Amning.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2015

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Åh, det er så svært og betændt et emne at tage fat i. Specielt med så fordømmende en tone og uden modet til at holde fingeren fra anonymitetsknappen.

I min mødregruppe var der to mødre der måtte droppe amningen. Den ene på grund af gentagne brystbetændelser og indlæggelser (hun var enlig mor med ingen back-up til at tage sig af baby). Den anden, well. Fordi hun gerne ville have friheden. Den første har jeg fuld forståelse for. Den anden, not so much. 

Det ER fucking hårdt (for nogle) at amme og der ER mødre der giver op alt for let. Det faktum at der er markant flere unge mødre der fravælger amningen, er et tydeligt tegn på at det kræver en ansvarstagen og en stærk psyke at skulle kæmpe sig igennem de problemer der ind imellem medfølger.

Jeg selv kæmpede i 5 mdr. før amningen begyndte at køre problemfrit. I de første 5 mdr. var hver anden amning relativt problemfri og hver anden amning et helvede fordi min søn bare skreg og skreg og ikke ville tage brystet. Jeg kunne ikke amme ude i offentligheden, hverken på café eller på toilet eller hvad mulighederne nu var. Så jeg var i bund og grund lænket til mit hjem - jeg kunne være ude i max. to timer og så skulle jeg hjem (i andres private hjem hvor der var mulighed for at lukke døren og være alene, gik det dog nogenlunde også, så vi kunne godt tage på privat besøg). 

Rigtig mange kvinder havde nok opgivet. Det var aldrig så meget som en mulighed for mig at stoppe med at amme.

Jeg synes at det er et ansvar man påtager sig, at gøre det bedste for ens barn. Og det ER det bedste at amme. Der er så mange flaskebørn der ender med fordøjelsesproblemer og forstoppelse (sorry flaskemødre, det er ikke for at bashe jer, men det ER der altså, og det er en realitet og en risiko man godt må sige højt).

Jeg tænker at JA. Der ER kvinder der giver op for nemt. Og JA - det hænger sammen med alder, uddannelse og socioøkonomisk status (ældre, bedre uddannede kvinder i arbejde med højere indtægt ammer oftere og i længere tid). Dette er ikke fordomme - det er fakta.

Og JA - der ER kvinder der gennemgår så meget bøvl at det er fuldt forståeligt at de af den ene eller den anden årsag vælger flasken til.

Tak for indlægget - kender du mange unge mødre der fravælger amning? Jeg oplever der nemlig lige modsat, at de ældre ikke tror på amningen og hurtigt giver op eller vil have sin frihed.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2015

Anonym trådstarter

Tak for jeres indlæg 

Beklager hvis mit indlæg kom i en meget skarp tone, men jeg er simpelthen så forarget over hvor mange der vælger amning fra. Til jer der har svaret og som af "reelle" grunde som sygdom - dette indlæg var ikke møntet på jer, jeres tilfælde har jeg forståelse for.

Jer andre, jeg synes stadig ikke i kommer med forklaringer der giver god forståelse for jeres fravalg af amning? - i siger i fik det psykisk dårligt når i lagde barnet til, hvordan?! Jeg synes stadig det lader til mange giver hurtigt op blandt jer, amning er for langt størstedelen, et helvede den første tid. 

Og til de, som klandrer mig for at mene en god mor sidder i brysterne, JA! jeg mener bestemt at en god mor (blandt andet) sidder i brysterne 

Anmeld Citér

29. oktober 2015

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Tak for jeres indlæg 

Beklager hvis mit indlæg kom i en meget skarp tone, men jeg er simpelthen så forarget over hvor mange der vælger amning fra. Til jer der har svaret og som af "reelle" grunde som sygdom - dette indlæg var ikke møntet på jer, jeres tilfælde har jeg forståelse for.

Jer andre, jeg synes stadig ikke i kommer med forklaringer der giver god forståelse for jeres fravalg af amning? - i siger i fik det psykisk dårligt når i lagde barnet til, hvordan?! Jeg synes stadig det lader til mange giver hurtigt op blandt jer, amning er for langt størstedelen, et helvede den første tid. 

