Hej.
Jeg har to børn.
Den første sov aldrig længere end 45 min sammenhængende om dagen. Det var fuldstændig umuligt at få gjort noget særligt husarbejde da! Min nr to kunne fint sove 3 timer sammenhængende midt på dagen. Herlighed, så god tid jeg havde! Det kan slet ikke sammenlignes. Jeg kunne både sove lidt og vaske badet og forberede flasker, og rydde op i stuen osv. Det kunne jeg ikke med den første.
Med den første var det sådan, at når manden kom fra arbejde, så fik han barnet i armene, og så gik jeg i gang med at lave mad, og ud over aftnen kunne han være med hende, mens jeg vaskede gulv og den slags. Han havde også den holdning, at siden jeg var hjemme hele dagen, var det mit ansvar - og forresten så havde han brug for sin nattesøvn, for han gik jo på arbejde, så jeg måtte også tage nattearbejdet. Jeg var helt skudt!
Det morsomme var, at da han en periode skulle være hjemme med hende, da jeg startede på arbejde igen, så kom jeg hjem til et hus, som sejlede! Jeg måtte selv lave maden, og jeg måtte vaske, for den stakkels mand skulle ud af døren, for nu havde han jo passet barnet hele dagen, så han havde behov for at slappe af sammen med sine venner. Grrrrr!
Det gør en enorm forskel, om barnet sover om dagen eller ikke, og hvordan det sover om natten. Før i tiden brugte man alle mulige metoder for at opnå at de sov meget, som man omtrent ville blive meldt til kommunen for i dag. Min søster fik at vide fra en ældre dame, at hun bare skulle tage sig en øl eller et glas vin til middagen, for så sov babyen godt om natten for eksempel. Tiderne er heldigvis forandret. Vores HS tog en snak med min mand og jeg sammen helt i starten og sagde, at man regner husarbejdet i en familie med børnehavebørn som tilsvarende en fuldtidsstilling. Alle ved også, at der er mere arbejde med spædbørn end med børnehavebørn. Med det som udgangspunkt er det ikke vanskeligt at se, at det kræver indsats fra begge to på hjemmefronten i spædbørnstiden, hvis arbejdsinsatsen skal fordeles nogenlunde jævnt. Du kan jo se, om din mand klarer at forstå det regnskab.
Anmeld
Citér