Barsel og arbejdsfordeling i hjemmet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juni 2016

Soonmom

Jeg står for rengøring, tøj vask og alt indenfor,  min kæreste står for haven og aftensmad. 

Jeg tager altid nætterne og vores søn,  det fungere fint,  og har gjort der fra starten også selvom han ikke sov så meget.  Synes det er fair  at jeg passer barn og hjem,  det er mig der har barsel og går hjemme  min kæreste arbejder og arbejder meget. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2016

migxher

Jeg går hjemme, men vi deles nu rimelig meget alligevel (: Hovedrengøring og vasketøj ordner vi sammen når det er weekend. I hverdagene støvsuger jeg, vasker op og handler nogle gange, og diverse andre småting. Nogle gange laver jeg også aftensmad men oftes gør vi det sammen når min kæreste kommer hjem.
Med en tumling på 15 måneder er det ikke meget vi er hjemme i dagstimerne, oftes er vi ude, specielt når det er godt vejr.
Så ordner jeg gerne lidt når han sover til middag, men nogle dage prioriterer jeg altså også bare afslapning når han sover(jeg er gravid igen, så det tager også lidt på kræfterne).

Jeg synes din kæreste skal sænke sine forventninger lidt, da alle børn er forskellige. Vores dreng var nem og sov meget i starten, så der var masser af tid til både det huslige og sove når han sov. Men når det er sagt, så kan det altså bare være hammer hårdt at være hjemme med et lille spædbarn, specielt hvis barnet ikke sover meget, som jeres barn. Og man er bare på hele tiden, og føler sig som et serviceorgan. Og det kan være meget drænende, selvom det selvfølgelig også er skønt.
De dage hvor vores dreng bare er max klistrende og vil hænge på mig hele tiden, der føler jeg mig bare max brugt når han så endelig sover. Og nyder at sidde ALENE, og for mig selv bare et øjeblik. Og det prioriterer jeg derfor også når han sover. Det giver mig mere overskud. 

Og svigermor skal da blande sig udenom, igen, alle børn er forskellige. At du vender din dreng til at være afhængig af dig. Bumbum. Altså det er et spædbarn vi taler om, så selvfølgelig er han afhængig af dig! Han kan jo intet selv  Hvad havde hun forventet. Menneskebørn fødes som nogle af de mest hjælpeløse, så selvfølgelig er de afhængig af os. Hvordan det overhovedet kan vendes til noget negativt forstår jeg ikke. 

Anmeld Citér

10. juni 2016

Anonym trådstarter

Tak for jeres mange gode input. Jeg har prøvet at fortælle min mand, at jeg ikke kan bruge hans mors erfaringer til noget. Hun påstår hårdnakket at alle hendes børn mere eller mindre vågnede og spiste, fik skiftet ble og herefter sov igen. Hun siger hun fra starten: " lærte" barnet at lægge for sig selv. Formentlig ved at have ladet det ligge og græde som hun også har forslået mig at gøre. Min mand mene desværre ikke han bør hjælpe til da vi jo kun har et barn og mange andre klarer at passe flere børn + hus. Han sover ydermere i stuen for at få ro, så natten har jeg også alene. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal nå rengøringen. Det skulle næsten være om natten.

Anmeld Citér

10. juni 2016

migxher

Anonym skriver:

Tak for jeres mange gode input. Jeg har prøvet at fortælle min mand, at jeg ikke kan bruge hans mors erfaringer til noget. Hun påstår hårdnakket at alle hendes børn mere eller mindre vågnede og spiste, fik skiftet ble og herefter sov igen. Hun siger hun fra starten: " lærte" barnet at lægge for sig selv. Formentlig ved at have ladet det ligge og græde som hun også har forslået mig at gøre. Min mand mene desværre ikke han bør hjælpe til da vi jo kun har et barn og mange andre klarer at passe flere børn + hus. Han sover ydermere i stuen for at få ro, så natten har jeg også alene. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal nå rengøringen. Det skulle næsten være om natten.

