Nogen, der så: Aldrig mere mor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. januar 2016

Fremad

SofiaMik skriver:

De var jo kun sammen med ham 3 kvarter efter fødslen, så var nok bare et nickname. De har nok ingen indflydelse på, hvad han skulle hedde, tænker jeg.

selvom barnet er fjernet er det stadig dem der har forældre myndigheden over ham...  og det er dem der har ret til at navngive barnet... om det bor ved dem eller ej 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
sscm skriver:

selvom barnet er fjernet er det stadig dem der har forældre myndigheden over ham...  og det er dem der har ret til at navngive barnet... om det bor ved dem eller ej 

Ved tvangsfjernelse og tvangsadoption mister forældrene, forældremyndigheden over barnet.

Ved tvangsadoption ved fødslen har forældrene aldrig haft forældremyndigheden og har derfor ikke krav på at navngive deres barn.

Anmeld Citér

14. januar 2016

Fremad

Mom skriver:

Ved tvangsfjernelse og tvangsadoption mister forældrene, forældremyndigheden over barnet.

Ved tvangsadoption ved fødslen har forældrene aldrig haft forældremyndigheden og har derfor ikke krav på at navngive deres barn.

det er det så ikke i den sag i min familie... 

Anmeld Citér

14. januar 2016

migxher

Mom skriver:

Men han blev jo ikke bortadopteret ved fødslen, kun tvangsfjernet.

Tvangsadoptionen var jo først et år senere. Så de har jo haft forældremyndigheden i drt år.

Anmeld Citér

14. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
sscm skriver:

det er det så ikke i den sag i min familie... 

Sådan er loven.

Ved tvangsfjernelsen ved fødselen og tvangsadoption ved fødslen har forældrene aldrig haft myndigheden og har dermed ikke ret til at navngive.

Hvis tvangsadoption eller tvangsfjernelse efter fødslen fx. måneder, har forældre haft myndigheden og dermed retten til at navngive.

Ved frivillig anbringelse bibeholder forældrene myndigheden.

Anmeld Citér

14. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
migxher skriver:

Men han blev jo ikke bortadopteret ved fødslen, kun tvangsfjernet.

Tvangsadoptionen var jo først et år senere. Så de har jo haft forældremyndigheden i drt år.

Ved tvangsfjernelse mister forældrene også forældremyndigheden.

Anmeld Citér

14. januar 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Isabella_mor skriver:

Det var ikke så udbredt med den type anbringelser. Man kom på børnehjem/drengehjem osv. Jeg blev selv fjernet fra mine forældre i 90'erne og kom også på et opholdssted/børnehjem i 8 mdr inden jeg fik en 'plejefamilie' det er proceduren. En anbringelse koster ca 60.000 kr om måneden i udgifter for staten så man fjerner ikke børn for enhver pris.

dengang de lavede det program ville de jo først se om jørns forældre kunne varetage sig opgaven og lod dem bo på Betesta, der viste de at de ikke havde nogen ide om hvad de lavede. Drengen gik ind i sig selv og blev mere og mere indadvendt og dermed hjeeneskadet fordi han ikke fik den nædvendige omsorg som et barn har brug for. 

Kommunen gjorde måske dette for at spare penge? Eller fordi de rent faktisk ikke var klar over hvad der var barnets tarv.! 

Men jo børn har da været anbragt uden for hjemmet, men det var i 90'erne hvor man rent faktisk begyndte at gøre det på en andem måde. 

Vi må have levet i nogle vidt forskellige 90'ere  - jeg læste til og blev færdig som lærer i 90'erne, havde forinden arbejdet i SFO med et større antal børn fra udsatte familier, kendte en håndfuld tvangsfjernede børn og deres plejefamilier. Og jeg ser virkelig ikke den epokegørende forskel på børnesynet dengang og nu - og har dog beskæftiget mig professionelt med børn og unge siden '90. Mine tre børn er født i 90'erne - jeg skulle mene, at jeg har en vis indsigt i området og teorierne om udviklingspsykologi, pædagogik etc. fra netop dengang til nu. 

Når procedurer og praksis ændres, sker det ikke fra den ene dag til den næste. Tag fx revselsesretten, som først blev afskaffet i 1997 - det var IKKE alment accepteret eller praktiseret at slå børn indtil da, men der er langt fra et generelt ændret syn på fx børn og til at lovgive på området. Så din første påstand om, at man så anderledes på børns trivsel dengang, er jeg stadig uforstående overfor. 

Anmeld Citér

14. januar 2016

Fremad

Mom skriver:

Sådan er loven.

Ved tvangsfjernelsen ved fødselen og tvangsadoption ved fødslen har forældrene aldrig haft myndigheden og har dermed ikke ret til at navngive.

Hvis tvangsadoption eller tvangsfjernelse efter fødslen fx. måneder, har forældre haft myndigheden og dermed retten til at navngive.

Ved frivillig anbringelse bibeholder forældrene myndigheden.

Jeg ved skam udmærket hvordan loven er og ikke er på disse områder.....

Anmeld Citér

14. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
sscm skriver:

Jeg ved skam udmærket hvordan loven er og ikke er på disse områder.....

Okay, sorry. Ingen grund til eventuelt at blive sur..

Anmeld Citér

14. januar 2016

migxher

Mom skriver:

Ved tvangsfjernelse mister forældrene også forældremyndigheden.

Det passer da i hvertfald ikke.

Ved en tvangsfjernelse har man stadig forældremyndigheden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.