Skal far have lov til at sove?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. august 2016

Wonderboy2011

debattør-37432 skriver:

Hej alle! Vi er lige blevet første gangs forældre til en lille dreng, og er så småt begyndt at finde ud af hvordan det er at blive forældre. Vi har dog nogle få problemer når det kommer til ansvaret om natten. Da jeg som far ikke har barsel og lige straks starter på mit sidste semester fra studiet, så mener jeg, at jeg har min gode ret til at kunne få mine 8 timers nattesøvn. Jeg skal jo også kunne præstere på mit "job" som studerende. Det skal ikke lyde som om at jeg fralægger mig ethvert ansvar for barnet eller de huslige pligter, det drejer sig kun om retten til sin søvn. Er jeg egoistisk eller hvordan får i andre jeres hverdag til at hænge sammen? Mvh Mads

Herhjemme har jeg altid  glædelig taget nattetjansen. Min mand kunne simpelthen ikke fungere med det natterroderi, og han bliver fuldstændig forvirret hvis han bliver vækket fra sin søvn, så jeg lod ham sove. 

Jeg synes personligt at det er kvinden der skal tage nattetjansen og lade manden sove. Hun har barsel og kan tilpasse sit døgn til sin baby. 

Håber i finder den måde der er den rette for jer. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2016

CBbaby

Altså... Ret? Det er et underligt ord. 

Jeg tager stadig baby om natten. Min mand vil SÅ gerne tage hende. Men jeg vågner alligevel (kan ikke lade være) og jeg er vant til usammenhængende søvn de sidste to år. 

Han har været studerende og jeg er tilbage på fuld til + en Master ved siden af. Vores datter er kolik barn (6 måneder) og har lange perioder vågnet hvert 20 min HELE natten, pga tænder, tigerspring, mave osv" og om dagen to hun max 30 min i begyndelsen... Og kun 4 gange om dagen i 3 måneder...

Jeg arbejder med udsatte og har aftenarbejde. Jeg synes barsel var MEGET hårdere end mit arbejde (37 timer) og studie (7timer) på en uge! Shit - Barsel - du ved aldrig hvornår du kan sove. Om du får 4 timer eller 4 min. 

Så ... Ind i kampen min mand tager baby hver morgen - så sover jeg uforstyrret der. (Han sover om natten (6 timer) og jeg får så 6 timer meget forstyrret søvn også en time til halvanden om morgenen - men uforstyrret! Det giver mig mere energi  

Anmeld Citér

31. august 2016

Aristocats

Som andre siger, helt ærligt, hvad havde du forventet?! At få 8 timers sammenhængende søvn med et spædbarn er noget langt de fleste kun kan drømme om - du har ikke mere ret til søvn end mor har, jeres barn er en opgave som i rejser sammen og som i fordeler ligeværdigt. Jeg er faktisk lidt harm over, at du forventer at kun mor tager natten - det vil sige at tage sig af et spædbarn nærmest 24/7 - kunne du forestille dig at tage dig af jeres baby hele dagen og så oveni det så skal du også tage natten uden hjælp fra din partner? Det er ikke lutter lagkage bare at gå hjemme på barsel, jo, det er hyggeligt, men det er sandelig også et stort og hårdt arbejde at tage sig af et spædbarn - det regner jeg med du ved, siden du mener du ikke kunne fungere og præstere uden din 8 timers søvn? Hvordan tror du så mor har det? Måske skulle du prøve at have dit barn med på studie en dag hvor du havde taget natten ene og alene! 

Hvis min mand helt seriøst påstod at han havde ret til 8 timers søvn og så skulle jeg tage hele tjansen hver nat, da jeg "bare" gik hjemme på barsel, tja, så kunne han øjeblikkeligt komme på andre tanker. 

Udover det, så kan det godt være at mor har chance for at tage en lille lur når baby sover, men et søvn mønster på den måde er ikke sund og man får aldrig det samme udbytte og hvile, som hvis man sov igennem 8 timer i streg. 

Anmeld Citér

31. august 2016

Linkaa

Først og fremmest tillykke med sønnen

Ift søvn så har jeg altid taget den største tørn som mor om natten, fordi min mand kun havde barsel lige i starten. Og især som ammende, kan han alligevel ikke gøre det store om natten

Men, efter at baby begynder at få mad til morgen, så synes jeg far også skal enten tage en nat i weekenderne, eller være den der står op og sørger for morgenmad, tøjskift, leg og put ung til første lur

Det giver også et særligt bånd, når I bare er jer to alene.

Hvis I har et barn som ikke skriger den halve nat, som kun lige skal have en sut eller en smule mad et par gange, så er det fair at din kæreste er primær på nætterne, hvis du så lader hende sove lidt i weekenderne.

Som forældre kan man ikke regne med samme søvn som før, hverken far eller mor

Anmeld Citér

31. august 2016

Loa

Wonderboy2011 skriver:

Herhjemme har jeg altid  glædelig taget nattetjansen. Min mand kunne simpelthen ikke fungere med det natterroderi, og han bliver fuldstændig forvirret hvis han bliver vækket fra sin søvn, så jeg lod ham sove. 

