Jordemødre med tørklæde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. december 2015

loop

A&F skriver:

Jamen må man så heller ikke hænge julepynt op på en arbejdsplads? Da det skal være neutralt? Og ikke repræsentere det samfund/land man bor i? Er det sådan jeg skal forstå det?

Jeg forstår ikke hvad du mener?

Men eks skal lægen ikke have nissehue på, efter min mening, hvis det er det du mener.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2015

A&F

loop skriver:

Jeg forstår ikke hvad du mener?

Men eks skal lægen ikke have nissehue på, efter min mening, hvis det er det du mener.

Altså hvis en læges kontor er pyntet op fx med juleting. Så indikerer det jo også at lægen fx holder jul og muligvis er kristen ikke? Så hvor er forskellen så mht at bærer tørklæde i det offentlige rum og pynte op til jul og vise at man er "kristen ". Det er jo et eller andet sted det samme. 

Nå, men fortsæt god dag til dig 

Anmeld Citér

2. december 2015

MB23

Skouboe skriver:

Gad vide, hvad der ville ske, hvis det var den anden vej rundt? En muslimsk kvinde, der afviste en JM uden tørklæde?

- Bare en strøtanke...

Nu er det bare sådan at der et meget fåtal af jordemødre med tørklæde i Danmark. Jeg kender faktisk kun én enkelt, så jeg tror det er lidt af et scenarie.

Men interssant tanke

Anmeld Citér

2. december 2015

Pikku Myy

loop skriver:

Det er jo super at du er tilfreds. Ellers har man jo heldigvis mulighed for at skifte.

Min tandlæge er virkelig svær at forstå da han stammer meget. Men han er venlig og dygtig.

Jeg har svært ved at forstå hvorfor du ikke vil forklare hvad det er du mener. På denne måde, ender vi nemt med at pådutte dig noget du måske slet ikke mener.

Først forstod jeg dig som om du mente det var uhygiejnisk med tørklæde. Det har jeg muligvis misforstået ...?

Så skrev du at det er vigtigt at man ligner den funktion man har. Jeg forstår dig for så vidt godt. Det ville fx ikke nytte noget hvis politiet stod og delte bøder ud iført hulaskørter. Men jeg har svært ved at se tørklæder i den kontekst, så længe tørklædet bliver en del af uniformen og overholder de almindelige retningslinier indenfor faget. Hvis en sygeplejerske har et hvidt, "stramt bundet" tørklæde på, er det så stadig et problem? Og hvori ligger problemet? Er det fordi du tillægger den der bærer tørklædet nogle holdninger til dig/livet, eller hvad er det? Måske symboliserer tørklædet noget for dig? Bliver det for personligt at du kender bærerens religion?

Anmeld Citér

2. december 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil
loop skriver:

Jeg har stemt ja, jeg ville afvise.

Når jeg tager til min danske tandlæge forventer jeg, at han er klædt efter dansk hygieinisk standard. Han vasker grundigt hænder efter vi har hilst. Tandlægen har hårnet, mundbind og handsker på. Det hele ryger i skraldespanden når han er færdig med mig og han vasker igen hænder. Han har hverken tatoveringer, jakkesæt, halskæde, ringe eller noget andet. Hel neutral påklædning og hud.

Det samme forventer jeg på et dansk hospital. Hygieine og neutral hud og påklædning.

Jeg kommer for at blive behandlet, ikke for at tage stilling til hvad fagpersonen laver i sin fritid.

Hvis man vælger at have provokerende tatoveringer, eller tatoveringer, der er synlige, vælger man samtidig en række jobs fra.

Det samme gør man efter min mening, hvis man vælger at tage tørklæde på.

Jeg har heller aldrig hørt om en kirurg, der har nægtet at tage reglementeret beklædning på, selvom denne ellers til daglig kun kan lide at gå i kjole.

Man har et valg, og valget har altid konsekvenser.

Øh, det er da langt mere hygiejnisk med tørklæde end uden... Og hvorfor provokerer et tørklæde? Tidligere havde alle sygeplejersker eksempelvis kapper på hovedet.

