Anonym skriver:
Omsorgsvigt hos børn.
Der er meget snak om at spædbørn kan tage varig skade af manglende omsorg i de tidlige måneder. Hvilket jo giver rigtig god mening.
men hvilken betydning har det for barnet, hvis barnet får det basale opfyldt , som mad , tøj osv men ikke omsorg , kærlighed og nærvær
er det også omsorgssvigt ? Hvor stor en betydning har det for barnets videreudvikling at de følelsesmæssigt behov ikke bliver opfyldt ?
Og måske vokser med en barndom med kaos & svigt fra sine forældre ?
min veninde og jeg har haft snakken efter de sidste udsendelser i fjernsynet om Jørn.
Jeg har ikke så meget forstand på det. Jeg kan anbefale bloggen enverdenvedsidenaf. hun skriver ikke direkte om omsorgsvigt, men det er MEGET spændende.
Jeg er opvokset i en familie med hashmisbrug og deraf omsorgsvigt.
Min storebror er barn af to stofmisbrugere og han er nok et mælkebøttebarn. Han er meget succesfuld, tjener gode penge og klare sig godt. Men han har svært ved at danne relationer og vi skal ofte sige fra og forklare ham helt basale sociale spilleregler. Jeg tror han ønsker sig kæreste og børn, men jeg tvivler på at han har sociale kompetencer til det.....desværre. For han er en sød mand.
Jeg har selv oplevet svigt. Især i den periode jeg boede alene med min far og stortset passede mig selv (det er jeg god til). Jeg har altid været god til at skjule mine problemer og derfor har min mor brugt meget krudt på min søster (som altid har haft mange problemer) før mig. Det tror jeg også har mærket mig. Jeg har altid bare passet mig selv. Men min mor er en god mor og jeg elsker hende meget højt.
Jeg har klaret mig flot, jeg har en fin uddannelse, fået job, barn og en fantastisk mand. Men jeg kæmper med en del ting: Jeg kæmper med at sætte grænser og passe på mig selv. Jeg kæmper meget med at jeg ofte føler mig forkert og har dårligt selvværd. Jeg har svært ved at stole på folk, svært ved at lade folk komme tæt op, svært ved at bede om og modtage hjælp. Jeg er 33 år og forsøger at finde mig selv og finde ud af hvem jeg er, hvad der er vigtigt for mig. Jeg har fået en del hjælp igennem TUBA, men da jeg har svært ved at dele min mørke side, så er det svært at gå i terapi (men det har hjulpet mig). Der er nok endnu flere ting jeg kæmper med. Jeg har haft stress, depression og nok også en efterfødselsreaktion, jeg lider i perioder af selvmordstanker (ikke at jeg kunne drømme om at gøre det).
Når jeg skriver det her, så føler jeg at jeg piver, at det er sådan alle også har det (om det passer ved jeg ikke). Men jeg er heldigivis et sted nu, hvor jeg har flest gode dage.
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget.....