loop skriver:
Du piller ordene ud af en kontekst. Jeg svarede vedkommende, da hun/han lod til at tro, at der ikke findes job, hvor der er regler for hvordan man må se ud. Derfor skrev jeg "sådan er det bare".
Jeg synes du fordrejer mine ord. Og hvor du læser, at jeg ikke står ved mine holdninger, det er mig en gåde.
Hvor ved du fra, at mange er ligeglade med tatoveringer, tørklæde m.v?
Men nu nævnede du selv - i konteksten - tandlæger og læger. Og der er ingen krav om, at de to faggrupper ikke må have tatoveringer. Altså er det dit personlige ønske, ikke "sådan, det er". Du vil kunne blive mødt af både læger og tandlæger med synlige tatoveringer og tørklæde.
Hvis der derimod var tale om, at det ikke var tilladt, ville det stadig være aktuelt med jævne mellemrum at stille spørgsmålstegn ved en sådan dresscode. Ligesom det er at tage det op, om de arbejdspladser, der reelt har en dresscode af den type, har nogen saglig begrundelse for det, eller om man måske kunne/burde ændre det. Og dér ville dit "sådan er det bare" være mig komplet ubegribeligt - enten må man begrunde, hvorfor man ønsker at bevare status quo, eller hvorfor man ønsker en anden praksis.
Jeg har ingen statistik eller empiri til at dokumentere, at mange er ligeglade med fx lægens tatoveringer. Jeg kan kun konstatere, at det er lægen tilladt at have det, og at der mig bekendt ikke har været polemik omkring emnet á la stor debat eller forsidehistorier om indignerede patienter, der har følt sig stødt over det. Og så er jeg ikke før stødt på den holdning, hvilket får mig til at antage, at en del er bedøvende ligeglade.
En konge må gerne have tatoveringer - det er bevist. Jeg må som lærer gerne have min næsepiercing, og flere af mine kolleger har tatoveringer. Er det forkert i dine øjne? Eller adskiller læger og tandlæger sig fra andre faggrupper ved at skulle være særligt anonyme? Jeg spørger ud fra oprigtig undren og for at forstå, hvor dine grænser går og hvorfor. Og når det er sagt, har jeg selvsagt også mine grænser. Fx finder jeg det upassende, hvis en mandlig næsten hvadsomhelst har en t-shirt med et sexistisk budskab på, eller en bedemand tropper op i hawai-skjorte.