Anmeld Citér

2. december 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
loop skriver:

Det er ikke noget jeg har besluttet, det er jo sådan det er. Hvis du har tatoveringer, der ikke kan skjules, er der jobs du ikke kan få.

Det har intet med snævertsynethed at gøre, tværtimod.

De tandlæger jeg har haft, har alle haft en neutral "uniform", hvor alle på klinikken er ens klædt. Det udstråler faglighed for mig.

Hvad folk gør når de har fri fra job blander jeg mig ikke i.

Prøv at vende den om. Hvorfor vil du gerne vide om lægen har pircinger, tatoveringer, er kristen, muslim, homoseksuel? For mig har det netop ingen betydning hvad de går ind for, så længe de behandler mig godt.

Der er nød til at være grænser, ellers risikerer man at fagligheden drukner i symboler.

Hvis jeg skal forklare det billedligt: hvis en kunstner vil portrætere en pige i kjole, der sidder på en stol, så kigger han ikke på en dreng, der sidder på en cykel. Derfor skal en læge ligne en læge.

Hvis alle tænkte som du - "Det er ikke noget, jeg har besluttet, det er jo sådan, det er" - ville kvinder ikke være på arbejdsmarkedet, homoseksuelle ville blive straffet med fængsel, og børn ville få lussinger. 

Du kan ikke både forlange respekt for lige netop dine personlige grænser - rigtigt mange er bedøvende ligeglade med, om lægen har tatoveringer og jordemoderen tørklæde - og samtidig sige "Det er ikke min beslutning, sådan er det bare". Stå dog ved, at du er med til at fastholde noget, du finder vigtigt. 

Anmeld Citér

2. december 2015

loop

Mor og meget mere skriver:

Hvis alle tænkte som du - "Det er ikke noget, jeg har besluttet, det er jo sådan, det er" - ville kvinder ikke være på arbejdsmarkedet, homoseksuelle ville blive straffet med fængsel, og børn ville få lussinger. 

Du kan ikke både forlange respekt for lige netop dine personlige grænser - rigtigt mange er bedøvende ligeglade med, om lægen har tatoveringer og jordemoderen tørklæde - og samtidig sige "Det er ikke min beslutning, sådan er det bare". Stå dog ved, at du er med til at fastholde noget, du finder vigtigt. 

Du piller ordene ud af en kontekst. Jeg svarede vedkommende, da hun/han lod til at tro, at der ikke findes job, hvor der er regler for hvordan man må se ud. Derfor skrev jeg "sådan er det bare".

Jeg synes du fordrejer mine ord. Og hvor du læser, at jeg ikke står ved mine holdninger, det er mig en gåde.

Hvor ved du fra, at mange er ligeglade med tatoveringer, tørklæde m.v? 

Anmeld Citér

2. december 2015

loop

Roselil skriver:

Øh, det er da langt mere hygiejnisk med tørklæde end uden... Og hvorfor provokerer et tørklæde? Tidligere havde alle sygeplejersker eksempelvis kapper på hovedet.

Det har jeg svaret på. Jeg vil gerne mødes af en neutralt udseende fagperson.

Hvorfor skal det overhovedet være til diskussion? Jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt at påberåbe sig ret til at tage et tørklæde på, hvis flertallet bærer hårnet eller ingenting. Det er en arbejdsplads, ikke en scene, hvor det gælder om at gøre opmærksom på sig selv og skille sig ud.

Hvor går din grænse så? Må lægen operere med vikingehjelm og politiet udskrive bøder med klaphat på hovedet, og rygmærke på en vest? Hvis nu det er det de har lyst til, og det er en del af dem. Det kunne da se sjovt ud, men at forvente respekt, ville de næppe kunne.

Jeg synes jeg har udpenslet min holdning mange gange nu, og hvis det ikke er forståeligt, er der ikke noget at gøre ved det. Jeg takker af.

Jeg svarede kun på indlægget fordi flere skrev, at de godt kunne tænke sig, at høre fra nogen der havde stemt ja. Jeg ved nok også godt, hvorfor flere gerne ville høre det ja-stemmernes svar,  og hvorfor så få svarede, eller svarede anonymt. -Det er jo selvklart aldrig populært at gå imod strømmen, men ikke desto mindre vigtigt. 

