Til dig der har haft en tidlig scanning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2016

Anonym trådstarter

Dorthe1986 skriver:

Men lad os antage alle får en scanning i uge 8 fx. Fostret lever så ikke? Normalvis vil kroppen jo selv klarer det og så udstøde det. Men hvad så? Skal alle så nu igennem medicinsk eller kirurgisk abort, inden man selv har set om kroppen klarer det? For så er det jo lige pludselig ikke kun en masse ekstra penge på skanninger, men også ekstra penge for at få fjernet de døde fostre, før man overhovedet ved om kroppen kan klare det selv.

jeg aner intet om kroppens udskillelse af døde fostre .. 

men min tanke er da, at hvis det er død i uge 6 og man bliver skannet i uge 8 så har man gået med det i 2 uger og man har ikke selv udskilt det, så vil man da gerne have hjælp til det? så ser det da ikke ud til at kroppen selv skiller sig af med det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2016

nielsen80

Anonym skriver:

Det handler slet ikke om om vi skal bytte eller ej... 
Men for mig giver det da absolut heller ikke mening at det skal koste penge at få et barn... 

Derfor synes jeg stadig ikke der burde være den forskel.. 

Ja du har fået hjælp (Hvilket jeg da er ked af at høre, men dejligt der nu er en baby i din mave) Men hvad er forskellen om du får det af vide om det lever i uge 12 eller om jeg gør?

I forhold til et behandlingsforløb, er forskellen at klinikken( som udfører skanningen) afslutter en ved trygheds skanningen, og du er derefter "normal gravid". Op til der, er man stadig i behandling - oftes med diverse hormoner med mere. Det er således også et andet sted, man bliver skannet. Så den skanning man får, er med andre ord, en del af behandlingen - blandt andet fordi GUL ( graviditet uden for livmoder) oftere sker i forbindelse med behandling. 

Min sidste kommentar var lige så meget for at sige, at omkostningen ved behandling i langt de fleste tilfælde, overstiger de 500 - 1200kr at en privat skanning koster.

Er enig i, at det ville være fedt, hvis vi havde råd til at give alle ro i sindet den første tid af en graviditet. Den er sårbar for alle, desværre har vi bare ikke midlerne i samfundet. Og derfor prioriteres kun det som er strengt nødvendigt.

Anmeld Citér

26. juni 2016

Becks

Anonym skriver:

Det handler slet ikke om om vi skal bytte eller ej... 
Men for mig giver det da absolut heller ikke mening at det skal koste penge at få et barn... 

Derfor synes jeg stadig ikke der burde være den forskel.. 

Ja du har fået hjælp (Hvilket jeg da er ked af at høre, men dejligt der nu er en baby i din mave) Men hvad er forskellen om du får det af vide om det lever i uge 12 eller om jeg gør?

Når man er i behandling, handler det ikke om, om det lever..

Det handler om at tjekke om der er 1 eller flere fostre, da man oftest er på hormoner under behandling og derfor danner flere æg..

Og den vigtigste grund, for at tjekke om den sidder i livmoderen, da risikoen for at den sidder uden for livmoderen er større ved behandling!

Anmeld Citér

26. juni 2016

Anonym trådstarter

nielsen80 skriver:

I forhold til et behandlingsforløb, er forskellen at klinikken( som udfører skanningen) afslutter en ved trygheds skanningen, og du er derefter "normal gravid". Op til der, er man stadig i behandling - oftes med diverse hormoner med mere. Det er således også et andet sted, man bliver skannet. Så den skanning man får, er med andre ord, en del af behandlingen - blandt andet fordi GUL ( graviditet uden for livmoder) oftere sker i forbindelse med behandling. 

Min sidste kommentar var lige så meget for at sige, at omkostningen ved behandling i langt de fleste tilfælde, overstiger de 500 - 1200kr at en privat skanning koster.

Er enig i, at det ville være fedt, hvis vi havde råd til at give alle ro i sindet den første tid af en graviditet. Den er sårbar for alle, desværre har vi bare ikke midlerne i samfundet. Og derfor prioriteres kun det som er strengt nødvendigt.

men i og med du har betalt 60000 i behandling følger der jo skanning med.. man kan vel sige du har betalt for det i den sum penge.... 

Anmeld Citér

26. juni 2016

Anonym trådstarter

Becks skriver:

Når man er i behandling, handler det ikke om, om det lever..