Din kæreste skal tage sig sammen og huske på at ikke alle børn er ens!.
Hvis han vil have en total pletfrit hjem fra en bo bedre reklame, og varm mad klar når han kommer hjem, så må han sgu selv komme lidt igang. Og når han så oveni købet sover på sofaen og får rigelig med skønshedssøvn. Ej nu må han altså lige holde. 

Men lige et lille sidespring, så kan jeg varmt anbefale at i prøver en slyngevugge. De er bare rigtig gode til børn som ikke sover ret godt. Det var måske værd at prøve 

Anmeld Citér

10. juni 2016

Skouboe

God idé.. hvis du finder støvsugeren frem og går i gang med at gøre stuen ren, lige når din mand er faldet i søvn...

Anmeld Citér

10. juni 2016

sne190810

Bare lige en tilføjelse; Man kan ikke vænne et spædbarn til noget ..... Vaner opstår først meget i deres liv senere. Og selvfølgelig skal du være der for dit barn, hvis det kræver dig. 

Min sp har altid sagt, at sov når baby sover og lad rod være rod. Det er for en meget, meget kort stund i det lange løb, at dit liv er sådan her og så må hjemmet altså rode dét mere. Og hvis det er så stort et issue for din mand, så hvis i har råd, må han jo betale sig fra det og få en til at komme og gøre rent en han imellem måske.

Og hvis svigermor har et problem med det, må hun jo holde sig væk.. Det kunne måske også give dig lidt fred ;-) 

Hvis din mand har svært ved at forstå det, og sætte sig ind i det, så kan det være det hjælper at en udefra fortæller ham hvordan det er med et spædbarn - muligvis jeres egen sp.

Anmeld Citér

10. juni 2016

Anonym

Anonym skriver:

Sig til svigermor at hun har haft sin tid til børn. Nu er det DIN.

Og sig til din mand at han skal tage tidsmaskinen fra 50'erne, som han gerne vil leve i, og sætte den til 2016, som vi lever i.

Personligt synes jeg det er hårdede at passe små børn, end at gå på arbejde.

Jeg klarede det selv og var selvstændig ved siden af. Men vi er ikke alle ens. Har ingen mand og 3 børn.

Anmeld Citér

10. juni 2016

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Jeg lavede nada i huset, da jeg var på barsel. Hvis jeg fik sat en vask over eller tømt opvaskeren, så var det virkelig en overskudsdag. Jeg ammede med suttebrik de første 4 mdr, og min søn havde svært ved at få fat samt lå der gerne en times tid pr gang, så jeg var meget bundet til sofaen (hurra for Netflix). Derudover gik jeg rundt i en konstant zombi-agtig tilstand pga. søvnmangel. Min mand gik på arbejde, og når han kom hjem købte han ind, lavede mad og tog også lige støvsugeren en gang imellem. Han sov tilgæld om natten, så jeg havde sku gerne byttet med ham. Det er bare 1000 gange hårdere at være på barsel end at gå på arbejde. Det synes jeg i hvert fald! Og andre kan ikke sætte sig ind i det. 

Og du kan sige til svigermor, at før i tiden, så flyttede kvindes mor eller svigermor gerne ind en periode efter fødslen og hjalp med det huslige 

Anmeld Citér

10. juni 2016

Anonym

Så synes jeg, at du skal fortælle hende, at det gør man ikke i dag. Det kaldes omsorgssvigt, hvis man gør det i større grad!

Et lille barn lærer, at verden ikke hjælper dem, hvis de græder, hvis man lader dem ligge! De KAN ikke selv falde til ro og vide, at det er fordi de skal lære det selv. 

Du kan vise hende 1000vis af artikler om emnet. Jeg finder gerne nogle pædagogiske til hende. 

Du lyder som en god mor!

Din mand lyder forkælet! 