God aften.

Anmeld Citér

2. december 2015

Anonym

loop skriver:

Det har jeg svaret på. Jeg vil gerne mødes af en neutralt udseende fagperson.

Hvorfor skal det overhovedet være til diskussion? Jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt at påberåbe sig ret til at tage et tørklæde på, hvis flertallet bærer hårnet eller ingenting. Det er en arbejdsplads, ikke en scene, hvor det gælder om at gøre opmærksom på sig selv og skille sig ud.

Hvor går din grænse så? Må lægen operere med vikingehjelm og politiet udskrive bøder med klaphat på hovedet, og rygmærke på en vest? Hvis nu det er det de har lyst til, og det er en del af dem. Det kunne da se sjovt ud, men at forvente respekt, ville de næppe kunne.

Jeg synes jeg har udpenslet min holdning mange gange nu, og hvis det ikke er forståeligt, er der ikke noget at gøre ved det. Jeg takker af.

Jeg svarede kun på indlægget fordi flere skrev, at de godt kunne tænke sig, at høre fra nogen der havde stemt ja. Jeg ved nok også godt, hvorfor flere gerne ville høre det ja-stemmernes svar,  og hvorfor så få svarede, eller svarede anonymt. -Det er jo selvklart aldrig populært at gå imod strømmen, men ikke desto mindre vigtigt. 

God aften.

Man bliver altiiiiid trampet ned herinde hvis man er uenig med "cheferne" 

jeg er fuldt ud enig i din holdning! 

GOD aften! 

Anmeld Citér

3. december 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
loop skriver:

Du piller ordene ud af en kontekst. Jeg svarede vedkommende, da hun/han lod til at tro, at der ikke findes job, hvor der er regler for hvordan man må se ud. Derfor skrev jeg "sådan er det bare".

Jeg synes du fordrejer mine ord. Og hvor du læser, at jeg ikke står ved mine holdninger, det er mig en gåde.

Hvor ved du fra, at mange er ligeglade med tatoveringer, tørklæde m.v? 

Men nu nævnede du selv - i konteksten - tandlæger og læger. Og der er ingen krav om, at de to faggrupper ikke må have tatoveringer. Altså er det dit personlige ønske, ikke "sådan, det er". Du vil kunne blive mødt af både læger og tandlæger med synlige tatoveringer og tørklæde. 

Hvis der derimod var tale om, at det ikke var tilladt, ville det stadig være aktuelt med jævne mellemrum at stille spørgsmålstegn ved en sådan dresscode. Ligesom det er at tage det op, om de arbejdspladser, der reelt har en dresscode af den type, har nogen saglig begrundelse for det, eller om man måske kunne/burde ændre det. Og dér ville dit "sådan er det bare" være mig komplet ubegribeligt - enten må man begrunde, hvorfor man ønsker at bevare status quo, eller hvorfor man ønsker en anden praksis. 

Jeg har ingen statistik eller empiri til at dokumentere, at mange er ligeglade med fx lægens tatoveringer. Jeg kan kun konstatere, at det er lægen tilladt at have det, og at der mig bekendt ikke har været polemik omkring emnet á la stor debat eller forsidehistorier om indignerede patienter, der har følt sig stødt over det. Og så er jeg ikke før stødt på den holdning, hvilket får mig til at antage, at en del er bedøvende ligeglade. 

En konge må gerne have tatoveringer - det er bevist. Jeg må som lærer gerne have min næsepiercing, og flere af mine kolleger har tatoveringer. Er det forkert i dine øjne? Eller adskiller læger og tandlæger sig fra andre faggrupper ved at skulle være særligt anonyme? Jeg spørger ud fra oprigtig undren og for at forstå, hvor dine grænser går og hvorfor. Og når det er sagt, har jeg selvsagt også mine grænser. Fx finder jeg det upassende, hvis en mandlig næsten hvadsomhelst har en t-shirt med et sexistisk budskab på, eller en bedemand tropper op i hawai-skjorte. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.