Fordomme.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.994 visninger
59 svar
0 synes godt om
9. april 2008

FrejaJ

Noget af det værste ved at være ung mor, er simpelthen de grimme fordomme man møder.

Nu nævner jeg bare en af de værste fordomme jeg har oplevet :

Jeg skulle have et møde med en oppe fra kommunen ang nogle børnepenge. Hun kunne slet ikke koncentrere sig om hvad jeg snakkede om. Hun sad bare og undersøgte mig og min søn, med sit "elevatorblik" . Pludselig afbryder hun mig, og siger helt forbavset " GUUUD.. Han er jo så ren og pæn, også dig Freja!" Gennem mødet der kun varede 10 min, men føltes længere, nåede hun at komme med den samme kommentar flere gange! :(Jeg var drøn ked af det da jeg gik derfra. Hun troede hun roste mig, men det sårede mig helt vildt, at gå ud fra at jeg ikke kunne passe min søn. >(

Hver gang.. hver gang jeg skal præsentere mig for nogen og man er kommet i snak, bliver man altid spurgt om de samme spørgsmål : Er det ikke hårdt?, Er du stadig sammen med faderen? Har du dine forældre i nærheden ? Fortryder du? osv..
De er okay at være nysgerrig.. Meen.. Jeg ku ALDRIG finde på at spørge en mor, om hun fortryder!!! Jeg er stadig mor, selvom jeg er 21 dengang 17.. Det er sårende at blive spurgt om... Jeg vil ikke stå og forsvare min beslutning over for fremmede mennesker.

Er der nogle andre af jer seje mødre der har oplevet lignende eller andre fordomme????

Hilsen fra Freja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2008

3rollinger

Der er virkelig historier hvor man tror det er loegn. Altsaa nu skal det ikke forstaas at jeg tror du lyver, men hvor jeg bare ikke kan forestille mig hvad der kan faa folk til at sige saadanne ting. Jeg er helt maaloes.

Hvordan folk kan sige ting som bare ingen mening giver.

Jeg kan skisme godt forstaa at det maa vaere traels at skulle svare paa de samme spoergsmaal gang paa gang, som jo, som du selv siger, udtrykker en masse fordomme folk har.

Men du lyder som om du er haard og kan tage haand om dig selv, saa skraat op med dem. ;)

Knus
Trine

Anmeld

9. april 2008

Tynen

JA!!!!!

Og det gør faktisk mere ondt end man lige regner med!

Da jeg fortalte det på mit arbejde - Altså at jeg var gravid - var der en af mine kollegaer der spurgte om jeg så ikke skulle bortadoptere det?!

Øhh.. Hvad?!

Når folk hører at jeg var 21 da jeg fødte, spørger de næsten altid om det var planlagt og "Hvad så med faderen?".

Synes helt seriøst at det er direkte frækt at spørge om - Kunne da aldrig selv finde på at snage sådan i andres privat/sexliv!

Nogle gange er jeg faktisk stolt af at være ung mor - Lige indtil man får sådan en kommentar smidt i fjæset.
Man burde være ligeglad og løfte hovedet, men det kan man ikke altid.

Er begyndt at tænke meget over hvad jeg udstråler efter jeg er blevet mor!
Kan jeg nu "tillade" mig at gå i vilde t-shirts med masser af farver, burde jeg farve mit hår mørkt istedet for det helt lyse?!
Ja, vil for alt i verden ikke stemples af alle "fordømmerne" der render frit rundt i gaden :)

Det er træls, for alt det der er "forkert" (Uplanlagt graviditet, ingen kontakt med barnets far, rod i økonomien osv.) er lige pludselig mere legalt hvis man er over de 25-26 år, for det er jo bare "typisk for de unge mødre"!

Sorry, det blev lidt langt.
Men har så sent som idag tænkt over det samme!

Trine

Anmeld

9. april 2008

Nadi

Den er jeg også med på! Hvordan kan folk overhovedet få ind i deres hjerne at man fortryder sit barn? Jeg bliver virkelig så rasende når jeg får smidt den i hovedet. Og ja det er hårdt, men det er det også hvis man er 32 og nybagt mor.

Og hva er det for noget med om man stadig er sammen med faderen, tror de at fordi man er ung så SKAL ens forhold bare gå i stykker efter man får barn?? Eller at det at få børn i en ung alder er ens betydende med at så holder forholdet ikke?

Jeg keder godt den der følelse af om man nu kan tillade sig at gå i den slags bluse eller ta i byen og te sig tosset en aften. Jeg var til Danser med drenge koncert den 4. april og var så på pub bagefter, hvor der var en som kom med alle de der spørgsmål da han fandt ud af at jeg havde Oliver på 9 måneder derhjemme. Han sagde så også bgefter at hn elskede børn og syntes det var rigtig fedt at få dem i en ung alder, men at han ikke var klar til det selv.

