Puha - jeg sidder her og føler mig helt ramt af dit indlæg. Det er indlæg som disse der potentielt kan få mødre der har måtte opgive amningen, til igen igen igen at føle at man kommer til kort som mor.
Og når jeg siger igen igen igen, så er det fordi at jeg siden jeg måtte opgive amningen, da min søn kun var 4 uger gammel, har måtte forsvare mit valg for alle og en hver. Det er så hårdt at måtte smide håndklædet i ringet, OG så samtidigt skulle stå til ansvar overfor alle (familie som fremmede).
Nu skriver du at det da gør ondt at amme - det er også rigtigt, men jeg er så uheldig at have Raynauds syndrom som gør smerten så forfærdelig uudholdelig. Jeg har prøvet at forstuve ryggen, brække et ribben og har fået kejsersnit - alle gennemgik jeg gladeligt igen for at undgå at amme, så ondt gjorde det!
Der findes medicin for Raynauds syndrom, men det virker ikke hos alle - og det gjorde det ikke hos mig. Jeg endte med at have kroniske smerter både under og imellem amninger, og fortsætter man med at amme ubehandlet kan det ende i permanente vævsskader i brysterne. For mig var det ikke amningen værd at gennemgå det smerte helvede.
På trods af ovenstående følte jeg mig virkeligt som en fiasko, og fik voldsomt mange kommentarer om 'jamen, det gør jo ondt at amme - det gør det for alle'. Sådan nogle kommentarer sendte mig direkte på toilettet hylende, for jeg blev bare bekræftet i at jeg var den dårlige mor jeg nu følte mig som.
Men at blive mor giver hår på brystet, jeg er nu rigtigt glad for min beslutning - det er der bedste jeg nogensinde har gjort. Min søn er glad og tilfreds, vokser som han skal og lider så absolut ingen nød!
Personligt syntes jeg ikke man skal amme for enhver pris, hvad det er for den enkelte kvinde ved kun hun selv - for nogle betyder det at man overhovedet ikke vil prøve at amme.
Jeg syntes vi kvinder skal holde op med at slå hinanden i hovedet, vi er hårde nok ved os selv! Jeg er sikker på at vi alle gør det bedste for vores børn - amning eller ej.