Hvordan "opdrager" I, i disse situationer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2017

Bissen

Hjemme hos os ryger man i gangen og sidde indtil man opfører sig ordenligt/lader være med at råbe/kaste med legetøj. 

Hun får en advarsel (her stopper hun typisk) - bliver hun ved, så er det ud i gangen. 

Jeg behøver sjældent at hæve stemmen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Anonym skriver:

Men hvordan skal jeg stoppe det når hun sidder i bilen og siger den samme lyd hele tiden? Selvom jeg bliver sur, og nærmest råber hjælper det ikke. Derfor søger jeg råd her. Det er sku svært at smide hende på værelset når man kører bil 

Du er konsekvent uden at råbe. Siger bare at hvis hun ikke stopper kører i hjem eller far og hebde står af og går hjem for i vil ikke høre på det. Konsekvensen skal selvfølgelig gennemføres ellers gør det mere skade end gavn. 

Anmeld Citér

22. januar 2017

Abracadabra

Mariehøne123 skriver:

Du er konsekvent uden at råbe. Siger bare at hvis hun ikke stopper kører i hjem eller far og hebde står af og går hjem for i vil ikke høre på det. Konsekvensen skal selvfølgelig gennemføres ellers gør det mere skade end gavn. 

Ja! Gennemfør konsekvensen. 

Jeg har altså set forældre stå og brøle 'SÅ KØRER VI HJEM!' i zoo - i en hel eftermiddag. Det er edderbankemig ynkelige forældre.

Anmeld Citér

22. januar 2017

Pikku Myy

Anonym skriver:

Men hvordan skal jeg stoppe det når hun sidder i bilen og siger den samme lyd hele tiden? Selvom jeg bliver sur, og nærmest råber hjælper det ikke. Derfor søger jeg råd her. Det er sku svært at smide hende på værelset når man kører bil 

Hvordan sidder I i bilen? Sidder der nogen sammen med hende?

En taktik kunne også være at undgå situationen. Hvornår opstår den? Er det mon fordi hun keder sig? Føler sig alene? Går hun også i gang med at sidde og råbe, hvis I sidder og læser højt for hende/snakker med hende/I hører musik/hun sidder med noget legetøj?

Min umiddelbare tanke er at grunden til at hun skaber larm når I kører i bil, kunne være fordi hun mangler tilstedeværelse. For nogen mennesker er stilhed meget voldsom/ensomt. Tænk på folk der altid har radion tændt. Hendes behov for at føle verden er vel ikke mindre vigtigt end jeres behov for ro. Måske I bare kan erstatte hendes råben med noget andet, der også fylder tomheden ud. Giver det mening?

Anmeld Citér

22. januar 2017

Aristocats

Abracadabra skriver:

Jeg har altså set forældre stå og brøle 'SÅ KØRER VI HJEM!' i zoo - i en hel eftermiddag. Det er edderbankemig ynkelige forældre.

Årh, ja, dén har jeg virkelig også set mange gange. Det er så virkelig et eksempel på hvornår det gør mere skade en gavn. Hvis man ikke kan udføre en konsekvens, så skal man bare slet ikke true med noget til at begynde med. Så er det først dér hvor børn aldrig ved hvor langt de kan gå og er hermed i stand til at prøve grænserne af - og det kommer endda fra én, der normalt ikke udøver konsekvenspædagogik - dog tror jeg samtidig, at det er det rigtige for nogle børn, så længe forældrene altså kan stå fast. 

Anmeld Citér

22. januar 2017

Mariehøne123

Pikku Myy skriver:

Hvordan sidder I i bilen? Sidder der nogen sammen med hende?

En taktik kunne også være at undgå situationen. Hvornår opstår den? Er det mon fordi hun keder sig? Føler sig alene? Går hun også i gang med at sidde og råbe, hvis I sidder og læser højt for hende/snakker med hende/I hører musik/hun sidder med noget legetøj?

Min umiddelbare tanke er at grunden til at hun skaber larm når I kører i bil, kunne være fordi hun mangler tilstedeværelse. For nogen mennesker er stilhed meget voldsom/ensomt. Tænk på folk der altid har radion tændt. Hendes behov for at føle verden er vel ikke mindre vigtigt end jeres behov for ro. Måske I bare kan erstatte hendes råben med noget andet, der også fylder tomheden ud. Giver det mening?

Vi hører altid musik i bilen. Har markant mindre konflikter hvis der er musik og så skiftes de til at vælge sange. 

Lydbøger kan også bruges når hun er så stor. 

Men jeg mener også at hun er så stor at hun er gammel nok til ikke bare og sidde og irritere med lyde osv. Det ville jeg ikke tolerere i skal alle være her

Anmeld Citér

22. januar 2017

Mariehøne123

Anonym skriver:

God idé med puderne på gulvet. For mig handler det nemlig om at finde alternativer til den dårlige opførsel, i stedet for at skælde ud og sende væk. Kam virkeligt ikke lide det

Selvfølgelig skal du finde alternativer men pas på med ikke at cirkle udenom alle konflikter. Sæt nogle klare grænser for hvordan i skal være sammen i jeres hus. Det behøver ikke at være en straf at gåbens på værelset. Vi siger nogle gange at hvis de vil hoppe og danse må de gå ovenpå for i stuen trænger vi til ro. Så må de selv vælge hvor de vil være. 

Anmeld Citér

22. januar 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg stopper bilen og så kører vi ikke videre, før roen er genoprettet. 

Jeg giver besked om at hyl, larm og skænderier i bilen er farlig, fordi chaufføren så ikke kan koncentrere sig om trafikken. Derfor bliver vi stående, til der er ro igen. 

Det har virket. Jeg er alene med to, så potentialet for vilde tilstande er til stede, men jeg måtte kun gøre det få gange, før beskeden var forstået og blev respekteret.

Anmeld Citér

22. januar 2017

Pikku Myy

Mariehøne123 skriver:

Vi hører altid musik i bilen. Har markant mindre konflikter hvis der er musik og så skiftes de til at vælge sange. 

Lydbøger kan også bruges når hun er så stor. 

Men jeg mener også at hun er så stor at hun er gammel nok til ikke bare og sidde og irritere med lyde osv. Det ville jeg ikke tolerere i skal alle være her

Men spørgsmålet er om hun gør det for at irritere. Måske gør hun det for at fylde tiden ud. Så kunne det være en løsning at give hende noget andet underholdning.

Jeg kan godt nogengange have svært ved at se hvorfor opdragelse altid skal være hårdt og kontant. Man kan også ændre indlærte mønstre ved at tilbyde alternativer

Anmeld Citér

22. januar 2017

MysteriousAngel

Abracadabra skriver:

Min svigerinde sagde i en periode: Så får du ingen julegaver!" Som om! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.