Nu skuder jeg lige spredehagl
og først vil jeg sige, at for mig er det aller vigtigste tydelige voksne, tydelige rammer og struktur og ja der kan lyde som diagnose, men det er min overbevisning at det hjælper alle børn og ikke kun diagnosebørn. Børns hjerner er endnu ikke udhviklet fuldt ud og en af de ting de "mangler" er de eksekutive færdigheder og derfor kan vi voksne hjælpe med tydelighed og struktur (noget yder på at der hvor vi voksne netop er sådan udvikler barnet det endnu mere).
Når det er skrevet, så skal I i hjemmet bestemme jeg for hvor I vil lave indsats, er det aftensmadssituationen I vil have kontrolleret, er det hoppen i sofaen, er det bilturen, hvad er det? For at skyde spredehagl og tage lidt her og der og kun nogle gange er egentlig værre.
Som du skriver mangler du redskaber til, hvordan pokker får jeg min datter til at lytte til de regler jeg opstiller? Her ville jeg først kigge på mine regler, giver de mening? Her hjemme giver det fx ikke mening at man skal være stille når vi spiser, her taler vi alle hele tiden
men reglen er vi giver plads til hinanden og ikke rejser sig os før alle børn har spist. Den sidste regel er italesat og fastholdes ved hver eneste måltid vi spiser sammen, vi bøjer stort set aldrig af.
Så kig jeres regler efter i sømmene, hvad for nogle giver nok mening så I kan formidle den mening videre til jeres datter. Tal fornuft til hende, hun er stor nok. Og husl så regler og fornuft taler man om i fredstid, i krigstid overholder og eksekverer man blot reglerne.
Hvis jeres datter fx konstant siger en irriterende lyd i bilen, er det så en regel: ingen lyde i bilen. Giver den mening - for mig gør den ikke, for der er for mange undtagelser og vurderinger. Det giver derimod mening at opdrage i en forståelse af, vi er en familie, et fællesskab og her har alle ret til at sige: stop det kan jeg ikke lide. Så måske er det den fornuft I skal præsentere for jeres datter og fastholde den som regel i krigstid.
Når mine børn hopper i sofaen: får de "bare": stop det må I ikke. Hvad gør jeg hvis de ikke hører efter? Gentager mit stop og fortæller dem den her er ikke til diskussion. Og så stopper de! Du mangler at din datter forstår: den her er ikke til diskussion. Den skal du have ind i jeres familie og det kræver du lærer at stå fast, du behøver ikke anerkende hende i hver eneste situation, du behøver at vise hende du mener det. Jeg siger stop og jeg mener det og det er absolut ikke afhængig af om du er glad, sur, ked af det eller andet. Det her ord, den her stemme og jeg står fast. Den her stemme, de her ord så er jeg forhandlingsvillig. Man behøver ikke nå til at råde, jeg bruger fx både her hjemme og i skolen at italesætte: kan du høre på min stemme og se på mit ansigt at nu mener jeg det og jeg bliver sur. Hjælp stort set hver gang. Du skal blive ultra tydelig, tydelig tydelig tydelig tydelig voksen.
Og ja du kan finde alternativer, god ide men ikke altid hvorfor dog? i voksne vil have hun stopper den, så skal hun stoppe lyden. Igen tydelig tydelig tydelig