Anonym skriver:
Hej piger. Jeg er mor til en skøn dreng på 8 uger. Min mand og jeg er uenige omkring vores arbejdsopgaver i hjemmet. Han mener at da jeg er på barsel og han arbejde ca 35 timer om uger bør jeg stå for tøjvask, madlavning og rengøring. Dette mener min svigermor også sagtens jeg burde kunne nå. Jeg mener ikke det er muligt. Vores søn sover ikke særlig meget om dagen og har ofte en afbrudt søvn, som kræver han bliver hjulpet ind i søvnen igen. Han sover ofte fra 23.00-03.30 og herefter vågner han hver anden timeog får mælk resten af natten. Ca kl 07.00 vågner han og sover maks sammenlagt 3 timer indtil kl 23.00 om aftenen. Jeg kæmper derfor med at nå at ordne flaske mens han sover, komme i bad, vaske tøj og på en god dag lave aftensmad. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skulle kunne nå rengøring og madlavning hver dag. Min svigermor mener jeg var forvænner min dreng til at være afhængig af mig pga han vågner og skal hjælpes ind i søvnen og kun sover 1-1.5 time i streg hvis han er påpå armen. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i andre på barsel når i løbet af en dag? Min svigermor fortæller jo hele tiden om at da hun var på barsel med sin nyfødte og derudover havde tre ældre børn lavede hun mad hverdag og hendes hjem var rent.
Jeg er så nok en af dem, der må hades på:
4 børn (9, 5, 3, spæd), og jeg er alene alle hverdage, det vil sige at jeg ordner ALT selv. I weekenden kommer min mand hjem og leger hyggeonkel, slår lige græsset, river gårdspladsen, men så er kvoten også brugt.
Vores hjem er ikke hysterisk rent, og der roder også af og til, men da jeg kun har 2 hænder til 4 unger, må der jo indgås kompromisser af og til.
Med hensyn til aftensmad, badesituationer, indkøb, kører børn frem og tilbage er der jo intet valg, det skal bare gøres, faktisk er der ikke så meget udover rengøringen, som jeg kan vælge at slække på, så det er bare med at få det gjort, og så handler jeg efter instinkt og ikke så meget efter, hvad der er "rigtigt" set med andres øjne.
Et eksempel er, at den lille tit ligger i barnevognen ved siden af mig i køkkenet, når der skal laves varm aftensmad til 3 sultne unger i ulvetimen, jeg står så og snakker eller synger, hvilket kan købe lidt tid. Måske en slynge kunne hjælpe dig?
Jeg synes, at du skal bede din sundhedsplejerske om hjælp til at bedre sove/spisesituationen, den virker ikke så sund, og hun kunne måske komme med gode råd?
Det yngste skud på stammen her er født for tidligt, og derfor gav jeg miniportioner på flaske hver 2. time døgnet rundt de første 2 måneder, så ved godt, hvordan det føles, det er ren tortur, når man ikke får sovet, men heldigvis bliver det bedre, så spørgsmålet er, om du ikke blot skal få nogle gode rutiner, een ad gangen, og så bliver helheden meget bedre med tiden. Svigermor skal tie stille!