Omsorgssvigt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. maj 2017

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Spørgsmålet er egentlig hvad er menneskets pg dermed også barnets basale behov. Vi kan hurtig alle sammen blive enige om at man kan dø af sult, af mangel på væske og kulde og ekstrem varme. De basale behov skal umiddelbart dækkes i hvert fald på et minimum. Men er menneskers basale behov så dækket, eller er de basale behov også nogle sociale? Jeg har hørt fagfolk omtale spædbørn der netop ikke fik omsorgen, ikke fik øjenkontakt osv, at de lagde sig til at dø ikke søgte mod at få opfyldt de fysiske basale behov. Så spørgsmålet er om de fysiske behov er de eneste basale behov for os som mennesker. 

Freud som en nævner her i tråden og de som er på linie med ham, de ser på barnet ud fra en stadietanke, sådan og sådan er barnet på det givne tidspunkt og er svigt i der stadie vil gøre det og det. Teoretisk er man ikke gået helt væk fra stadietanken (dog er der mange kritikere), men man er gået væk fra den næsten determinerende tilgang, hvor hvis det sker i det stadie så vil det resultere i det og det. Der har især de sidste 20 år været på fokus på det såkaldte kompetente barn, der ser man børnene som mere robuste end fx Freud og ideen er at barnet kan klare meget også omsorgssvigt, 'en til en hvis grænse. Hvor grænsen går kan man ikke med sikkerhed sige (dog burde man nok have vidst der i sagen om Jørn). Og to børn der vokser op i samme familie vil ikke nødvendigvis ende ud på samme måde. 

Så svaret på dit spørgsmål er komplekst, dog kan man uden tvivl sige at vores relationer, vores erfaringer, vores liv er med til at forme os og et barn der aldrig oplever kærlighed fra sine forældre vil da uden tvivl skulle forholde sig til det, enten ved en følelsesmæssig skade (det vi ofte omtaler som tidlig skadet og tilknytningsvanskeligheder), men det kan jo også ende med en voksen der bliver enormt tryghedssøgende, ønsker at skabe den familie han følte han ikke fik osv. 

Interessant . Derfor også mit spørgsmål :-)

hvad er basale behov for overlevelse, jeg vil mene mad og drikke som udgangspunkt . Men er langt fra overbevist om det er de eneste vigtige behov i et barns opvækst. For tror bestemt at de følelsemæssig behov er ( måske ) lige så vigtige for et barns udvikling.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Omsorgsvigt hos børn.

Der er meget snak om at spædbørn kan tage varig skade af manglende omsorg i de tidlige måneder. Hvilket jo giver rigtig god mening.

men hvilken betydning har det for barnet, hvis barnet får det basale opfyldt , som mad , tøj osv men ikke omsorg , kærlighed og nærvær 

er det også omsorgssvigt ? Hvor stor en betydning har det for barnets videreudvikling at de følelsesmæssigt behov ikke bliver opfyldt ?

Og måske vokser med en barndom med kaos & svigt fra sine forældre ?

min veninde og jeg har haft snakken efter de sidste udsendelser i fjernsynet om Jørn. 

Selvfølgelig er det omsorgssvigt. Omsorg er jo langt mere end at dække de rent fysiske behov, og et barn, der vokser op med for lidt og for snavset tøj og ikke spiser sig mæt hver dag, men får oceaner af kærlig opmærksomhed og bekræftelse, kan i princippet udvikle sig psykisk sundere og mere harmonisk end barnet, der får dækket alle fysiske og materielle behov, men altid er i vejen og ikke oplever sig elsket og set. Der sker masser af omsorgssvigt på "første klasse", hvor børn ser ud til at have alt, men reelt er overladt til sig selv af travle og egocentrerede voksne. 

