Barsel og arbejdsfordeling i hjemmet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.040 visninger
47 svar
69 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. juni 2016

Anonym trådstarter

Hej piger. Jeg er mor til en skøn dreng på 8 uger. Min mand og jeg er uenige omkring vores arbejdsopgaver i hjemmet. Han mener at da jeg er på barsel og han arbejde ca 35 timer om uger bør jeg stå for tøjvask, madlavning og rengøring. Dette mener min svigermor også sagtens jeg burde kunne nå. Jeg mener ikke det er muligt. Vores søn sover ikke særlig meget om dagen og har ofte en afbrudt søvn, som kræver han bliver hjulpet ind i søvnen igen. Han sover ofte fra 23.00-03.30 og herefter vågner han hver anden timeog får mælk resten af natten. Ca kl 07.00 vågner han og sover maks sammenlagt 3 timer indtil kl 23.00 om aftenen. Jeg kæmper derfor med at nå at ordne flaske mens han sover, komme i bad, vaske tøj og på en god dag lave aftensmad. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skulle kunne nå rengøring og madlavning hver dag. Min svigermor mener jeg var forvænner min dreng til at være afhængig af mig pga han vågner og skal hjælpes ind i søvnen og kun sover 1-1.5 time i streg hvis han er påpå armen. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i andre på barsel når i løbet af en dag? Min svigermor fortæller jo hele tiden om at da hun var på barsel med sin nyfødte og derudover havde tre ældre børn lavede hun mad hverdag og hendes hjem var rent. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Som det første ville jeg bede min svigermor blande sig helt uden om jeres familie (eller egentlig ville jeg forvente min mand gjorde det af sig selv)!!!

men til dit spørgsmål. Vi deltes om tingene da jeg var på barsel. Nogle gange havde jeg overskud og nåede en masse - andre gange nåede jeg intet. 

Vi var dog begge enige om at det vigtigste var baby og at der selvfølgelig skal være tid til at nusse/hygge og putte med en så lille en - de kan ikke blive forvente kun blive tillidsfulde. 

Mit bedste råd er at lade din kæreste prøve at være hovedansvarlig for hus og baby en weekend (selvfølgelig skal du amme) men så kan han se hvad han når (han skal selvfølgelig også op om natten hvis han ikke forstår hvor hårdt det er) og så skal i to forventningsafstemme uden svigermors indblanding. 

Jeg kan dog varmt anbefale en bæresele /vikle til baby så kan han/hun sidde trygt hos dig mens du ordnet lidt. 

Anmeld Citér

10. juni 2016

Diosa85

Anonym skriver:

Hej piger. Jeg er mor til en skøn dreng på 8 uger. Min mand og jeg er uenige omkring vores arbejdsopgaver i hjemmet. Han mener at da jeg er på barsel og han arbejde ca 35 timer om uger bør jeg stå for tøjvask, madlavning og rengøring. Dette mener min svigermor også sagtens jeg burde kunne nå. Jeg mener ikke det er muligt. Vores søn sover ikke særlig meget om dagen og har ofte en afbrudt søvn, som kræver han bliver hjulpet ind i søvnen igen. Han sover ofte fra 23.00-03.30 og herefter vågner han hver anden timeog får mælk resten af natten. Ca kl 07.00 vågner han og sover maks sammenlagt 3 timer indtil kl 23.00 om aftenen. Jeg kæmper derfor med at nå at ordne flaske mens han sover, komme i bad, vaske tøj og på en god dag lave aftensmad. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skulle kunne nå rengøring og madlavning hver dag. Min svigermor mener jeg var forvænner min dreng til at være afhængig af mig pga han vågner og skal hjælpes ind i søvnen og kun sover 1-1.5 time i streg hvis han er påpå armen. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i andre på barsel når i løbet af en dag? Min svigermor fortæller jo hele tiden om at da hun var på barsel med sin nyfødte og derudover havde tre ældre børn lavede hun mad hverdag og hendes hjem var rent. 

