Isabella_mor skriver:
nu er "er du mors lille dreng" et program fra 90'erne. det var lige der man så småt var begyndt at anbringe børn uden for hjemmet..
der var dengang ikke så meget kendskab til barnets tarv som der er i dag.. det er jo immervæk godt og vel 20 år siden det program blev sendt.
men ja der er jo forskel fordi de (kommunerne og dem der var indblandet i Jørns sag ikke vidste bedre) Der var jo også engang man troede at børn ikke kunne føle smerte.. det ved vi jo så nu at de kan.. takket være alle de forskere og psykoanalytikere osv der virkelig studerer alle disse essentielle ting.
det værste i det første tilfælde var at de ikke fik den rette hjælp hurtigt nok og derved faktisk pådrog drengen en skade rent mentalt.. puha jeg har set det program en del gange og diskuteret det meget i forbindelse med bla. psykologiundervisning på mit studie..
Hi hi bliver altid lidt fnisende når min ungdom eller barndom bliver set som den mørke uvidende fortid - prøver det oftere og oftere med alderen.
At anbringe børn uden for hjemmet har man gjort i laaaaang tid mere eller mindre heldigt og med forskellige argumenter, men det er ikke noget nyt. Man havde børnehjem, ungdomspensioner, plejefamilier og til de lidt større unge kom der også bofællesskaber da jeg var under 18.
Man anså barnet lidt modsat der du skriver nemlig som et skrøbeligt menneske, et menneske hvor der ikke skulle meget til for at fundamentet revnede. I 97 havde man meget lig nu et syn på familien, hvor det i højere grad er forældrenes syn man anlægger, forældrene skal have lov at vise deres værd også selvom vi har vores bange anelser, plus man lovgivningsmæssigt levede i efterdønningerne af en stor økonomisk krise (som jeg egentlig tror var større end den vi lige har været igennem eller også var den bare mere synlig eller....) dvs. Man agerede ud fralovgivning der var skabt mens man sparede.
Synet på barnet er i et opbrudstid lige omkring 97 (lidt før) blandt andet med Dion Sommer og hans introduktion til det kompetente barn, hvor man begynder at se på barnet som et mere robust individ, egentlig en tilgang hvor det gør det mere "rigtigt" at give forældrene en chance til at vise deres værd end tidligere.
I de her dage skal der godt nok også meget til en tvangsanbringelse, her i kommunen arbejder man med sikkerhedsplaner netop fordi man ønsker at antallet af anbeingelser skal falde (fra lidt til endnu mindre), og trods børn i synlig mistrivsel så tager det en rum tid før man skrider til det skridt hvor man anbringer. Og man kan netop gøre det fordi børnesynet foreskriver at der skal meget til før roden ødelægges, ja træet for nogle stod på vejen og stammen bliver lidt vind og skæv, men så længe roden er intakt så kan det hele rettes op.
Nå langt skriv, var egentlig ikke det jeg ville, mere bare sige 20 år er slet ikke så laaangt væk teori mæssigt, egentlig blev rigtig meget af den stadig brugte teori skrevet omkring der, og man debatterede børns vilkår, udvikling mm på livet løs.