At gå ind for genbrug og blive dømt fattig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Marts<3 skriver:

Ærligt... Så ville jeg også rynke på næsen. Jeg ville nok ikke bruge ordet fattig. Det er heldigvis sjældent man kan bruge den betegnelse om nogle i dette land. 

Men jeg ville undre mig. Jeg er en af de mødre der ikke putter min søn i genbrug. Det ser bare lidt håbløst ud. Jeg ser det som, at man sender et signal om ligegyldighed ud. Jeg ville ikke selv gå i slidt gammelt tøj. Hvorfor skulle mit barn så?? 

Hun tilbød dig barnevogn for at være flink, og hun troede måske du ville blive glad. Det var næppe for at fornærme dig... 

Jeg synes ellers tit at man faktisk ikke kan se det er genbrug i hvert fald med den alder min datter har for der bruger de ikke tøjet særlig længe, så er de vokset ud af det, så er det begrænset hvor slidt det kan være. 

Hvis tøjet er hullet og godt slidt, ja så kan det godt være det skal ud.  

men fordi det er genbrug behøver det altså ikke være mega slidt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2015

Kay

Anonym skriver:

Jeg overvejer også at farve. Men synes bare det ville være mere træls hvis det mislykkedes. 

Jeg kender flere der har farvet deres vogn med stor succes man kan købe noget tekstil farve i panduro man maler på med en svamp kan fås i flere farver 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jo prøver at vedhæfte et billede. 

Den ser da så fin ud og hvorfor dog købe nyt, når det brugte fungerer? Den tankegang forstår jeg ikke. Vi arvede selv en barnevogn og hold op hvor var den skøn. Dejlig rummelig og god at køre med, dog ikke lige så pæn udenpå som din men pæn og ren indeni og min datter elskede den. Desværre kunne den ikke holde til at komme i dagpleje, så måtte købe en nyere brugt en til de sidste måneder og ihh hvor jeg hadede den, for selvom den var næsten ny, var den ikke lige så god som den gamle. 

Jeg har så ikke de store penge at gøre godt med men vi arver en masse tøj. fra kusinerne og min datter er mest glad for det, da det er noget hendes elskede kusiner har gået med. Prioriterer selvfølgelig at udetøj og sko og støvler er i ny stand, fordi det bare SKAL være i orden og passe til min. Synes også ret ofte at jeg finder pænere tøj i en genbrugs der passer mere til min stil end alt det nye der kommer frem, så lad dem da bare tænke sit og være ligeglad med hvad de og andre tænker.... 

Anmeld Citér

14. august 2015

Christine

Anonym skriver:

Jo prøver at vedhæfte et billede. 

Det er da ikke slemt! Tænker: når de nu har flere børn, så købte de nok en fin og god vogn til den første baby, som så kan holde til alle børnene. Så ryger der lidt farve pga sol og vejr osv men jeg tænker bestemt ikke det ligner en fattigdomsvogn 

ville virkelig ikke tænke videre end godt for dem at de købte en vogn der holder sig så godt.

Anmeld Citér

14. august 2015

Kløver

Anonym skriver:

Hvad tænker i når i ser en mor gå rundt med en misfarvet 12 år gammel barnevogn?

Jeg går meget ind for genbrug og får meget foræret til mine børn såsom brugt tøj, brugt barnevogn, brugt sengetøj mm. Jeg nyder at kunne genbruge så det ikke bare ryger ud eller til en genbrugesbutik. Jeg giver selv videre til genbrug eller asylcentre. Men nu har flere mødre i børnehaven og mødregruppen kommenteret på min grimme barnevogn, at den da ikke var mere værd og jeg vel skulle have ny nu når vi venter nr tre barn. Jeg er utrolig glad for min gamle vogn, som dog har fået nye hjul og madres, da den køre som en drøm og er helt ren og pæn indvendig. Da jeg sagde at jeg regner med at beholde den kiggede den ene mor i børnehaven på mig med medlidenhed og sagde at vi kunne arve hendes når vi ikke havde penge til noget pænere. 

Og nu sidder jeg helt fortumlet! Vi mangler ikke penge her i huset. Både min mand og jeg har gode uddannelser og jeg selv er akademisker. Jeg er bare ikke typen der går ud og køber nyt når det gamle stadigvæk fungere. Mener virkelig det er ressourcespild. Og ja, mine børn har ikke nyt pænt tøj på i børnehaven, for det bliver altid væk når det hedder hummel og Phister og Philina, og ellers ødelagt af at klatre i træer. Så jeg er åbenbart blevet stemplet fattig af de andre mødre i børnehaven. Og er fuldstændig målløs..  