Og til de, som klandrer mig for at mene en god mor sidder i brysterne, JA! jeg mener bestemt at en god mor (blandt andet) sidder i brysterne 

Nu lyder du stadigvæk efter min mening, rigtig meget ensporet, så at gi dig en forklaring, (som du kan godtage), bliver nok meget svært.

Bare du husker på at hver kvinde og familie for det meste træffer et valg, som er det bedst egnet for dem, Om det så er ang amning eller andre ting, er der ingen grund til at dunke hinanden oven i hovedet og blive så foraget som du siger at du gør

Anmeld Citér

29. oktober 2015

CutieKiwi

Anonym skriver:

Tak for jeres indlæg 

Jeg kan fuldt ud sætte mig ind i den frustration en mor må sidde med når amningen ikke fungerer.
Det jeg kan forestille mig der kunne være en psykiske påvirkning kunne fx være at mor bliver frustreret når hendes barn bliver frustreret. Barnet bliver også påvirket når amningen ikke fungerer. Og jo, barnet reagerer på sin mors frustrationer da de kan mærke mors sindsstemning.
Mor ved godt at det er bedst for hendes barn at blive ammet, men når hun ikke kan give barnet det.. Ja se det er en anden psykisk påvirkning.

Så hvorfor ikke vælge flasken hvis det kan fungerer gnidningsfrit?
Jeg er sikker på at mødrene har gjort hvad de kunne, og hvis de kan få et lykkeligt flaskebarn, så go for it

Jeg ved ikke hvordan amningen kommer til at fungere for mig og min datter til den tid, men hvis det ikke fungerer.. Så er jeg stadig mor med stort M -  selvom min datter får flaske!

Anmeld Citér

29. oktober 2015

Sprit25

Ja, jeg vil kun mit barn når hun er sjov. Så hun fik flaske så jeg kunne komme ud og realisere mig selv. Jeg synes heller ikke det er sjovt at stå op om natten så der får hun lov til at græde sig selv i søvn igen! Derimod synes jeg det var sjovt at se hende få ondt i maven og specielt mega sjovt at se indlæg som dine! 

Gud, hvor du et fordømmende menneske og kujon agtig fordi du gemmer dig! Stil dig dog frem i det mindste! 

Som du nok kan fornemme fik mit barn flaske. Dette skete efter fires ugers mentalt helvede for mig. Jeg fik en fødselsreaktion og jeg græd hvergang hun skulle til. Jeg havde ondt i maven og følte mig som en decideret dårlig mor. Hun fandt aldrig ro fordi jeg spændte som en i fanden! Jeg kunne ikke amme offentlig, hadet det! Jeg stoppede med at amme og solen begyndte at skinne! Jeg fik det så meget bedre og blev en bedre mor!

jeg synes en god mor er at lære ens barn at mennekser, liv og situationer er forskellige ikke om jeg ammer eller ej!

Anmeld Citér

29. oktober 2015

modesty

Anonym skriver:

Tak for indlægget - kender du mange unge mødre der fravælger amning? Jeg oplever der nemlig lige modsat, at de ældre ikke tror på amningen og hurtigt giver op eller vil have sin frihed.

Jeg baserer min udtalelse på fakta - ikke personlig empiri. 

Du kan f.eks se det her:

http://www.flaskebarn.dk/?id=236505

Spiller alder ind på hvor længe kvinder ammer?
Næsten alle undersøgelser viser et sammenfald mellem mødrenes alder og ammeforløbets varighed. Tendensen er, at jo yngre moren er, des kortere tid ammer hun. Ammeperiodens længde er kortest for mødre under 20 år og længst for mødre over 34 år. (Sundhedsstyrelsen)

Spiller uddannelse og socioøkonomisk status ind på amning?