Hvor stor en betydning, det har for den enkelte, kan der selvfølgelig ikke gives et enkelt svar på. Jeg kender, tæt på, svigtede børn, som har udviklet sig til harmoniske voksne med evnerne til at indgå i kærlige forhold til andre, og som er langt bedre og kærligere forældre, end deres egne forældre var. Andre vil kæmpe med lavt selvværd, nogle bliver kyniske og empatiforladte voksne, nogle bliver udadreagerende - etc. etc. Der er ingen manualer eller indlysende konsekvensberegninger og udfald, når det omhandler psykologi. Dog er det ganske ofte svært at lære at modtage og give noget, man aldrig selv har fået som barn, men gudskelov er der dog masser af eksempler på det modsatte. 

Anmeld Citér

18. maj 2017

Jullesnulle

lineog4 skriver:

Autisme diagnosen gives efter er skøn (kvalificeret) foretaget af læger og psykiatere.vi har endnu ikke fundet en fysisk forklaring der kan forklare alt inden for autisme spektret og ingen kan med sikkerhed sige at alle med en diagnose inden for autisme spektret er medfødt. Der er fx nogle der mener at nogle børn inden for autismespektret har stor gavn af en anden slags kost osv. Derfor kan man heller ikke med sikkerhed sige om fx Jørn får autisme diagnosen qua en alvorlig tidlig skade.  

Jeg har aldrig hørt det med kost.. hvilken en kost er det..?

Jeg er helt med på at noget kan skyldes omsorgssvigt. Men det er blot svært at skelne. Jeg kender mange yders omsorgsfulde forældre med autistiske børn... de har ikke manglet noget .

Anmeld Citér

18. maj 2017

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Interessant . Derfor også mit spørgsmål :-)

hvad er basale behov for overlevelse, jeg vil mene mad og drikke som udgangspunkt . Men er langt fra overbevist om det er de eneste vigtige behov i et barns opvækst. For tror bestemt at de følelsemæssig behov er ( måske ) lige så vigtige for et barns udvikling.

Hvis vi kun havde brug for mad og drikke for at overleve, ville psykologi knap nok være en videnskab. Tjek evt. Maslow. 

Anmeld Citér

18. maj 2017

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Hvis vi kun havde brug for mad og drikke for at overleve, ville psykologi knap nok være en videnskab. Tjek evt. Maslow. 

Det mener jeg nu bestemt heller ikke . Hvilket jeg også skriver . 

Anmeld Citér

18. maj 2017

Anonym trådstarter

Selvfølgelig er det omsorgssvigt. Omsorg er jo langt mere end at dække de rent fysiske behov, og et barn, der vokser op med for lidt og for snavset tøj og ikke spiser sig mæt hver dag, men får oceaner af kærlig opmærksomhed og bekræftelse, kan i princippet udvikle sig psykisk sundere og mere harmonisk end barnet, der får dækket alle fysiske og materielle behov, men altid er i vejen og ikke oplever sig elsket og set. Der sker masser af omsorgssvigt på "første klasse", hvor børn ser ud til at have alt, men reelt er overladt til sig selv af travle og egocentrerede voksne. 

Hvor stor en betydning, det har for den enkelte, kan der selvfølgelig ikke gives et enkelt svar på. Jeg kender, tæt på, svigtede børn, som har udviklet sig til harmoniske voksne med evnerne til at indgå i kærlige forhold til andre, og som er langt bedre og kærligere forældre, end deres egne forældre var. Andre vil kæmpe med lavt selvværd, nogle bliver kyniske og empatiforladte voksne, nogle bliver udadreagerende - etc. etc. Der er ingen manualer eller indlysende konsekvensberegninger og udfald, når det omhandler psykologi. Dog er det ganske ofte svært at lære at modtage og give noget, man aldrig selv har fået som barn, men gudskelov er der dog masser af eksempler på det modsatte. 

Tak for et fyldestgørende svar , nok lidt den vej jeg søgte. Og er i ærligt helt enig. Det vil selvfølgelig aldrig været et bestemt facit når det kommer til mennesker , da alle jo er forskellige . men dit svar giver det jeg søgte.