Hvad svigermor gjorde og kunne skal du springe op og falde ned på. Ingen er ens og bare fordi hun kunne betyder det ikke at du også kan. 

Min søn sov over på mig i første 4 måneder. Og i den tid stod jeg faktisk kun for lettere oprydning, indkøb og madlavning. Kunne ikke overskue mere end det da han heller ikke sov godt. Det hjalp dog rigtig meget på det efter jeg fik købt en slyngevugge

din mand på steppe op og hjælpe til. For ja måske han arbejder 35 timer om ugen. Men du arbejder 24 timer i døgnet.

Anmeld Citér

10. juni 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Jeg kan sagtens forstå dig. Jeg var godt nok alene med min datter da hun var nyfødt (og er det for den sags skyld stadig), så der var ingen mand til at brokke sig over manglende madlavning og rengøring. Min lejlighed sejlede mens jeg var på barsel! I hvert fald da min datter var helt lille!  Hun begyndte at sove igennem da hun var 6 mdr, så der begyndte jeg at få lidt mere overskud på kontoen. Men i starten havde hun kolik så hun skreg rigtig meget, og sov de første par måneder kun på mig. Jeg lod rod være rod og skidt være skidt. Jeg fik som regel fejet 1-2 gange om ugen men støvsugning og gulvvask skete kun hvis min mor gik i gang med det. Opvaskeren blev ofte også kun fyldt/tømt hver anden dag (havde flasker nok til 2 døgn ), så køkkenet lignede jeg ved ikke hvad. Det var sgu hårdt arbejde synes jeg! Barsel er jo ikke ferie, afslapning og cafeture (i hvert fald ikke hele tiden) det er arbejde døgnet rundt. Minimal og afbrudt søvn om natten, så når mini sover om dagen har man mest lyst til at tage en lur selv, eller bare lige sidde med fødderne oppe og puste ud, selvom vasketøj, opvask, rengøring og madlavning venter. 

Måske din mand slet ikke er klar over hvad du laver nu du går hjemme på barsel? Hvis nu han tror at du rent faktisk bare ligger på sofaen og ser tv det meste af dagen, så kunne man da godt forstå han er træt af at der ikke er gjort rent. Har du prøvet at fortælle ham hvad du egentlig laver på sådan et døgn? Nu ved jeg ikke om han også hjælper til om natten, men hvis ikke så er det jo også relevant at tage med i forklaringen

Anmeld Citér

10. juni 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Herhjemme hjalp min mand til med at vaske tøj. Han sov om natten, og havde derfor også mere overskud end jeg. 

Min datter ville helst sove på de 4 første måneder, hvilket betød at det var svært at lave noget.

jeg får også tit at vide af svigerforældrene, at i gamle dage klarede kvinden det hele selv, men det kan jeg ikke bruge til en dyt...

Anmeld Citér

10. juni 2016

God-mor

Anonym skriver:

For det første skal din svigermor overhovedet ikke blande sig i jeres arbejdsfordeling, det finder i udemærket selv ud af indbyrdes. Hvis din mand arbejder 35 timer om ugen, kan han godt nå også at lave lidt i hjemmet, han kunne evt lave aftensmad hver dag? Så er det ham der har den tjans og så kan du stå for vasketøj og rengøring og så kunne i handle stort ind 1 gang om ugen sammen. Jeg havde et spædbarn med kolik, og jeg stod der også for det meste derhjemme, men så blev det ofte nem aftensmad i form af rugbrød, toast, pasta mm. Jeg var så heldig at have en mor som kom 1 gang om ugen og gjorde rent helt i bund, sådan så jeg i løbet af ugen bare skulle tørre borde af og støvsuge. (Det skal så lige siges at min mand arbejder mellem 50-60 timer om ugen) så han var og er vitterligt ikke meget hjemme til hverdag. Men på en 35 timers stilling burde han altså kunne nå at tage nogle huslige opgaver på sig i hverdagen. Det er også et fuldtidsarbejde at have et spædbarn.