Der er gentagne gange påvist sammenfald mellem mødrenes uddannelsesmæssige baggrund og amningens varighed, således at jo længere skoleuddannelse eller erhvervsuddannelse mødrene har bag sig des længere ammevarighed. Der ses desuden i en række undersøgelser et klart sammenfald mellem mødrenes socioøkonomiske status og ammevarigheden, idet en højere socialgruppe hænger sammen med længere ammevarighed. (Sundhedsstyrelsen)

Og her:

http://www.mama.dk/baby/amning/gamle-moedre-er-bedst-til-amme

Anmeld Citér

29. oktober 2015

modesty

Jeg kan fuldt ud sætte mig ind i den frustration en mor må sidde med når amningen ikke fungerer.
Det jeg kan forestille mig der kunne være en psykiske påvirkning kunne fx være at mor bliver frustreret når hendes barn bliver frustreret. Barnet bliver også påvirket når amningen ikke fungerer. Og jo, barnet reagerer på sin mors frustrationer da de kan mærke mors sindsstemning.
Mor ved godt at det er bedst for hendes barn at blive ammet, men når hun ikke kan give barnet det.. Ja se det er en anden psykisk påvirkning.

Så hvorfor ikke vælge flasken hvis det kan fungerer gnidningsfrit?
Jeg er sikker på at mødrene har gjort hvad de kunne, og hvis de kan få et lykkeligt flaskebarn, så go for it

Jeg ved ikke hvordan amningen kommer til at fungere for mig og min datter til den tid, men hvis det ikke fungerer.. Så er jeg stadig mor med stort M -  selvom min datter får flaske!

Problemet er jo lige netop at det ikke altid fungerer gnidningsfrit. Mange flaskebørn døjer med store smerter grundet forstoppelse, som kan vare i mange år efter at de er stoppet med flasken. Man løber en risiko på sit barns vegne. Og det er forståeligt - hvis der er  vægtige årsager til at stoppe med amning. Der er bare en del tilfælde hvor årsagerne ikke er vægtige, men baseret på enten egoisme, manglende modenhed eller manglende viden.

Anmeld Citér

29. oktober 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Tak for jeres indlæg 

Hvorfor skal folk stå til ansvar for dig? Bare fordi de har valgt andet end du lige mener, er bedst? 

Du er stadigvæk meget dømmende, og nej en mor sidder ikke i brysterne. 

JA jeg indrømmer, at jeg nok gav for hurtigt op, men omstændighederne var hårde.(jeg gider ikke nævne dem, for det rager egentlig ikke dig).

Jeg var så stresset i min krop, at min datter reagerede voldsomt på det. Min datter havde i forvejen tabt sig så meget at sygehuset var bekymret. 

Det kan godt være det kan være svært at forstå, men det var det bedste valg jeg nogensinde tog for min datter og jeg. Vi fik begge ro og min datter fik den vægt, som hun helst skulle have  

Og hvad så om nogle giver for let op? Er det egentlig ikke DERES valg? Hvis DE har det godt med det, så hvad så? Folk træffer forhåbentligt det valg som de mener er bedst!

Jeg ved godt amning er det bedste ernæringsmæssigt, men så er det godt at man har fundet et alternativ, hvis det nu ikke går...

Anmeld Citér

29. oktober 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Tak for jeres indlæg 

Måske svarer vi ikke, fordi vi ikke skylder dig en forklaring. 

Anmeld Citér

29. oktober 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB
Saphiira skriver:

Hvorfor skal folk stå til ansvar for dig? Bare fordi de har valgt andet end du lige mener, er bedst? 

Du er stadigvæk meget dømmende, og nej en mor sidder ikke i brysterne. 

JA jeg indrømmer, at jeg nok gav for hurtigt op, men omstændighederne var hårde.(jeg gider ikke nævne dem, for det rager egentlig ikke dig).

Jeg var så stresset i min krop, at min datter reagerede voldsomt på det. Min datter havde i forvejen tabt sig så meget at sygehuset var bekymret. 

Det kan godt være det kan være svært at forstå, men det var det bedste valg jeg nogensinde tog for min datter og jeg. Vi fik begge ro og min datter fik den vægt, som hun helst skulle have  

Og hvad så om nogle giver for let op? Er det egentlig ikke DERES valg? Hvis DE har det godt med det, så hvad så? Folk træffer forhåbentligt det valg som de mener er bedst!

Jeg ved godt amning er det bedste ernæringsmæssigt, men så er det godt at man har fundet et alternativ, hvis det nu ikke går...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.