Det handler om at tjekke om der er 1 eller flere fostre, da man oftest er på hormoner under behandling og derfor danner flere æg..

Og den vigtigste grund, for at tjekke om den sidder i livmoderen, da risikoen for at den sidder uden for livmoderen er større ved behandling!

Men selvom jeg ikke er i behandling kan jeg vel også risikere en GUL 

Er der tvilinger i familien kan jeg også riskere tvillinger selvom jeg ikke har været i behandling.? 

Anmeld Citér

26. juni 2016

nielsen80

Anonym skriver:

men i og med du har betalt 60000 i behandling følger der jo skanning med.. man kan vel sige du har betalt for det i den sum penge.... 

Andet barn i behandling er selvbetalt, man kan ikke få hjælp til dette i det offentlige - derfor 60000kr. Det forgår på en privat klinik. Så ja det er 100% selvbetalt.

Første barn i det offentlige, der betaler man kun for hormoner, men kan få kronikkertilskud. Så det er typisk vist en omkostning på cirka 3000 årligt.

Lige i forhold til GUL, så er man i behandling i højere risiko, hvorfor en skanning på klinikken, bliver fortaget. Derudover er der højere risiko for, at din krop holder på et sygt/dødt foster, da man får hormoner og kroppen egen udstødnings mekanisme er sat ud af spil. Skanningen er en del af behandlingen, man er ikke afsluttet før efter.

Det er rigtig man som alm gravid kan være i risiko for det samme, men den er ikke lige så høj. Tænker det vel er lidt ligesom, at alle gravide ikke bliver tilbudt at blive testet for sukkersygebelastnings test, kun dem som har en højere risiko. 

Anmeld Citér

26. juni 2016

KissMeKissMeKissMe

Ved min tidlige scanning blev der f.eks. også opdaget kæmpe store cyster på æggestokkene (over 5 cm i diameter og mange af dem), som der også kun er risiko for pga behandling. 
De kan potentielt være farligt, da det kan få æggestokkene til at dreje og dermed dø, hvilket skulle være ekstremt smertefuldt. Min chef, som har prøvet det, siger, at en fødsel er piece of cake sammenlignet med en drejet æggestok. 

Der er altså mange ekstra medicinske indikationer på at scanne tidligt pga behandling, som ikke er i samme grad i en normal graviditet. 

Anmeld Citér

26. juni 2016

lineog4

Anonym skriver:

det er nu heller ikke fordi jeg ikke under jer alle disse scanninger. !!!

men en som mig som er første gangs gravid, ønsker da også mere end noget andet og se om mit barn er sundt og rask, men jeg kan ikke få en gratis scanning fordi jeg ikke er udsat? 
Jeg går da men en frygt for at min baby ikke lever længere. men jeg skal gå frem til uge 12 før jeg kan se om det er dødt eller levende.??? 
det er der jeg synes det begynder og halte lidt.... 
Hvorfor skal i have og vide om jeres baby lever før uge 12 når vi andre ikke må få det af vide før uge 12 med mindre vi selv betaler.?
 jeg ved godt det kan lyde egoistisk.. men det er nu sådan jeg har det... 

hvis mit barn er dødt vil jeg da gerne have det fjernet hurtigsmuligt. ligeså vel som i gerne vil have det fjernet hurtigsmuligt? 

er jeg virkelig helt ved siden af? 

eller skal jeg gå til lægen og sige jeg ikke aner hvor langt jeg er henne? for at kunne få en gratis scanning.. det er VIRKELIG sådan jeg har det.......  og det må i selvfølgelig gerne synes er langt ude.... og slet ikke være enig i..... 

Synes ikke det lyder egoistisk, men derimod uvidende om hvordan det er at have kæmpet med behandling, men gentagende aborter eller mistet et barn. 

Det handler ikke om at få at vide om barnet er dødt så man kan få det fjernet så hurtigt som muligt, det handler om mental overlevelse. Der handler om når jeg gik mod en scanning kunne de lige så godt have råbt: dead man walking, jeg var ikke på vej mod en hyggescanning og se om den lille trold havde det godt, jeg var på vej til en dødsdom - og nej selvsagt forstår en der ikke har stået der ikke det. Ja det offentlige betalte x antal kroner for at give mig den tidlige scanning, tror det var billigere end alternativet. Og nej den scanning kunne intet vise for man kunne ikke se om hjertet var dannet ordentligt, det var alene fordi systemet anerkendte at jeg ikke bare var nervøs gravid men rent faktisk var sårbar - øv et ord, men det var og er jeg. 

