Til dig der har haft en tidlig scanning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2016

Ciss

Jeg fik en tidlig scanning i uge 8, fordi jeg blødte og havde mistet et foster. Jeg stod med det i hånden, så der var ikke tvivl. Jeg var knust. Var i et sort hul, da jeg ankom scanningen. Så vender hun skærmen imod mig og siger :" Her er der hjerteblink". Og så var der sandelig en til. Det var en tvilling, jeg havde mistet. Men det eneste hun kunne se på det tidspunkt var hjerteblink. Intet andet blev kontrolleret, så jeg var hamrende nervøs til den almindelige scanning, om nu alt utviklede sig, som det skulle. Det gjorde det heldigvis. I hvert faldet på det tidspunkt. Efter fødslen blev der oppdaget nogen ting som gjorde, at jeg fikk to ekstra scanninger i næste graviditet. Men det var ikke tidlig scanning, for så tidlig ville de ikke kunne se det.

En tidlig scanning viser ikke så meget, så det er ikke så meget tryghed, man får. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2016

lineog4

Anonym skriver:

Helt korrekt at jeg intet kender til det med at være behandling eller få den ene sa efter den anden.

Men nok så mange argumenter for hvorfor der skal være forskel kan jeg stadig ikke sætte mig ind i. :-) 

også er den her debat vidst ikke længere. :-) 

Jamen der er vel altid forskel i fx sundhedssystemet, der er også forskel i skolesystemet ville jo fx være mærkeligt om jeg lærte alle børn at læse/skrive som jeg lærer en ordblind. 

Nogle får i graviditeten lavet en glukosebelastning fordi der er indikationer på de har større risiko for graviditetsdiabetets, hvorfor får alle så ikke det. Nogle får børnemagnyl grundet tendens til blodpropper, hvorfor gør alle så ikke det? Nogle får hjælp fra diætister grundet sandsynligheden for svær overvægt, hvorfor skal alle ikke have den hjælp? Nogle får en ekstra hjertescanning fordi der er en større sandsynlighed hjertefejl, hvorfor skal alle ikke have det? Osv osv osv osv. Ja der er en standard for behandlinger til gravide, ken rigtig mange får mere eller andet fordi deres historie indikerer der er en forhøjet risiko for det ene eller det andet - risikoen er der også for dig, du har også risiko slap livmoderhals, for blodpropper, for diabetes, for et hjertebarn, for et barn med down, for et barn med rygmarvsbrok osv. Men din risiko er ikke forhøjet og derfor bruges der ikke ressourcer på at netop du tjekkes, for så skulle alle og så kunne man som gravid løbe til undersøgelser stort set hver dag i graviditeten. 

Så ja vi er nogle der render rundt med en historie, som ikke nødvendigvis giver en fysisk/medicinsk begrundelse for vi skal have en tidlig scanning. Men så er vi så heldige at vi har et sundhedsvæsen der anerkender at den mentale sundhed er yderst vigtig også. 

Jeg kan så fortælle jeg virkelig har en undersøgelseshistorie som virkelig kan synes som snyd, jeg blev scannet i uge 8, nakkefold, igen i uge 16, en udvidet misdannelses i uge 20, scannet igen sidst i uge 28 af scanningslæge. Fulgt af fødselslæge hvor jeg også blev scannet, kan ikke huske hvor mange gange. Jeg fik sågar en hurtig 3D scanning helt gratis i uge 28. Jeg fik lov at lave 2 glykosebelastninger. Og fik lov at blive sat i gang i 41+0. For ikke at tale om der var børnelæge kort efter fødslen, iltmætningen blev taget på 2. Dagen og han blev hjertescannet da han var en måned.

Anmeld Citér

27. juni 2016

Heksemutter

Anonym skriver:

det er nu heller ikke fordi jeg ikke under jer alle disse scanninger. !!!

men en som mig som er første gangs gravid, ønsker da også mere end noget andet og se om mit barn er sundt og rask, men jeg kan ikke få en gratis scanning fordi jeg ikke er udsat? 
Jeg går da men en frygt for at min baby ikke lever længere. men jeg skal gå frem til uge 12 før jeg kan se om det er dødt eller levende.??? 
det er der jeg synes det begynder og halte lidt.... 
Hvorfor skal i have og vide om jeres baby lever før uge 12 når vi andre ikke må få det af vide før uge 12 med mindre vi selv betaler.?
 jeg ved godt det kan lyde egoistisk.. men det er nu sådan jeg har det... 

hvis mit barn er dødt vil jeg da gerne have det fjernet hurtigsmuligt. ligeså vel som i gerne vil have det fjernet hurtigsmuligt? 

er jeg virkelig helt ved siden af? 

eller skal jeg gå til lægen og sige jeg ikke aner hvor langt jeg er henne? for at kunne få en gratis scanning.. det er VIRKELIG sådan jeg har det.......  og det må i selvfølgelig gerne synes er langt ude.... og slet ikke være enig i..... 