Anmeld Citér

10. juni 2016

Anonym

Min svigermor kunne også sagtens båd passe hus, have og børn uden problemer.

Hun smørrede bare snaps på babyernes læber, så sov de nemlig så godt 

Hun lod dem græde, for det styrkede jo deres lunge 

Og hendes store børn, fik bare en på kassen hvis de ikke var stille

Min svigermor havde meget svært ved at forstå at sådan ønskede jeg ikke at min dreng skulle vokse op. 

Du skal bare sige til din mand,vat han skal få sin mor til at blande sig uden om.

Din mand skal forstå at en baby ikke kun har brug for mad og bleskift. En baby har også brug for tryghed, nærhed, at blive snakket til, få kærlighed, blive nusset om, sunget for og få dækket alle sine behov får kontakt, og det tager altså tid, synes du skal sige til ham at det, som du ikke når, i løbet af dagen, det skal han gøre, han har altså kun 35 timer arbejde, han har da masser af tid.

Anmeld Citér

10. juni 2016

A-1995

Svigermor skal da bare slet ikke blande sig- og tiderne var også nogen andre dengang. 

Herhjemme hjælpes vi ad og ville slet ikke kunne overskue at skulle gøre det hele selv.

vi har dog ansat en rengøringsdame som kommer hver 14. Dag og gør rent helt I bund, og en havemand 2x om ugen- det letter virkelig ❤️

Anmeld Citér

10. juni 2016

Mortilah

Åh hvor jeg hader når svigermor synes hun kan blande sig..

Jeg synes nu din mand burde hjælpe, hvis han "kun" arbejder 35 Timer/ugen. Fordi det synes jeg er fair. Din "arbejdsdag" overstiger jo de 35 timer..

Men jeg mener nu også at du godt burde kunne få det til at hænge sammen uden hans hjælp

Jeg er også på barsel. Står for alt herhjemme. Indkøb, vask af tøj, rengøring, opvask, strygning af skjorter, madlavning 3 gange dagligt og her roder faktisk aldrig. Hver anden uge har jeg derudover 4 børn extra (4 gange mere tøj, sengetøj, opvask, bad, og et extra blebarn) og ja det er mega hårdt, men jeg elsker det. Men det har krævet træning. Det lyder måske åndsvagt, men man kan altså godt lære at få nogle gode rutiner til at nå det hele og så der bare aldrig når at blive beskidt. Jeg havde meget mere udorden med mit første barn, på trods af jeg bare var alene med barnet.  

Anmeld Citér

10. juni 2016

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Min svigermor kunne også sagtens båd passe hus, have og børn uden problemer.

Hun smørrede bare snaps på babyernes læber, så sov de nemlig så godt 

Hun lod dem græde, for det styrkede jo deres lunge 

Og hendes store børn, fik bare en på kassen hvis de ikke var stille

Min svigermor havde meget svært ved at forstå at sådan ønskede jeg ikke at min dreng skulle vokse op. 

Du skal bare sige til din mand,vat han skal få sin mor til at blande sig uden om.

Din mand skal forstå at en baby ikke kun har brug for mad og bleskift. En baby har også brug for tryghed, nærhed, at blive snakket til, få kærlighed, blive nusset om, sunget for og få dækket alle sine behov får kontakt, og det tager altså tid, synes du skal sige til ham at det, som du ikke når, i løbet af dagen, det skal han gøre, han har altså kun 35 timer arbejde, han har da masser af tid.

Hvis det var mig ville jeg da slet ikke turde lade hende passe mine børn. 

Til TS:

Har du prøvet at fx have baby med i liften?

Min datter sov heller ikke ret meget efter hun blev 2 mdr, men hvis hun stod i liften og kunne se og snakke med mig, så kunne jeg sagtens lave fx frugtgrød (efter 4 mdr self), ordne vasketøj, fylde opvaskeren osv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.