Hvad ville i gøre? Jeg er egentlig ligeglad med at folk synes min barnevogn er grim, men nu render de jo rundt og sladre i vores lille by. Hader slader. 

Jeg er ligeglad, vores vogn er også godt brugt og den sekundære falmet, men vi vil ikke købe nyt bare for at købe. Tøj bruger jeg tricket at farve, så kan det bruges igen har overvejet at farve barnevognen men har bare ikke fået det prøvet af endnu  

Anmeld Citér

14. august 2015

mpr

Anonym skriver:

Hvad tænker i når i ser en mor gå rundt med en misfarvet 12 år gammel barnevogn?

Jeg går meget ind for genbrug og får meget foræret til mine børn såsom brugt tøj, brugt barnevogn, brugt sengetøj mm. Jeg nyder at kunne genbruge så det ikke bare ryger ud eller til en genbrugesbutik. Jeg giver selv videre til genbrug eller asylcentre. Men nu har flere mødre i børnehaven og mødregruppen kommenteret på min grimme barnevogn, at den da ikke var mere værd og jeg vel skulle have ny nu når vi venter nr tre barn. Jeg er utrolig glad for min gamle vogn, som dog har fået nye hjul og madres, da den køre som en drøm og er helt ren og pæn indvendig. Da jeg sagde at jeg regner med at beholde den kiggede den ene mor i børnehaven på mig med medlidenhed og sagde at vi kunne arve hendes når vi ikke havde penge til noget pænere. 

Og nu sidder jeg helt fortumlet! Vi mangler ikke penge her i huset. Både min mand og jeg har gode uddannelser og jeg selv er akademisker. Jeg er bare ikke typen der går ud og køber nyt når det gamle stadigvæk fungere. Mener virkelig det er ressourcespild. Og ja, mine børn har ikke nyt pænt tøj på i børnehaven, for det bliver altid væk når det hedder hummel og Phister og Philina, og ellers ødelagt af at klatre i træer. Så jeg er åbenbart blevet stemplet fattig af de andre mødre i børnehaven. Og er fuldstændig målløs..  

Hvad ville i gøre? Jeg er egentlig ligeglad med at folk synes min barnevogn er grim, men nu render de jo rundt og sladre i vores lille by. Hader slader. 

Ville lukke ørerne og gøre som jeg synes er bedst.. jeg ville nok også tænke at folk der havde sådan en vogn eller lignende kun havde det fordi de ikke havde råd til noget pænere  men det viser jo bare hvad fordomme kan gøre.. jeg ville aldrig give et barn gammelt genbrug tøj på, men ville så heller aldrig købe mærketøj fordi det er jeg for nærig til når der lige præcis bliver slået/revet hul på tøjet  Jeg er nok en af dem der mener det betyder hvordan man ser ud og og hvis tøjet ser udvasket og falmet ud så får det også barnet til at se nusset ud  men man skal gøre hvad man selv mener er bedst og hvis du går meget ind for genbrug, så skal du da ikke lave det om bare fordi nogle mødre kommentere sådan på det 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Jeg tænker ikke så meget. Egentlig bliver jeg bare glad for at se, at det ikke er alle, som skiller sig af med ting, der ser bare den mindste smule slidte ud. Den slags (over)forbrug burde vi for længe siden have konstateret, at kloden simpelthen ikke kan bære. Jeg bliver så ked af det af at tænke på, at udmærkede, brugbare ting bare ender på lossepladsen i stedet for at gøre nytte. Og også af at læse om folk, der aldrig kunne drømme om at klæde deres børn i genbrug - Med den holdning har vores børnebørn ikke meget fremtid på jorden, og så kan det da være ligemeget, om deres forældre i sin tid lå i en ny barnevogn og gik klædt i nyt, ressourcekrævende bomuldstøj.

Jeg har en veninde, som en dag fortalte om, hvordan hun havde ryddet op og smidt ud af sit første barns tøj, inden nr. 2 kom. Altså: Smidt ud som i ud i skraldespanden. Jeg blev helt  og spurgte, om hun ikke havde overvejet at putte det i en sæk og aflevere til Mødrehjælpen. Joooh, det kunne man måske nok, men det var jo lettere bare at gå ud i skraldespanden med det.

En ting, jeg dog ikke forstår, er det der med at tøjet ikke må have huller og pletter. Whyever not? Jeg kunne da ikke drømme om at smide mine børns tøj ud, bare fordi der er spildt ribs ned ad den lyse bluse eller plukket mælkebøtter, som har lavet fine mærker på den gule T-shirt. Skulle jeg smide glimrende, funktionsdygtigt tøj ud, for at de kan få noget nyt tøj på i børnehaven dagen efter - som de så kan spise ribs og plukke mælkebøtter i? Ikke på vilkår - Det kommer allerhøjest en tur ud i solen, så pletterne kan blive bleget mest muligt.

