Hvordan "opdrager" I, i disse situationer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2017

Anonym

Anonym skriver:

Vi har en pige her hjemme på 5,5 år som driver os til vanvid, hun har er voldsomt temperament, og respekterer os ikke hvis vi siger stop. 

Vi øver os meget i når hun bliver sur og kaster med tingene at sige noget med "jeg kan godt høre at du bliver sur nu, men......". Og de situationer er blevet bedre efter vi øver os i ikke at blive sure og tale med store bogstaver. 

Men vi kan ikke finde "en plan" for de situationer hvor hun bliver ved med at fjolle, larme/løbe rundt, f.eks i bilen bliver ved med at råbe den samme ting nogle gange, hun har det sjovt, men man bliver SÅ træt af at høre den samme "weeee" lyd eller hvad det kan være, konstant. eller hele tiden laver pjat ved bordet når vi skal spise. 

Hvad gør i andre? Det er ligesom om hun har virkeligt meget uro i kroppen konstant. 

Jeg har 4 dreng herhjemme og de kan simpelthen drive os til vanvid. 

Vi har holdt familie møde om hvad vi forventer af dem og ligeledes spurgte vi om hvad de forventer af os. 

Vi siger nu tingene 3 gange i alt, f.eks lad være med at sidde og lege med maden med fingrene, og skal vi sige det 3. Gang, så er det ud på trappen i det antal minutter man er i alder. 

Mht kørsel så er vi meget konsekvense, vi siger det pænt de første 2 gange, 3 gang vi skal være skrappe så holder vi ind til siden og venter på at det stopper. 

Vi vil slet ikke være bussemænd, men med 4 drenge der gejler hinanden op, så er vi nødt til ar være konsekvense.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Pikku Myy skriver:

Men spørgsmålet er om hun gør det for at irritere. Måske gør hun det for at fylde tiden ud. Så kunne det være en løsning at give hende noget andet underholdning.

Jeg kan godt nogengange have svært ved at se hvorfor opdragelse altid skal være hårdt og kontant. Man kan også ændre indlærte mønstre ved at tilbyde alternativer

Jeg tror vi langt hen ad vejen er enige. Man skal ikke søge konflikter og hvis musik eller andet kan hjælpe så ville jev klart gøre det. 

Men nogle gange Ser jeg forældre der laver 1000 krumspring for at undgå deres børn larmer eller sndet istedet for at lære dem at nogle ting gør man ikke. Det kommer jo an på hvorfor pigen gør som hun gør, men hvis det reelt er blevet en test af forældre som aldrig sætter grænser så ville jev stoppe det. 

Det handler jo hverken om skæld ud eller tåberi. Jeg ville blot sige at jeg ikke kunne holde ud at høre på skrigeri og hvid hun blev ved måtte vi køre hjem. 

Anmeld Citér

22. januar 2017

alenemor42

Selvfølgelig skal alt ikke være konflikter  men...

Konflikter er enormt vigtige for at barnet lærer rigtigt/forkert og udvikler nogle færdigheder omkring at tage ansvar for deres adfærd og lære at der er konsekvenser ved alt.

Jeg vil gå så langt at mene at det er direkte skadeligt ikke at indgå i konflikt med dit engang imellem. I perioder er man den sure kælling for alle unger er nogle lorteunger engang imellem og det er sørme en del af deres udvikling 

Anmeld Citér

22. januar 2017

Pikku Myy

Mariehøne123 skriver:

Jeg tror vi langt hen ad vejen er enige. Man skal ikke søge konflikter og hvis musik eller andet kan hjælpe så ville jev klart gøre det. 

Men nogle gange Ser jeg forældre der laver 1000 krumspring for at undgå deres børn larmer eller sndet istedet for at lære dem at nogle ting gør man ikke. Det kommer jo an på hvorfor pigen gør som hun gør, men hvis det reelt er blevet en test af forældre som aldrig sætter grænser så ville jev stoppe det. 

Det handler jo hverken om skæld ud eller tåberi. Jeg ville blot sige at jeg ikke kunne holde ud at høre på skrigeri og hvid hun blev ved måtte vi køre hjem. 

Jeg tror egentlig også vi er enige langt hen ad vejen

Jeg hører bare ikke rigtig en mor der aldrig sætter grænser. Jeg hører mere en mor der er kommet til at sætte en hel masse grænser som hun ikke magter at holde styr på. Og en pige som virker ligeglad eller måske bare ikke kan følge med.

Jeg er enormt stor tilhænger af en ting ad gangen, og jeg synes projektet med at få skabt nogle gode mønstre hjemme er klart det bedste sted at starte. TS virker som om hun har besluttet sig til en metode, men at denne netop ikke kan bruges i bilen.

Jeg tror det er virkelig vigtigt, når man går i gang med et projekt som dette, at man også skaber nogle rum, der ikke er konfliktfyldte. Det er meget nemmere at være barn i, men det er også meget nemmere som forælder. Min pointe var at det med bilen måske kunne løses (evt midlertidigt) med meget simple midler, hvis man kigger anderledes på råberiet.

Anmeld Citér

23. januar 2017

Ena

Anonym skriver:

Hader bare at sende hende på værelset, synes ikke hendes værelse skal forbindes med en "straf", men vi har snakket om konsekvent at sende hende på værelset hvis hun fortsætter med f.eks at klatre rundt i sofaen når vi beder hende om at stoppe. Altså simpelthen fjerne hende fra situationen 

Jeg har haft det, som dig mht. at sende børnene på værelset. Men jeg er blevet nødt til at indse, at det har været den eneste løsning, der rigtig har fungeret.

Det nytter jo ikke noget, at vi andre ikke kan være i husets fællesarealer. På sammen måde, når min mand eller jeg trænger til en middagslur. Så lægger vi os ikke til at sove i stuen og kræver at resten af familien går udenfor huset eller op på deres værelser. Så går vi ind i soveværelset og lukker døren. Hvis man har lyst til at råbe "weee" konstant i 20 min. er det så fint, det skal bare foregå oppe på sit værelse med lukket dør. Det er ikke en straf, det er en løsning, som er rimelig overfor alle i huset.

Børn tager på ingen måde skade af at lære, at tage hensyn til andre mennesker. Tværtimod

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.