke man skal længere op end 2,5 år, så opstår der voldsomt jalousi, så går det lidt igen omkring skole alderen, men så når man jo kun lige at få et par børn, hvis man skal vente så længe
Der må jeg sige sige, at jeg har 4,3 år til min søster. Jeg har aldrig været jaloux. Som i aldrig.
Jeg var netop så stor, at min mor kunne forklare mig situationerne ud fra min søsters perspektiv. Og det forstod jeg.
Jeg kan huske, at jeg spurgte mig mor, da jeg var ca 4,5 år, hvem hun elskede mest. Hertil svarede hun "jeg elsker jer lige højt, fordi i begge er mine børn" og det kunne jeg godt se (og huske gennem mit liv) så jaloux har vi aldrig været på hinanden.
Mig bekendt er det netop et af pointerne ved ubdvikingspsykologien. At børn der får søskende ved de 3-4 år nemmere kan forstå hvad der sker, og det dermed ikke har sammen negative effekt på deres selvværd. Jalousi er en destruktiv følelse, som man i de fleste situationer kan forklare en 3-4 årig. Men ikke en 2-årig. Og her bliver det bare et "hvor vælger min mor ikke mig?"-spørgsmål. Et spørgsmål de ikke forstår svaret på. Og grunden til et barn på 2 ikke bliver lige så jaloux, er fordi de er gode til at omstille sig. Det vil sige "leve med de vilkår, der er" men det er jo ikke nødvendigvis godt at de ikke kan give udtryk for den vrede de har
nemmere for de vokse ja, men meget mere sårbart for barnet
Jeg kender fleste søskende med kort tid i mellem som har jalousi. Og ikke den anden vej rundt.
Men selvfølgelig er der fordele og ulemper ved begge dele
Anmeld
Citér