Skal far have lov til at sove?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. august 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
debattør-37432 skriver:

Hej alle! Vi er lige blevet første gangs forældre til en lille dreng, og er så småt begyndt at finde ud af hvordan det er at blive forældre. Vi har dog nogle få problemer når det kommer til ansvaret om natten. Da jeg som far ikke har barsel og lige straks starter på mit sidste semester fra studiet, så mener jeg, at jeg har min gode ret til at kunne få mine 8 timers nattesøvn. Jeg skal jo også kunne præstere på mit "job" som studerende. Det skal ikke lyde som om at jeg fralægger mig ethvert ansvar for barnet eller de huslige pligter, det drejer sig kun om retten til sin søvn. Er jeg egoistisk eller hvordan får i andre jeres hverdag til at hænge sammen? Mvh Mads

Hmm... den er svær, da det kommer an på barnet.

Jeg har to børn som begge sov "igennem" hurtigt (3 mdr, og fra fødsel) hvor de kun vågnede for at få mad og evt. en ren ble - så for os var det naturligt at jeg tog mig af natten mens far fik sammenhængende søvn inden arbejdet, men i ferier eller sammenhængende måtte far også hjælpe til. Selvom vi havde den aftale, så vidste vi også godt at de (børnene har hver sin far) ikke kunne regne med at få 8 timers søvn. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2016

ErDetSnartNU

Herhjemme får far ikke lov til at sove igennem hver nat. Vores søn sover ikke specielt godt om dagen, og når han tager lure, skal han ofte have sutten = mor kan ikke regne med at få en lur om dagen. Samtidig skal vi give ham sutten/en hånd på ryggen en del gange om natten = mor kan heller ikke regne med at sove ret godt om natten.

Personligt synes jeg, at det er langt hårdere at have barsel end at studere (på uni) eller at være på arbejde, og for at være den sjove overskudsmor jeg gerne vil være for vores søn, så bliver vi simpelthen nødt til at dele nætterne mellem os. Jeg bliver både en bedre mor og en bedre kæreste af at få sovet igennem en gang imellem, og helt ærligt, så kan jeg ikke se, hvordan det kan være fair, at den, der har barslen skal rende rundt og være helt ør af træthed mens den anden part kan fortsætte sit liv mere eller mindre som det var før, sådan søvnmæssigt.

Anmeld Citér

30. august 2016

God-mor

Herhjemme var det primært mig der tog nætterne, fordi jeg ammede og når jeg alligevel var vågeb kunne jeg også ligeså godt skifte. Der var dog nogle nætter hvor jeg pumpede ud og min mand var på om natten og gav flaske, simpelthen fordi jeg havde brug for mere end 3 timers sammenhængende søvn. Men han gjorde det også uden brok. Jeg var heldig at have en hjemmegående mor som kom og gjorde hovedrent 1 gang om ugen for at aflaste os, det var guld værd i den periode, da vores datter var kolikbarn. 

Du må også være på og hvis din kæreste har brug for du hjælper til engang imellem om natten, så skal du gøre det. Det er hårdr at være på barsel og hun skal også kunne hænge sammen som menneske. 

Anmeld Citér

30. august 2016

migxher

8 timers sammenhænge uafbrudt søvn er en luksus som forældre, om man så er far eller mor, og bestemt ikke noget man kan forlange. Jeg går hjemme og har som udgangspunkt nattetjansen i hverdagene, min kæreste studerer også. Pånær ved sygdom og når vores søn soverden dårlig, så tager han også lidt af nætterne. Det kan godt være jeg kan tage en lur om natten, men derfor er det altså bare stadig unægtelig hårdt at få sin søvn afbrudt om natten. I weekenden skiftes vi til nattetjansen og til at sove længe

Nu venter vi lillebror til oktober og så får far 100 procent nattetjansen med storebror, han vågner stadig som 17 måneder gammel. Sådan er det med børn, så kan man på ingen måde forvente 8 timers søvn. 

Anmeld Citér

30. august 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
debattør-37432 skriver:

Hej alle! Vi er lige blevet første gangs forældre til en lille dreng, og er så småt begyndt at finde ud af hvordan det er at blive forældre. Vi har dog nogle få problemer når det kommer til ansvaret om natten. Da jeg som far ikke har barsel og lige straks starter på mit sidste semester fra studiet, så mener jeg, at jeg har min gode ret til at kunne få mine 8 timers nattesøvn. Jeg skal jo også kunne præstere på mit "job" som studerende. Det skal ikke lyde som om at jeg fralægger mig ethvert ansvar for barnet eller de huslige pligter, det drejer sig kun om retten til sin søvn. Er jeg egoistisk eller hvordan får i andre jeres hverdag til at hænge sammen? Mvh Mads

Der er ikke noget, der hedder "min gode ret", når man er blevet forældre. Man yder, hvad man kan, for at få familielivet til at køre. Hvis din kone/kæreste ikke kan hænge sammen af søvnmangel, og baby ikke vil sove, så tager du over - og det samme gælder selvfølgelig den anden vej. Din kæreste kan som udgangspunkt tage nattetjansen, når baby sover nogenlunde regelmæssigt om natten, men hun skal jo også kunne hænge sammen om dagen, og så er der altså ikke nogen "ret", du kan henvise til. 

Af ren nysgerrighed: Havde du oprigtigt forventet, at du som nybagt far kunne forvente 8 timers søvn hver nat? 

