Skal far have lov til at sove?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. august 2016

Rockertand

debattør-37432 skriver:

Hej alle! Vi er lige blevet første gangs forældre til en lille dreng, og er så småt begyndt at finde ud af hvordan det er at blive forældre. Vi har dog nogle få problemer når det kommer til ansvaret om natten. Da jeg som far ikke har barsel og lige straks starter på mit sidste semester fra studiet, så mener jeg, at jeg har min gode ret til at kunne få mine 8 timers nattesøvn. Jeg skal jo også kunne præstere på mit "job" som studerende. Det skal ikke lyde som om at jeg fralægger mig ethvert ansvar for barnet eller de huslige pligter, det drejer sig kun om retten til sin søvn. Er jeg egoistisk eller hvordan får i andre jeres hverdag til at hænge sammen? Mvh Mads

8 timer......jeg har ikke fået 8 timers søvn i træk de sidste 9 år, jeg får vel omkring 4 timer sammenhængende, og så er der afbrudt søvn for resten.

Jeg er fuldtidsansat og har 4 børn (9 år - 1 år), og min mand er ikke meget hjemme og med flere nætters fravær i ugen.

Jeg klarer mig, for det er vilkårene, jeg har ikke andet valg, og jeg vil da vove at påstå, at du burde kunne klare dig med mindre søvn (det et jo ikke kun nu, der er uro, det er der også senere, når din frue er startet igen, hvordan skal fordelingen så være?).

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2016

Nakedasja

Jeg synes det er fair.

Jeg skal ha barsel, og regner med at det primært er mig der skal tage nattevagten i hverdagene.

Min kæreste skal tidligt op og arbejder mange timer i døgnet, så det er vigtigt han kan få noget søvn.

Det er alligevel mig der skal amme, så

Selvfølgelig skal man hjælpes ad, men lad vær med at tage nogle af svarene for personligt.. Det drejer sig jo trods alt KUN om søvnen og ikke de huslige pligter som du skriver.

Men hjælp selvfølgelig til med nattevagten i weekenden, så vidt det er muligt

Anmeld Citér

30. august 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
debattør-37432 skriver:

Hej alle! Vi er lige blevet første gangs forældre til en lille dreng, og er så småt begyndt at finde ud af hvordan det er at blive forældre. Vi har dog nogle få problemer når det kommer til ansvaret om natten. Da jeg som far ikke har barsel og lige straks starter på mit sidste semester fra studiet, så mener jeg, at jeg har min gode ret til at kunne få mine 8 timers nattesøvn. Jeg skal jo også kunne præstere på mit "job" som studerende. Det skal ikke lyde som om at jeg fralægger mig ethvert ansvar for barnet eller de huslige pligter, det drejer sig kun om retten til sin søvn. Er jeg egoistisk eller hvordan får i andre jeres hverdag til at hænge sammen? Mvh Mads

Kommer fuldstændig an på, hvor svært barnet er om natten. Selvfølgelig skal den på barsel have hovedansvaret, men er man ved at gå helt ned af træthed eller frustration så må den anden aflaste. Barnet kommer med al sandsynlighed til at have vågne/urolige nætter også efter endt barsel. Så de der 8 timer kan du alligevel ikke regne med de næste mange år

Anmeld Citér

30. august 2016

Mortilah

Hos os foregår det sådan at jeg står for alt mht børnene. Den yngste 8 mdr. Alle bleskift, nætter, mad, amninger, vask, strygning, biler, indkøb, rengøring. Alt. 2 egne børn og 4 bonusbørn (de 4 extra er der 30% af dagene). Jeg sover max 2-3 timer sammenhængende. Det er ok med mig, da jeg er hjemmegående og min kæreste har et endnu mere krævende job, med arbejde alle ugens dage og rejser 3-4 mdr hvert år.

Men må nok indrømme at jeg ikke synes det er fair med 100% eneansvar, hvis min kæreste var alm. studerende. Så ville jeg forlange mere hjælp fra hans side. 

Anmeld Citér

30. august 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Nakedasja skriver:

Jeg synes det er fair.

Jeg skal ha barsel, og regner med at det primært er mig der skal tage nattevagten i hverdagene.

Min kæreste skal tidligt op og arbejder mange timer i døgnet, så det er vigtigt han kan få noget søvn.

Selvfølgelig skal man hjælpes ad, men lad vær med at tage nogle af svarene for personligt.. Det drejer sig jo trods alt KUN om søvnen og ikke de huslige pligter som du skriver.

Jeg mener ikke, at en forventning om, at mor på barsel tager det primære natte-ansvar er det samme som fars "gode ret" til otte timers søvn. 

En læge sagde engang til mig, at amning i sig selv er fuldtidsarbejde, da det er krævende for kroppens "ressourcer" alene at producere mælk. De fleste af os har nok oplevet, at mælken bliver sparsom eller helt forsvinder i perioder med massiv søvnmangel, så det er en fornuftig "investering" i babys trivsel at lade mor få mulighed for at sove nogle timer i streg, når hun er udkørt, og det passer jo ikke altid med babys planer for natten. 

Mine unger har haft gode sovehjerter fra små, men andre er jo lysvågne hveranden time, og så må far altså på banen, når mor er helt færdig. Faste aftaler og insisteren på "rettigheder" holder ikke, når hele familien er i undtagelsestilstand. 

Anmeld Citér

30. august 2016

MKBP

Profilbillede for MKBP
Nakedasja skriver:

Jeg synes det er fair.

"KUN søvnen..."  Du bliver klogere 

//Mette

Anmeld Citér

30. august 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
MKBP skriver:

"KUN søvnen..."  Du bliver klogere 

//Mette

Lidt sødt da

Anmeld Citér

30. august 2016

Sprit25

Jøsses der er kommet nogle hellige svar til dig. 

Ja, jeg synes godt du kan tillade dig at konen tager læsset om natten, mod at du naturligvis hjælper hvis den er helt galt. 

Anmeld Citér

30. august 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Sprit25 skriver:

Jøsses der er kommet nogle hellige svar til dig. 

Ja, jeg synes godt du kan tillade dig at konen tager læsset om natten, mod at du naturligvis hjælper hvis den er helt galt. 

Hvordan er det helligt? Helligt ville i denne sammenhæng være at pudse sin glorie og sige, at "da jeg var på barsel, tog jeg alle nattetjanser og lod min mand sove, for så god og uselvisk er jeg." Jeg ser tværtimod ærlige svar - fra ikke-superkvinder, der kender til at møde muren og have brug for hjælp. 

Jeg synes, du ringeagter ærlige og ikke-perfekte kvinder, som gør nøgternt opmærksom på, at de ikke er/var Duracell-kaniner. 

Anmeld Citér

30. august 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvis din kone giver udtryk for at hun ikke kan hænge sammen uden hjælp til natteroderi - så hjælper du til om natten. Det handler ikke om hvad der er fair, men hvad der får  familien til at trives. 

Det er hårdt at være på for et barn hvis man næsten ikke kan holde sig vågen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.