Anmeld Citér

18. maj 2017

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Jeg tænker det er svært at sammenligne Jørn situationen , da der jo er diagnoser inden over. Jeg har ikke forstand på diagnoser men som jeg har læst er det medfødt . Så hvor meget der er diagnose's skyld og hvor meget der er omsorgssvigt er nok svært at sige lige i dette til fælle.

det var Udsendelsen med Jørn det satte snakke i gang. Men vores snak gik på hvilken betydning det havde for børn ( generalt selv om det nok er svært da 2 børn jo ikke er ens )

Nogle gange hænger tingene jo sammen på en måde, der gør det svært at skelne, hvad der er arv og miljø. Jørns forældre havde selv en del at slås med - de kunne begge have diagnoser med i bagagen, som så kan bidrage til at forklare, hvorfor DE ikke magtede opgaven. Altså har Jørn formentlig både en genetisk arv med sig OG har haft sit første miljø "mod sig". Så hvad kommer af hvad? Og hvis/når han selv får børn, vil han også give noget videre på to fronter. Og man vil ikke entydigt kunne pege på hverken arv eller miljø som det udløsende. 

Anmeld Citér

18. maj 2017

Anonym trådstarter

Nogle gange hænger tingene jo sammen på en måde, der gør det svært at skelne, hvad der er arv og miljø. Jørns forældre havde selv en del at slås med - de kunne begge have diagnoser med i bagagen, som så kan bidrage til at forklare, hvorfor DE ikke magtede opgaven. Altså har Jørn formentlig både en genetisk arv med sig OG har haft sit første miljø "mod sig". Så hvad kommer af hvad? Og hvis/når han selv får børn, vil han også give noget videre på to fronter. Og man vil ikke entydigt kunne pege på hverken arv eller miljø som det udløsende. 

Jeg har læst at begge Jørn's forældre har diagnoser med i bagagen . Kan desværre ikke lige huske hvilken, men at drengens diagnoser kunne være arveligt fra forældrene.

mit spørgsmål gik nu ikke så meget på Jørn men mere generalt . Men udsendelsen satte gang i snakken omkring svigt.

Men mit bud vil være at det i Jørns til fælle er svært at skelne, hvad der skyldes hvad. Da flere ting kan spille ind.

Anmeld Citér

18. maj 2017

An&Jo

Anonym skriver:

Ja det har du selvfølgelig ret i, at det også hører under de basale behov. Men lad os nu antage at barnet vokser op i en familie, hvor de følelsemæssige behov IKKE bliver dækket, hvilket betydning kan det så få for barnet på sigt ?

Jeg snakker om igennem barnets barndom, ikke kun de første måneder som der jo tydelig giver varige men.

et barn vokser op i en familie , barnet får mad , tøj osv men den tætte kærlig konstant mangler. At barnet bliver mødt hvor det er. Bliver anderkendt , møder kærlighed osv som jo er vigtige .

Ville ønske at du havde tilladt anonyme svar, for så kunne du have fået et langt og ærligt svar fra en som er vokset op på den måde.. jeg fik alt det basale som tøj og mad, pånær kærlighed og omsorg.. 

men hvordan man ender kommer meget an på ens indstilling og tilgang til livet og om man har haft støtte andre steder fra til at klare de svære stunder! Det kommer selvfølgelig også an på hvor stærk man er psykisk og på den måde kan holde sig oppe.. nogen bukker under og andre klarer sig

Anmeld Citér

18. maj 2017

Anonym trådstarter

An&Jo skriver:

Ville ønske at du havde tilladt anonyme svar, for så kunne du have fået et langt og ærligt svar fra en som er vokset op på den måde.. jeg fik alt det basale som tøj og mad, pånær kærlighed og omsorg.. 

men hvordan man ender kommer meget an på ens indstilling og tilgang til livet og om man har haft støtte andre steder fra til at klare de svære stunder! Det kommer selvfølgelig også an på hvor stærk man er psykisk og på den måde kan holde sig oppe.. nogen bukker under og andre klarer sig

Hejsa

det ville jeg ønske , men kan vel ikke lave det om ? Ved faktisk ikke om man kan rette det når tråden er oprettet ?

kunne du have lyst til at fortælle i pb ? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.