Det du siger, er så jo faktisk - ja måske nedtones gener for ikke at skræmme. Må indrømme, at det bryder jeg mig virkelig ikke om. Som sagt et link, en pjece eller lign efter en syning, omkring hvad man kan forvente, burde da kunne lade sig gøre.
Bryder mig bestemt heller ikke om, at du ligger det ud på individet at søge information. Søger man selv information uden vejledning fra fagfolk om sådanne ting, stiller det nogle krav til kildekritik, jeg ikke mener, man kan forvente alle har.
Efterfølgende gener ved syninger - også dem som ikke inkludere skræmme billeder af bristet lukkemuskel m.m - er ret normale, og et du kan forvente, det svier når du tisser, at det kan være svært at holde på vandet de første uger, og du skal søge læge hvis .....(indsæt selv), synes jeg nu godt man kunne give UDEN at skræmme folk til kejsersnit.
Jeg siger ikke gener skal nedtones eller at pjecer eller lignende ikke skal deles ud - men der skal også være en balancegang som lige pludselig kan være svær at finde, hvis man begynder at sætte vaginal fødsel på spidsen med skræmmescenarier og lignende - for det VIL medvirke i højere grad til at sunde og raske kvinder der er i sin fulde evne til at føde vaginalt lige pludselig insisterer på kejsersnit, fordi deres naturlige nervøsitet forværres. Det er ikke et særligt ønsket scenarie og det er dér jeg mener, at man skal passe på. Folk er i sin fulde ret til at få brugbare informationer om gener osv., men tingene skal for Guds skyld ikke hujes op. Der KAN være komplikationer ved at føde. Det KAN være skide smertefuldt. Men føde, det skal man. Det skader heller ikke at være realistisk og indse at det at føde vaginalt bare er noget der er indrettet af naturen i forhold til at det ikke er en dans på roser.
Jeg mener ikke at folk ikke skal informeres af sundhedsfagligt personale, men verden er sådan idag at det er begrænset hvad man kan få stillet til rådighed og at selv researche videre er en god ting, hvis man ønsker så bred viden så muligt inden for et vis emne. Det ene udelukker ikke det andet. Jeg vil stadig anbefale folk også at gøre sin egen del af arbejdet ved siden af de ting man kan få stillet til rådighed.
Jeg er sådan set enig med dig, men i mit tilfælde føler jeg ikke, at den information har været mangelfuld eller ikke tilstedeværende. Måske regner sundhedsfagligt personale også med, at det er noget folk egentligt ved, at de må forvente. Det skader heller ikke at tænke selv. Jeg er overhovedet ikke imod at dele flere informationer ud, tror også det kan gøre godt, men samtidig skal letpåvirkelige kvinder heller ikke skræmmes og det er en gråzone i min verden.