Men jeg er stolt over at være mor til Oliver og jeg er stolt over at jeg tør stå ved at jeg altid har ville og er ung mor! Og jeg synes at alle mødre gamle som unge skulle og burde være stolte og hjælpe hinanden og ikke være så fordømmende.

-Nadia

Anmeld

9. april 2008

Honningblomst

Synes det er mærkeligt for jeg er ALDRIg oplevet at blive set ned på, talt ned til eller på anden måde behandlet anderledes fordi jeg var en ung mor.
Den anden vej rundt, så har jeg heller aldrig "ledt efter" situationer hvor andres menneskers adfærd skulle have noget med min status som ung mor,at gøre.
Jeg er da blevet spurtgt om det var planlagt, om jeg fortrød osv osv...men jeg har aldrig spekuleret over eller forestillet mig at der er andet end ren og sker nysgerrighed til grund for andres spørgsmål. Jeg spørger da selv mødre og alle andre mennesker om en masse og da kun fordi jeg synes det og de er interessant og spændende.
Knus Eva...som aldrig tænker over alder, men i høj grad over adfærd.

Anmeld

9. april 2008

Ny mor

Jeg har oplevet den omvendte fordom.....jeg har tit mødt folk der ikke troede jeg er så gammel som jeg er - når de finder ud af det, har jeg fået flere spydige bemærkninger om "at det var da i sidste øjeblik"..."jeg ville ikke orke små børn i den alder etc. etc".....Sjovt nok har det tit været folk på min alder og opefter, jeg ikke kender særlig godt der lufter deres mening >(
Men egentlig har jeg selv været ligeså slem, for før jeg ville have børn, mente jeg at var man over 30, var man for gammel, he, he. Men så længe naturen vil det - ung eller gammel, tror jeg de fleste normale kvinder har et mødreinstink der kommer til udtryk når de står med deres barn i armene. Folk burde skamme sig over deres fordomme!!
knus Birgitte

Anmeld

9. april 2008

Pia.

Tak for din hilsen :)
--------------------------

Nej det er heller ikke noget jeg rigtig er stødt på... - er dog ind imellem blevet spurgt om forskellige ting - dog var der mange der spurgte mig om jeg stadig var sammen med faren da vi havde fået Mikkel (20 år) men det tror jeg ikke var pga. alderen det tror jeg mere var fordi vi valgte helt planlagt at få Mikkel meget kort tid efter vi blev kærester....

Men jeg kunne jo stolt fortælle JA og vi er gift ;)....

Knus Pia - som syntes du skal lukke ørerne for alt det pjat du høre og støder på....

Anmeld

9. april 2008

Loggidut

ha ha...ja det er drøn frækt..det med fordomme...og jeg har selv været ung mor, fik mit første barn da jeg var 18.

men så spørger jeg lige i lystige læsere...hvad tænkte i da i læste om hende kvinden som var 60 da hun fik barn?

jeg må indrømme at jeg ikke kan sige mig fri for fordomme....men forsøger at tøjle dem gevaldigt...for jeg har som sagt selv været ung mor, men sørme også gammel...d.v.s. 35 da jeg fik mit sidste barn!

Anmeld

9. april 2008

Honningblomst

Loggidut skriver:

ha ha...ja det er drøn frækt..det med fordomme...og jeg har selv været ung mor, fik mit første barn da jeg var 18.

men så spørger jeg lige i lystige læsere...hvad tænkte i da i læste om hende kvinden som var 60 da hun fik barn?

jeg må indrømme at jeg ikke kan sige mig fri for fordomme....men forsøger at tøjle dem gevaldigt...for jeg har som sagt selv været ung mor, men sørme også gammel...d.v.s. 35 da jeg fik mit sidste barn!

Hvad jeg tænkte....jeg tænkte at det er forkert at gå ind og ændre på naturen, på den måde.
Eva

Anmeld

9. april 2008

FrejaJ

Det er aldrig sjovt at blive dømt af andre -ung som gammel.
Men hvad er det i nogle folks hoveder der får dem til at slynge ud med grimme bemærkninger og dumme kommentarer! OG det er med hensyn til at fra mødre til handicappede OSV...-Hvad man nu ellers kan have fordomme om.
Det er et frit land vi lever i ! Der er fri abort.. Det går jeg også ind for.. Det er godt at der er nogle der tager det ansvar og siger "jeg kan ikke klare at skulle have et barn" af forskellige årsager.. Det syntes jeg er at tage ansvar! Men så andre os unge piger der har taget vores ansvar på en anden måde, at føde vores barn... STØT dog op omkring det!! Tak til alle jer der kommer med et skulder klap og et smil og siger godt gået! men andre der ikke har andet end dumme kommentare.. tsktsk.. gem dem langt væk.. Det eneste man får ud af det er at såre et andet menneske og de kommer der aldrig noget godt ud af...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.