Jeg synes personligt at det er kvinden der skal tage nattetjansen og lade manden sove. Hun har barsel og kan tilpasse sit døgn til sin baby. 

Håber i finder den måde der er den rette for jer. 

Så når baby max sover 15-20 min 2-3 gange om dagen og er vågen én gang i timen om natten, så tager du gladeligt nattetjansen? 

Eller er det fordi dit barn har sovet 4-5 timer om natten i træk, og sover gode lange lure i løbet af dagen?

For så kan jeg godt forstå at det er nemt nok at sige at man gladeligt tager nattetjansen....

Anmeld Citér

31. august 2016

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

Hvordan er det helligt? Helligt ville i denne sammenhæng være at pudse sin glorie og sige, at "da jeg var på barsel, tog jeg alle nattetjanser og lod min mand sove, for så god og uselvisk er jeg." Jeg ser tværtimod ærlige svar - fra ikke-superkvinder, der kender til at møde muren og have brug for hjælp. 

Jeg synes, du ringeagter ærlige og ikke-perfekte kvinder, som gør nøgternt opmærksom på, at de ikke er/var Duracell-kaniner. 

Nej jeg ser en masse kvinder, som bare er rigtig nederen og uforstående overfor manden. 

Jeg tog selv nattetjanserne men jeg havde også en god baby. Men jeg havde også en mand som hjalp når jeg havde panden mod muren fordi min datter absolut ikke sov igennem.

Vi glemmer tit det hele er hårdt. Det er hårdt at læse/gå på arbejde ganske som en baby er hårdt. Og i min optik er barslen=nattetjansen. 

Jeg skriver jo også selv at han kan ikke forvente at sove igennem hver nat, men bare fordi manden har en illusion kan man godt snakke ordentligt

Anmeld Citér

31. august 2016

Nakedasja

MKBP skriver:

"KUN søvnen..."  Du bliver klogere 

//Mette

Hvis nu du læser hvad jeg skriver, så er det KUN søvnen det drejer sig om i det her indlæg.

Så er det måske dig der bliver klogere.

Anmeld Citér

31. august 2016

Nakedasja

Mor og meget mere skriver:

Jeg mener ikke, at en forventning om, at mor på barsel tager det primære natte-ansvar er det samme som fars "gode ret" til otte timers søvn. 

En læge sagde engang til mig, at amning i sig selv er fuldtidsarbejde, da det er krævende for kroppens "ressourcer" alene at producere mælk. De fleste af os har nok oplevet, at mælken bliver sparsom eller helt forsvinder i perioder med massiv søvnmangel, så det er en fornuftig "investering" i babys trivsel at lade mor få mulighed for at sove nogle timer i streg, når hun er udkørt, og det passer jo ikke altid med babys planer for natten. 

Mine unger har haft gode sovehjerter fra små, men andre er jo lysvågne hveranden time, og så må far altså på banen, når mor er helt færdig. Faste aftaler og insisteren på "rettigheder" holder ikke, når hele familien er i undtagelsestilstand. 

Nej men der er vi jo så forskellige

Jeg ser da gerne at min kæreste hjælper til, men nu er det jo altså sådan at et hav af kvinder klarer det helt alene..

Så kan jeg nok også klare mig i hverdagene ;-)

Jeg tror det kommer an på prioriteringer, og hvordan ens skema ellers ser ud .. Nu har jeg ikke andre småbørn som jeg samtidig skal tage mig af, så der er jo "kun" baby :-) Og så synes jeg det er okay, at man forsøger at fordele det sådan..

Dermed ikke sagt, at man kan lave faste aftaler, som bare holder 100%, for det sker nok ikke med en lille bebs .. Men .. Man kan da forsøge

Anmeld Citér

31. august 2016

Phlikkan

Man er to om det. Så simpelt er det.. Og alt kommer i den sidste ende an på baby.

Jeg gik da os i den tro at jeg ville være super mor og klare hus og baby uden problem. (naiv jeg ved det, men kan læse jeg ikke er den eneste ��)

Men jeg havde hellere ikke kunnet forestille mig at vi fik en lille pige med kolik i 6 måneder..

Mange opvågninger om natten, og en pige der græd fra 7-19 med søvn på godt 45 min på en god dag.. Jeg klarede det med nød og næppe i 5 måneder og så knækkede jeg og far tog over om natten..

Lyt til dit barns mor.. Ber hun om hjælp så giv hende det.. 

Anmeld Citér

31. august 2016

Aristocats

Nakedasja skriver:

Hvis nu du læser hvad jeg skriver, så er det KUN søvnen det drejer sig om i det her indlæg.

Så er det måske dig der bliver klogere.

Jeg tror hun mente, at søvnen er ikke "bare" såsom det er jo KUN søvnen, somom det ikke kan være hårdt arbejde. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.