Anmeld Citér

30. august 2016

ErDuHerIkkeSnart

Jeg kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet over dine spørgsmål ... Havde du selv forestillet dig at livet med er spædbarn ville være fyldt med nætter af dejlig uafbrudt søvn, i 8 timer af gangen?

Dernæst vil jeg sige - i en kærlig tone - at det vil klæde en voksen mand at pakke "jeg har ret til"-tankegangen langt væk og i stedet kigge lidt på hvad hans lille nye familie har brug for samlet set.

Glem alt om "du skal/jeg skal" - det handler om at I skal samarbejde. Alt efter hvordan I hver især har det og alt efter hvilket barn I har.

Ps: Og come on ... Jeg tror godt at du kan klare en enkelte natble eller -flaske, og stadig "performe" glimrende på dit studie?

Anmeld Citér

30. august 2016

Babilooo

Det er et spørgsmål om at nedjustere forventningerne. 

Jeg har været på arbejde og undervist i to dage med halsbetændelse (treo og strepsil) efter at være blevet smittet at min dreng. Børn er ofte snottede især i starten og om vinteren. Deres luftveje lukker hurtigt til i næsen osv. Min søvn var i disse nætter 2-3 timer. Her i huset er søvn på 5 timer og opefter en god nat.

Tandfrembrud, ørebetændelse, feber osv. er bare eksempler på hvad der kan vente..... Og det er det mindste hvis det er et nemt barn. Selv meget nemme børn er "besværlige".

når de selv kan gå kommer de ind og ligger i sengen om natten for tryghed. Man får ikke meget søvn med en albue her og en hæl der skulle jeg hilse og sige.

ikke for at lyde hård... Men du lyder overrasket  over rollen som far og lidt umoden. Man har ikke krav på noget som helst. Man hjælpes ad med at overleve de første år med småbørn. Hvis du ikke hjælper får du en kone/kæreste der bliver mere og mere træt og mavesur og går fra dig - sat på spidsen. Hjælp hinanden

Anmeld Citér

30. august 2016

Bb2015

Hej! 

Hos os har vi hjulpet hinanden meget og det er med en søn som sov elendigt et helt år, hvor min kæreste gik fra studerende til at arbejde - studier er langt mindre hånde end at være på arbejde 7:45 til 16:30 (har jeg ihvertfald kunnet mærke eftersom man ikke er aktiv lige så længe). Vi gjorde til gengæld sådan at mens jeg ammede så sov min kæreste og så tog han ellers bleen mens jeg lavede en supplerende flaske som vi skiftedes til at give mens den anden sov. Hvis det har været meget slemt har vi skiftedes til at tage sofaen (dog mest efter endt barsel).

Jeg synes at det er fair at du gerne vil have noget søvn, men hvis jeres søn er slem til at være vågen så er mor også nødt til at få lidt søvn, selvom hun ammer. Der kan i evt gøre sådan at hun tager jeres søn så vidt muligt frem til kl 3 og så må du gå tidligt i seng og så kan du hjælpe hvis der er noget fra kl 3. På den måde har du stadig fået en god portion søvn og kan hjælpe din kæreste også. Jeg mener ærligt ikke at man kan forvente 8 timers søvn hver nat med sådan en lille en, for nogle babyer vil heller ikke sove om dagen med mindre de bliver båret rundt eller kørt i barnevogn (oplevede jeg) og hvis barnet er meget opmærksomhedskrævende tilmed så kan mor ikke holde til at være i gang 24 timer i streg. 

Jeg håber du fik lidt ud af min kommentar. Du bør få bedre søvn end mor når du skal tænke meget om dagen, men en del af natten kan du godt være behjælpelig og hvis baby kun vågner 3 gange om natten uden andre problemer så mener jeg ikke det er et problem at hjælpe den ene gang. 

Anmeld Citér

30. august 2016

Newsence

Her foregår det sådan at jeg tager nætterne ( med mindre den er ekstra hård så må far gribe ind) men KUN når far skal på arbejde dagen efter. I weekenden tager vi en nat hver samt skiftes til at være den der står tidligt op. Som mor har man også brug for 8 timers sammenhængene søvn, men det sker bare ikke. Ja mor kan sove i løbet af dagen men det bliver altså ikke til meget mere end 2 timer afgangen plus at de fleste også lige har et hus de skal rydde op osv. 

Jeg får i hvertfald næsten aldrig sovet i løbet af dagen ( har en på 3 måneder og en på 3 år, så huset skal altså bare være nogenlunde ok) 

Så længe du ikke studerer eller arbejder skal du tage din del om natten. Når du studere skal du tage din del af nætterne/morgenerne i weekenderne og når du har fri.

Derudover er du nød til i hverdagen når du kommer hjem at tage en ekstra tørn så mor kan få ro på og få slappet af inden endnu en helvedsnat begynder. 

Anmeld Citér

30. august 2016

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
debattør-37432 skriver:

Altså. 8 timer. Det er der godt nok ikke mange småbørnsforældre der får. 

Set fra en mors synsvinkel kan jeg fortælle dig at det også er hårdt at have barsel. 

i bliver nødt til at hjælpe hinanden. Hvis jeres baby vågner mange gange i løbet af natten, så synes jeg at I må deles lidt om opgaverne. 

Ellers tænk på når barslen er slut hvad I så gør. Det er ikke nødvendigvis slut med afbrudt nattesøvn når barslen ender. 

Men Snak sammen! Det er så vigtigt at I kommunikerer sammen og prøver at forstå hinanden. Ikke kun at sprede budskabet om egne behov. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.