Anonym skriver:
det er nu heller ikke fordi jeg ikke under jer alle disse scanninger. !!!
men en som mig som er første gangs gravid, ønsker da også mere end noget andet og se om mit barn er sundt og rask, men jeg kan ikke få en gratis scanning fordi jeg ikke er udsat?
Jeg går da men en frygt for at min baby ikke lever længere. men jeg skal gå frem til uge 12 før jeg kan se om det er dødt eller levende.???
det er der jeg synes det begynder og halte lidt....
Hvorfor skal i have og vide om jeres baby lever før uge 12 når vi andre ikke må få det af vide før uge 12 med mindre vi selv betaler.?
jeg ved godt det kan lyde egoistisk.. men det er nu sådan jeg har det... 

hvis mit barn er dødt vil jeg da gerne have det fjernet hurtigsmuligt. ligeså vel som i gerne vil have det fjernet hurtigsmuligt?
er jeg virkelig helt ved siden af? 
eller skal jeg gå til lægen og sige jeg ikke aner hvor langt jeg er henne? for at kunne få en gratis scanning.. det er VIRKELIG sådan jeg har det.......
og det må i selvfølgelig gerne synes er langt ude.... og slet ikke være enig i..... 
Du skal også tænke på, at sådan en scanning faktisk ikke giver nogen sikkerhed for, at barnet klarer den til uge 12. Bare fordi man ser hjerteblink i uge 6 eller 8 f.eks, er der ikke nogen sikkerhed for, at udviklingen ikke er gået i stå en uge eller bare en dag senere. Risikoen er mindre ja, men den er ikke væk og man kan alligevel ikke føle sig sikker på noget før efter nf-scanning i uge 12.
Jeg er i en terminsgruppe på Facebook, hvor der er flere, der har fået både 3 og 4 (selvbetalte) tidlige scanninger. Fordi der ikke går mere end et par dage, og så er de drønnervøse igen. Hvis det offentlige skal betale, hvor skal grænsen så går? Ved 1, 2 eller måske 3?
Faktum er, at alle gravide er nervøse, scanninger eller ej. I første trimester er det frygten for spontan abort, så kommer bekymringen of til md, hvor barnet skal tjekkes for misdannelser, og så bliver man måske nervøs for at føde for tidligt, eller at barnet ikke vokser nok/vokser for meget. Og når barnet så kommer til verden begynder bekymringerne for alvor, vuggedød, amning, søvnrytme (eller mangel på samme), der er masser af ting at bekymre sig om.
Nogle kvinder mister barnet i første trimester, det er heldigvis de færreste, selvom man ofte hører alle de dårlige historier på siden som denne. Du bliver nødt til at tro på, at hvis du ikke oplever blødning eller smerter, så er alt hvad som det skal være.