Min mand har været alene nogle timer alene med vores datter osv. Han er totalt udkørt hver gang. Han har meget stor respekt for barslen og det lille menneske, som vi har fået og det barn, vi ønsker at få.

Så igen: ja, du kan lade barnet ligge. Men konsekvensen er børn, der får det svært med verden. Små børn KAN ikke forkæles. De tænker kun på at få deres behov opfyldt. Ja - det er meget hårdere nu og de næste 4-5 år med den metode. Men man lærer altså barnet trygge relationer for livet!!! At de er noget værd!

Vi har lige fået vores datter observeret af en meget dygtig børnepsykolog (fordi hun har en genfejl, hvor der kan være nogle særlige problematikker). Vores datter er meget ked af det ofte. Hun bliver altid trøstet og det går hurtigt over. Så jeg er virkelig rendt ind i den der "du forkæler hende" osv. 

Jeg spurgte hende specifik om, man skulle lade hende græde lidt osv. Jeg citerer hende lige " Du lærer ikke dit barn noget ved at lade det græde. Du lærer det at blive følelseskold og at det ikke betyder noget. Et lille barn kan ikke refelktere over læring. Kun over om deres følelser og behov bliver set"

Så hvis jeg var dig, ville jeg på en fin måse slå i bordet og sige "Du gjorde det med din overbevisning svigermor, jeg gør det med min! Og jeg vil ikke lade mit barn ligge. Jeg mener, at jeg giver mit barn den bedste start på livet sådan her. Det går jeg ikke på kompromis med som mor"

De første 6 måneder er der, hvor barnet HELT konkret lærer, at du elsker det! Der hvor det græder og altid kommer!!! 

Det med lungerne og forkælelsen- det sagde man fordi, kvinderne ikke havde et alternativ. Så gjorde man det mere acceptabelt for moderen og andre at barnet skreg.

Men et lille barn under 6 måneder (og jeg mener jo faktisk en del længere) græder altid for at få hjælp! 

Her stod min mand for madlavning HVER dag de første 6 måneder. For vores datter havde slem kolik. Jeg har så altid gjort badeværelset rent

Men jeg tager stadig nattevagten med den lille. Så får han nemlig sammenhængende søvn. Det har jeg så ikke fået i snart to år. Men ok - det går - for jeg trives bedre med det. Og min mand tager pigen om morgenen - hver morgen - så får jeg lidt pause der.

Men ellers deles vi om det hele :-) han laver dog stadig mest mad :-)

Også hurra for, at du passer dit barn så kærligt! Det er hårdt de første mange år. Så bliver det nemmere - men du giver barnet den bedste rygsæk med sig i livet! At det er noget værd!

Anmeld Citér

10. juni 2016

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
Morogbarn skriver:

Jeg lavede nada i huset, da jeg var på barsel. Hvis jeg fik sat en vask over eller tømt opvaskeren, så var det virkelig en overskudsdag. Jeg ammede med suttebrik de første 4 mdr, og min søn havde svært ved at få fat samt lå der gerne en times tid pr gang, så jeg var meget bundet til sofaen (hurra for Netflix). Derudover gik jeg rundt i en konstant zombi-agtig tilstand pga. søvnmangel. Min mand gik på arbejde, og når han kom hjem købte han ind, lavede mad og tog også lige støvsugeren en gang imellem. Han sov tilgæld om natten, så jeg havde sku gerne byttet med ham. Det er bare 1000 gange hårdere at være på barsel end at gå på arbejde. Det synes jeg i hvert fald! Og andre kan ikke sætte sig ind i det. 

Og du kan sige til svigermor, at før i tiden, så flyttede kvindes mor eller svigermor gerne ind en periode efter fødslen og hjalp med det huslige 

PS: Min mand havde 3 mdr's barsel og i den periode kom jeg som oftest hjem til et hus der sejlede. Baby var glad og far var træt, så der var det altså mig, der ordnede mad og rengøring  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.