lineog4 skriver:
Man har selvsagt lov til alle de tanker man kan have. Men hvorfor skulle genbrugs tøj dog være ligegyldighed. Kunne jo være det barn havde korte dage i institution, kom i børneteater en gang om måneden, havde en ugentlig fridag med ZOO ture mm. Og det var prioriteringen over dyrt tøj. Vi er jo alle forskellige og jeg vil hellere spare på tøjet (også mit eget) frem for at spare på oplevelser og fritid.
Udover det tager det faktisk længere tid at finde det gode og fede genbrugstøj ind at smide i indkøbskurven på nettet eller i den nærmeste tøjbutik. Den gang mine unger gik i genbrugs var det fordi jeg havde mere tid end nu (og fordi de var mindre og det var så var nemmere at finde det). Lillebror går jo egentlig også i genbrugstøj (det er bare genbrug fra storebror) og det handler da absolut ikke om ligegyldighed.
Det er også sådan herhjemme. Lillebror arver det meste fra storebror. Jeg supplere så op med lidt nyt også. Jeg handler tit tøj brugt, og ja det tager nemlig meget tid. Men nu er jeg på barsel så har tiden. Bruger appen Reshooper til at handle en del også. Og så arver min store dreng tøj fra sin noget ældre fætter. Her sortere jeg det fra son jeg ikke vil bruge og køre til asylcentret. Det der er tilbage plejer jeg at dele i to bunker og giver den ene videre til en veninde, som har en søn på samme alder. Her får jeg så tøj til den yngste den anden vej og hun er syerske, og syer tit sengetøj og navne på håndklæder til ungerne.
Jeg prioritere at mine unger har praktisk tøj på, som jeg ikke bliver ked af går i stykker. I børnehaven laver de tit bål og maler. Så minimum en gang om ugen er der noget med maling, sod eller huller med hjem.
Vi bruger vores penge på opsparing til ar købe hus, tager ud og spiser et par gange om måneden, har årskort til zoo og Jesperhus blomsterpark, og så på en helt ny bil, hvor der jo er et lån vi vil betale hurtigt ud.
Og selvom vi havde flere penge tror jeg ikke det vil ændre noget. Jeg synes det er så trist med det ressourcespild vi har i samfundet. Og jeg vil i hvert fald gøre mit for at genbruge hvad genbruges kan.
Det samme gælder frugt i haven og grøntsager i urtehaven. Min bedstefar kan aldrig følge med her om sensommeren, så der går frugten til fuglene. Jeg køre så hjem til ham og plukker æbler, ribs, kirsebær, blommer, tomater, rødbeder og rabarber for at sylte, fryse, lave marmelade og gele mm, som hele familien så får gavn af. Tænk på hvor meget mad der går til spilde rundt om i de danske haver. Puha.