Du skal også tænke på, at sådan en scanning faktisk ikke giver nogen sikkerhed for, at barnet klarer den til uge 12. Bare fordi man ser hjerteblink i uge 6 eller 8 f.eks, er der ikke nogen sikkerhed for, at udviklingen ikke er gået i stå en uge eller bare en dag senere. Risikoen er mindre ja, men den er ikke væk og man kan alligevel ikke føle sig sikker på noget før efter nf-scanning i uge 12.

Jeg er i en terminsgruppe på Facebook, hvor der er flere, der har fået både 3 og 4 (selvbetalte) tidlige scanninger. Fordi der ikke går mere end et par dage, og så er de drønnervøse igen. Hvis det offentlige skal betale, hvor skal grænsen så går? Ved 1, 2 eller måske 3?

Faktum er, at alle gravide er nervøse, scanninger eller ej. I første trimester er det frygten for spontan abort, så kommer bekymringen of til md, hvor barnet skal tjekkes for misdannelser, og så bliver man måske nervøs for at føde for tidligt, eller at barnet ikke vokser nok/vokser for meget. Og når barnet så kommer til verden begynder bekymringerne for alvor, vuggedød, amning, søvnrytme (eller mangel på samme), der er masser af ting at bekymre sig om.

Nogle kvinder mister barnet i første trimester, det er heldigvis de færreste, selvom man ofte hører alle de dårlige historier på siden som denne. Du bliver nødt til at tro på, at hvis du ikke oplever blødning eller smerter, så er alt hvad som det skal være.

Anmeld Citér

27. juni 2016

januar16

Jeg kan ærlig talt ikke se hvad der skulle være snyd ved de scanninger der tilbydes. Og jeg har haft en SA da jeg var 13 uger.

De alm scanninger som det offentlige tilbyder er scanninger som ligger på et bestemt tidspunkt i graviditeten for at de kan se hvad de skal. Eks nf; ligger mellem 11 og 13 for at de kan måle på nakkefolden. Ligesom misdannelsesscanningen skal fosteret være udviklet nok til at de kan hvordan det ser ud. En gang imellem fanger disse scanninger en MA, men det er ikke det som de ser efter. Terminsscanning får man jo kun af lægen hvis der er usikkerhed omkring termin for at man netop kan komme i rette tid til nf og md.

Flere herinde har fået en ekstra scanning fordi de blødte. Nogle gange er fosteret gået til, andre gange ikke. De fleste der mister bliver fulgt for at sikre at alt væv er kommet ud.

Så er der dem der er i behandling som for en tidlig scanning. De får, som andre har fortalt, scanningen for at sikre at der sidder noget derinde, og hvor mange der evt er. Tidligere var det vist normalt at sætte flere end to æg op, og der er derfor nogle med flerlinger på den baggrund. Her bliver der sikkert også talt om fostereduktion. Kroppen kan noget bedre tåle tvillinger en firlinger. Samt det kan have fatale konsekvenser for både mor og børn. Der var desuden en der nævnte at de behandlede herefter betegnes som 'normalt' gravide og følger derefter kun de alm scanninger.

Senere ekstra scanninger inkluderer dem der pludselig ikke mærker liv længere.

Der er derfor en medicinsk årsag til alle scanninger. Tryghedsscanninger er jo for dem der gerne vil se hvad der sker i maven og de to streger ikke er nok. Det kan jeg godt forstå er selvbetalt. Jeg købte også selv i min anden graviditet, for ligesom at være sikker på at det gik godt derinde denne gang.

Normalt kan man jo regne med at hvis der er to streger og man ikke bløder, så går det fint nok derinde. Derfor er der ingen grund til at blive scannet for at få af vide at man stadig er gravid.

Mange der bruger disse baby-forums har haft brug for ekstra støtte i forbindelse med deres graviditet og vejen dertil, og derfor læser man oftere om de triste tilfælde. Men det betyder jo ikke at din graviditet ikke går som den skal.

Synes der er en smule krævermentalitet over det med at hvis de får scanninger så vil jeg også!... Man kan jo bruge et andet eksempel: hvis de brækker armen og får gibs på, skal du så også have gibs på selvom du slet ikke har slået dig? Nej vel. Men muligheden er der hvis du også skulle komme til skade.

Anmeld Citér

27. juni 2016

grinny

Jeg vil også gerne bytte mine skanninger og sprøjter for at vide, at jeg 110% står med min lille pige til oktober, levende! 

Men så mange ekstra skanninger er det altså heller ikke. Fik af Riget pga. af behandling i uge 8 og har fået tidlig MD 18+ pga. ren tryghed for mig og får igen i uge 28 en tilvækstskanning for at være sikker på at hun vokser som hun skal og for at tjekke om min moderkage igen begynder at få blodpropper - det er ikke hygge skanninger og bliver det aldrig for jeg frygter hver gang at min krop kæmper i mod igen og at jeg igen skal begrave et barn 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.