Kan egentlig godt følge dig, har selv stået lykkelig gravid, skrevet min terminsdag ind i kalenderen og sagt: jeg bliver mor til november. Planlagt fremtiden med mine børn, og tænkt gid det var mig der kunne få ekstra scanninger så jeg kunne se kønnet, helt uden tanke på der bag de ekstra scanninger var en historie jeg ikke ønskede at eje. Så ikke egoistisk, men med skyklapper på, en del af livets lethed. 

Og vil så lige sige historien om fostret der gik til i 6. Uge og det først opdages i uge 8 ikke er den normale historie så hvorfor dog give en scanning? Lige som det ikke er normalen at et barn er født med en hjertefejl så hvorfor fx lave en iltmætningsprøve eller for den sags skyld en hjertescanning - men det fik mine børn selvom der absolut ikke var en eneste indikation på hjertefejl. Så ja jeg har kostet systemet lidt som gravid og nybagt mor, penge som du ikke får og som du har betalt skat til, men jeg synes egentlig ikke det er snyd bare forskellig behandling af forskellige historier

Anmeld Citér

26. juni 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Synes ikke det lyder egoistisk, men derimod uvidende om hvordan det er at have kæmpet med behandling, men gentagende aborter eller mistet et barn. 

Det handler ikke om at få at vide om barnet er dødt så man kan få det fjernet så hurtigt som muligt, det handler om mental overlevelse. Der handler om når jeg gik mod en scanning kunne de lige så godt have råbt: dead man walking, jeg var ikke på vej mod en hyggescanning og se om den lille trold havde det godt, jeg var på vej til en dødsdom - og nej selvsagt forstår en der ikke har stået der ikke det. Ja det offentlige betalte x antal kroner for at give mig den tidlige scanning, tror det var billigere end alternativet. Og nej den scanning kunne intet vise for man kunne ikke se om hjertet var dannet ordentligt, det var alene fordi systemet anerkendte at jeg ikke bare var nervøs gravid men rent faktisk var sårbar - øv et ord, men det var og er jeg. 

Kan egentlig godt følge dig, har selv stået lykkelig gravid, skrevet min terminsdag ind i kalenderen og sagt: jeg bliver mor til november. Planlagt fremtiden med mine børn, og tænkt gid det var mig der kunne få ekstra scanninger så jeg kunne se kønnet, helt uden tanke på der bag de ekstra scanninger var en historie jeg ikke ønskede at eje. Så ikke egoistisk, men med skyklapper på, en del af livets lethed. 

Og vil så lige sige historien om fostret der gik til i 6. Uge og det først opdages i uge 8 ikke er den normale historie så hvorfor dog give en scanning? Lige som det ikke er normalen at et barn er født med en hjertefejl så hvorfor fx lave en iltmætningsprøve eller for den sags skyld en hjertescanning - men det fik mine børn selvom der absolut ikke var en eneste indikation på hjertefejl. Så ja jeg har kostet systemet lidt som gravid og nybagt mor, penge som du ikke får og som du har betalt skat til, men jeg synes egentlig ikke det er snyd bare forskellig behandling af forskellige historier

Helt korrekt at jeg intet kender til det med at være behandling eller få den ene sa efter den anden.

Men nok så mange argumenter for hvorfor der skal være forskel kan jeg stadig ikke sætte mig ind i. :-) 

også er den her debat vidst ikke længere. :-) 

Anmeld Citér

26. juni 2016

Dorthe1986

Anonym skriver:

Helt korrekt at jeg intet kender til det med at være behandling eller få den ene sa efter den anden.

Men nok så mange argumenter for hvorfor der skal være forskel kan jeg stadig ikke sætte mig ind i. :-) 

også er den her debat vidst ikke længere. :-) 

Fordi forskellige situationer, kræver noget forskelligt. Det svarer jo til at fordi min veninde får vækst scanninger hver 14. dag fordi hun har tendens til meget små børn, så skal jeg også have det fordi der ifølge dig ikke skal være forskel. Til trods for der ingen indikatorer for at jeg får små børn. Retfærdighed er ikke at alle får lige meget af kagen, retfærdighed er at man får det stykke der nu engang passer til ens situation. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.