Jeg tænker ikke så meget. Egentlig bliver jeg bare glad for at se, at det ikke er alle, som skiller sig af med ting, der ser bare den mindste smule slidte ud. Den slags (over)forbrug burde vi for længe siden have konstateret, at kloden simpelthen ikke kan bære. Jeg bliver så ked af det af at tænke på, at udmærkede, brugbare ting bare ender på lossepladsen i stedet for at gøre nytte. Og også af at læse om folk, der aldrig kunne drømme om at klæde deres børn i genbrug - Med den holdning har vores børnebørn ikke meget fremtid på jorden, og så kan det da være ligemeget, om deres forældre i sin tid lå i en ny barnevogn og gik klædt i nyt, ressourcekrævende bomuldstøj.
Jeg har en veninde, som en dag fortalte om, hvordan hun havde ryddet op og smidt ud af sit første barns tøj, inden nr. 2 kom. Altså: Smidt ud som i ud i skraldespanden. Jeg blev helt
og spurgte, om hun ikke havde overvejet at putte det i en sæk og aflevere til Mødrehjælpen. Joooh, det kunne man måske nok, men det var jo lettere bare at gå ud i skraldespanden med det.
En ting, jeg dog ikke forstår, er det der med at tøjet ikke må have huller og pletter. Whyever not? Jeg kunne da ikke drømme om at smide mine børns tøj ud, bare fordi der er spildt ribs ned ad den lyse bluse eller plukket mælkebøtter, som har lavet fine mærker på den gule T-shirt. Skulle jeg smide glimrende, funktionsdygtigt tøj ud, for at de kan få noget nyt tøj på i børnehaven dagen efter - som de så kan spise ribs og plukke mælkebøtter i? Ikke på vilkår - Det kommer allerhøjest en tur ud i solen, så pletterne kan blive bleget mest muligt.
Det samme med huller - Et par gamacher med huller på knæene kan da sagtens holde benene varme, og hvis ikke, så er det faktisk ret nemt at sy mindre huller sammen med nål og tråd, så de ikke løber sig større. Eller at sy en lap på.
Kan I huske, dengang vi selv var børn, og de fleste gik rundt med farvestrålende lapper på cowboybukserne? Sikke en skam, at vi nu skal lære vores egne børn, at det i hvert fald ikke er godt nok - ud med et par i øvrigt hele og pæne bukser.
Nå, egentlig ville jeg bare sige til trådstarter: Hatten af for, at du holder fast i dine egne holdninger. Næste gang en eller anden (jeg ved ikke helt, om jeg skal kalde det flabet eller velmenende?) kommenterer jeres vogn, synes jeg du skal svare, at "Tak for tilbuddet, vi har faktisk udmærket råd til en ny barnevogn, men vi beholder vores gamle, fordi vi er glade for den og i øvrigt ikke har lyst til at være med til at ødelægge jorden ved hele tiden at købe nyt."