Hvordan "opdrager" I, i disse situationer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2017

Abracadabra

Nu skal du høre, hvad du konkret gør lige nu: Du går på ereolen (bibliotekets app, hvor man kan låne bøger på mobilen helt gratis) og henter et par lydbøger om børneopdragelse. Jesper Juul har et par derinde. Så bruger du din søndag med plugs i ørerne, og allerede mandag ser din verden anderledes ud.

Der er altid nogen på disse fora, som skriver 'læs barnet og ikke bogen', men I har jo svært ved det! Og I bryder jer ikke om den nuværende situation. Så må man læse en brugsvejledning. Jesper Juuls bog om aggressioner er derinde. Den skal jeg høre i dag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2017

lilledittemor

Anonym skriver:

Er prøvet, vi er bare trætte af konstant at skulle råbe og skælde ud. Derfor søger jeg andre ideer. 

Vi har prøvet når vi spiste aftensmad og hun blev ved med at pjatte, at sætte hende i køkkenet og spise selv og fortalt at vi ikke havde lyst til at sidde sammen med hende når det var på den måde, og givet hende advarsler om at hvis hun fortsatte ville hun komme der ud og sidde. 

Det er skam ikke fordi vi bare lader hende fortsætte, men det er virkeligt ufedt at skulle skælde ud fra morgen til aften. 

Herhjemme kan vores 5-årige også være virkelig belastende omkring aftensmaden - hun kan slet ikke samle sig.

Vi har købt et sjov dreje-æggeur. I 0. Klasse, som hun skal starte i til sommer, går man 10 minutter til at spise hvor der skal være HELT ro - så må man snakke bagefter. Men hvis i gør det til en sjov leg/øvelse, hvor i også er med og "hvem kan være stille længest", mon ikke at det kunne virke?

De lærer jo mest gennem leg ��

Det der hun gør i bilen - måske det er kedsomhed? Sæt hendes yndlingssang på i stedet og lad hende synge med på den ��

Anmeld Citér

22. januar 2017

God-mor

Anonym skriver:

Men hvordan skal jeg stoppe det når hun sidder i bilen og siger den samme lyd hele tiden? Selvom jeg bliver sur, og nærmest råber hjælper det ikke. Derfor søger jeg råd her. Det er sku svært at smide hende på værelset når man kører bil 

Hold ind til side og fortæl hende at i ikke køre videre før hun stopper. Det gør min mand ved jeg og det virker godt her.

Anmeld Citér

22. januar 2017

lilledittemor

Anonym skriver:

Hader bare at sende hende på værelset, synes ikke hendes værelse skal forbindes med en "straf", men vi har snakket om konsekvent at sende hende på værelset hvis hun fortsætter med f.eks at klatre rundt i sofaen når vi beder hende om at stoppe. Altså simpelthen fjerne hende fra situationen 

Vores piger kan også "glemme" at man ikke kravler i sofaen.. så spørger jeg som regel om man "må det?" Så siger de nej og kravler ned. 

De dage hvor de er trætte kan det være endnu sværere at huske. Så smider vi dyner og puder ned på gulvet - så kan de hoppe der i stedet for.

Anmeld Citér

22. januar 2017

HPH

Anonym skriver:

Enten fejler hun noget - eller også har hun ikke en XXXX respekt for dig/jer.

Vi har mange børn, og der er simpelthen ikke plads til børn, der hænger i gardinerne eller vælter hele huset, så det er kærlig, men hård opdragelse fra start.

Vores børn ved, at de er elskede, men de kender også reglerne, som gør, at det er rart at være her for alle.

Jeg gad heller ikke makke ret, hvis du kom med det der pædagog-fis hver gang, hvad med slet og ret at stoppe det?!

Men hvordan stopper du det?

Anmeld Citér

22. januar 2017

MorDk

Uhhh jeg får altså total myrekryb når nogle slynger om sig med diagnoser. Bare fordi man er barn og har krudt i røven og ikke lige kender grænserne... så er det ikke = diagnose. Ofte handler børns handlemøsntre, reaktioner osv om forældrenes måde at være på/ikke være på. Ønsker man at ændre børnenes adfærd bør man starte med sig selv. Taler af erfaring. 

Anmeld Citér

22. januar 2017

Anonym trådstarter

MorDk skriver:

Uhhh jeg får altså total myrekryb når nogle slynger om sig med diagnoser. Bare fordi man er barn og har krudt i røven og ikke lige kender grænserne... så er det ikke = diagnose. Ofte handler børns handlemøsntre, reaktioner osv om forældrenes måde at være på/ikke være på. Ønsker man at ændre børnenes adfærd bør man starte med sig selv. Taler af erfaring. 

Er helt enig, det er blevet meget let at finde en diagnose så snart barnet ikke opfører sig som man ønsker. 

Derfor søger jeg også råd her inde, vi kan jo se at hun er stoppet med at skælde så meget ud og råbe hvis hun bliver sur, efter vi har ændret på os selv i de situationer. Så tænker der må være en god idé til at stoppe den mere uhensigtsmæssige opførseæ

Anmeld Citér

22. januar 2017

Anonym trådstarter

lilledittemor skriver:

Vores piger kan også "glemme" at man ikke kravler i sofaen.. så spørger jeg som regel om man "må det?" Så siger de nej og kravler ned. 

De dage hvor de er trætte kan det være endnu sværere at huske. Så smider vi dyner og puder ned på gulvet - så kan de hoppe der i stedet for.

God idé med puderne på gulvet. For mig handler det nemlig om at finde alternativer til den dårlige opførsel, i stedet for at skælde ud og sende væk. Kam virkeligt ikke lide det

Anmeld Citér

22. januar 2017

Anonym trådstarter

God-mor skriver:

Hold ind til side og fortæl hende at i ikke køre videre før hun stopper. Det gør min mand ved jeg og det virker godt her.

Okay det var en virkeligt god idé som jeg overhovedet ikke har overvejet. Det vil jeg forsøge fremover (y)

Anmeld Citér

22. januar 2017

lilledittemor

Anonym skriver:

God idé med puderne på gulvet. For mig handler det nemlig om at finde alternativer til den dårlige opførsel, i stedet for at skælde ud og sende væk. Kam virkeligt ikke lide det

Der er heller ikke noget værre end at skulle være sur og skælde ud hele tiden - det er virkelig en ond spiral.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.