Det samme med huller - Et par gamacher med huller på knæene kan da sagtens holde benene varme, og hvis ikke, så er det faktisk ret nemt at sy mindre huller sammen med nål og tråd, så de ikke løber sig større. Eller at sy en lap på.

Kan I huske, dengang vi selv var børn, og de fleste gik rundt med farvestrålende lapper på cowboybukserne? Sikke en skam, at vi nu skal lære vores egne børn, at det i hvert fald ikke er godt nok - ud med et par i øvrigt hele og pæne bukser. 

Nå, egentlig ville jeg bare sige til trådstarter: Hatten af for, at du holder fast i dine egne holdninger. Næste gang en eller anden (jeg ved ikke helt, om jeg skal kalde det flabet eller velmenende?) kommenterer jeres vogn, synes jeg du skal svare, at "Tak for tilbuddet, vi har faktisk udmærket råd til en ny barnevogn, men vi beholder vores gamle, fordi vi er glade for den og i øvrigt ikke har lyst til at være med til at ødelægge jorden ved hele tiden at købe nyt."

Anmeld Citér

14. august 2015

alenemor42

Marts<3 skriver:

Ærligt... Så ville jeg også rynke på næsen. Jeg ville nok ikke bruge ordet fattig. Det er heldigvis sjældent man kan bruge den betegnelse om nogle i dette land. 

Men jeg ville undre mig. Jeg er en af de mødre der ikke putter min søn i genbrug. Det ser bare lidt håbløst ud. Jeg ser det som, at man sender et signal om ligegyldighed ud. Jeg ville ikke selv gå i slidt gammelt tøj. Hvorfor skulle mit barn så?? 

Hun tilbød dig barnevogn for at være flink, og hun troede måske du ville blive glad. Det var næppe for at fornærme dig... 

Slidt gammelt tøj ??

Alt hvad jeg har til min 3 mdr. Gamle søn er brugt.... fra tøj til barnevogn. Jeg kunne ikke drømme om at købe nyt. Det mit sidste barn og mine veninder havde alt jeg skulle bruge.

Og han er så fin  ...

Anmeld Citér

14. august 2015

loop

Anonym skriver:

Jeg tænker: Endelig en der er fornuftig og bruger noget der stadig fungerer, i stedet for at smide ud og købe nyt.

Og så er de gamle barnevogne, som oftest, andre farver end sort. De nye ligner jo hinanden alle sammen. Kedeligt efter min smag.

Når jeg er på genbrugspladsen, alle de fine ting, der bliver smidt ud. Det skal jo bare smides ud, så hvorfor må man ikke tage det man kan bruge? Nogen steder må man vist stadig, men desværre ikke på den jeg tilhører.

Jeg har mange gange hørt sætningen "hvorfor køber du ikke noget nyt", men hvorfor skulle jeg, når jeg synes det gamle fungerer udmærket.

Jeg reparerer tøj/ting indtil det ikke er muligt længere. Køber tøj og ting i genbrug og/eller på auktion. Særligt gamle møbler er af meget bedre kvalitet en et eks. IKEA-møbel, der dårligt tåler en enkelt flytning.

Så jeg vil sige du lyder fornuftig. Og lad dem dog sladre. Jeg smiler inde i mig selv over dem der sladrer om andre og tænker at de har for lidt at gå op i.

Jeg er ligeglad med hvad andre tænker om mine valg. Det vigtigste er at behandle hinanden ordentligt.

Anmeld Citér

14. august 2015

lineog4

Marts<3 skriver:

Man har selvsagt lov til alle de tanker man kan have. Men hvorfor skulle genbrugs tøj dog være ligegyldighed. Kunne jo være det barn havde korte dage i institution, kom i børneteater en gang om måneden, havde en ugentlig fridag med ZOO ture mm. Og det var prioriteringen over dyrt tøj. Vi er jo alle forskellige og jeg vil hellere spare på tøjet (også mit eget) frem for at spare på oplevelser og fritid. 

Udover det tager det faktisk længere tid at finde det gode og fede genbrugstøj ind at smide i indkøbskurven på nettet eller i den nærmeste tøjbutik. Den gang mine unger gik i genbrugs var det fordi jeg havde mere tid end nu (og fordi de var mindre og det var så var nemmere at finde det). Lillebror går jo egentlig også i genbrugstøj (det er bare genbrug fra storebror) og det handler da absolut ikke om ligegyldighed.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.