At gå ind for genbrug og blive dømt fattig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2015

Mami

Jeg tænker  hun har en baby   Og ellers tænker jeg må være total blind  

aldrig nogensinde har jeg lagt mærke til andres barnevogne, tøj, sko eller (indsæt selv) det er da kun hvis jeg snakker med nogen om deres vogn jeg bider mærke i den og det samme gælder tøj, det er kun hvis jeg ser en der skiller sig meget ud (klipklapper om vinteren, støvler om sommeren eller lign) 

selv havde/har jeg en sort et eller andet fra baby Sam, den var pæn og vi havde ikke lige nogle vi kunne arve fra og heller intet genbrug i nærheden og fordi jeg er totalt ligeglad med mærke anede jeg ikke hvad jeg skulle gå efter, så det blev den og den var/er  fin  

aner ikke hvordan alt det fine og fattige ser ud, jeg må være mærke blind  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2015

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Man har selvsagt lov til alle de tanker man kan have. Men hvorfor skulle genbrugs tøj dog være ligegyldighed. Kunne jo være det barn havde korte dage i institution, kom i børneteater en gang om måneden, havde en ugentlig fridag med ZOO ture mm. Og det var prioriteringen over dyrt tøj. Vi er jo alle forskellige og jeg vil hellere spare på tøjet (også mit eget) frem for at spare på oplevelser og fritid. 

Udover det tager det faktisk længere tid at finde det gode og fede genbrugstøj ind at smide i indkøbskurven på nettet eller i den nærmeste tøjbutik. Den gang mine unger gik i genbrugs var det fordi jeg havde mere tid end nu (og fordi de var mindre og det var så var nemmere at finde det). Lillebror går jo egentlig også i genbrugstøj (det er bare genbrug fra storebror) og det handler da absolut ikke om ligegyldighed.

Det er også sådan herhjemme. Lillebror arver det meste fra storebror. Jeg supplere så op med lidt nyt også. Jeg handler tit tøj brugt, og ja det tager nemlig meget tid. Men nu er jeg på barsel så har tiden. Bruger appen Reshooper til at handle en del også. Og så arver min store dreng tøj fra sin noget ældre fætter. Her sortere jeg det fra son jeg ikke vil bruge og køre til asylcentret. Det der er tilbage plejer jeg at dele i to bunker og giver den ene videre til en veninde, som har en søn på samme alder. Her får jeg så tøj til den yngste den anden vej og hun er syerske, og syer tit sengetøj og navne på håndklæder til ungerne. 

Jeg prioritere at mine unger har praktisk tøj på, som jeg ikke bliver ked af går i stykker. I børnehaven laver de tit bål og maler. Så minimum en gang om ugen er der noget med maling, sod eller huller med hjem. 

Vi bruger vores penge på opsparing til ar købe hus, tager ud og spiser et par gange om måneden, har årskort til zoo og Jesperhus blomsterpark, og så på en helt ny bil, hvor der jo er et lån vi vil betale hurtigt ud.

Og selvom vi havde flere penge tror jeg ikke det vil ændre noget. Jeg synes det er så trist med det ressourcespild vi har i samfundet. Og jeg vil i hvert fald gøre mit for at genbruge hvad genbruges kan.

Det samme gælder frugt i haven og grøntsager i urtehaven. Min bedstefar kan aldrig følge med her om sensommeren, så der går frugten til fuglene. Jeg køre så hjem til ham og plukker æbler, ribs, kirsebær, blommer, tomater, rødbeder og rabarber for at sylte, fryse, lave marmelade og gele mm, som hele familien så får gavn af. Tænk på hvor meget mad der går til spilde rundt om i de danske haver. Puha. 

Anmeld Citér

14. august 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Marts<3 skriver:

Ærligt... Så ville jeg også rynke på næsen. Jeg ville nok ikke bruge ordet fattig. Det er heldigvis sjældent man kan bruge den betegnelse om nogle i dette land. 

Men jeg ville undre mig. Jeg er en af de mødre der ikke putter min søn i genbrug. Det ser bare lidt håbløst ud. Jeg ser det som, at man sender et signal om ligegyldighed ud. Jeg ville ikke selv gå i slidt gammelt tøj. Hvorfor skulle mit barn så?? 

Hun tilbød dig barnevogn for at være flink, og hun troede måske du ville blive glad. Det var næppe for at fornærme dig... 

Hvordan ser du forskel på, om tøjet er genbrug eller bare slidt af barnet selv? Eller ser begge dele "håbløst" ud i dine øjne? 

Jeg synes, det er meget mere håbløst, at brug-og-smid-væk-mentaliteten dræner verden for ressourcer, og at nogle ligefrem ser skævt til dem, der har andre og mere bæredygtige værdier end det ydre. 

Anmeld Citér

14. august 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hvad tænker i når i ser en mor gå rundt med en misfarvet 12 år gammel barnevogn?

Jeg går meget ind for genbrug og får meget foræret til mine børn såsom brugt tøj, brugt barnevogn, brugt sengetøj mm. Jeg nyder at kunne genbruge så det ikke bare ryger ud eller til en genbrugesbutik. Jeg giver selv videre til genbrug eller asylcentre. Men nu har flere mødre i børnehaven og mødregruppen kommenteret på min grimme barnevogn, at den da ikke var mere værd og jeg vel skulle have ny nu når vi venter nr tre barn. Jeg er utrolig glad for min gamle vogn, som dog har fået nye hjul og madres, da den køre som en drøm og er helt ren og pæn indvendig. Da jeg sagde at jeg regner med at beholde den kiggede den ene mor i børnehaven på mig med medlidenhed og sagde at vi kunne arve hendes når vi ikke havde penge til noget pænere. 

Og nu sidder jeg helt fortumlet! Vi mangler ikke penge her i huset. Både min mand og jeg har gode uddannelser og jeg selv er akademisker. Jeg er bare ikke typen der går ud og køber nyt når det gamle stadigvæk fungere. Mener virkelig det er ressourcespild. Og ja, mine børn har ikke nyt pænt tøj på i børnehaven, for det bliver altid væk når det hedder hummel og Phister og Philina, og ellers ødelagt af at klatre i træer. Så jeg er åbenbart blevet stemplet fattig af de andre mødre i børnehaven. Og er fuldstændig målløs..  

Hvad ville i gøre? Jeg er egentlig ligeglad med at folk synes min barnevogn er grim, men nu render de jo rundt og sladre i vores lille by. Hader slader. 

Det er da dig, der har fat i den lange ende ved at udvise fornuft og ansvarlighed. Blæs på, hvad andre måtte tænke. Du tænker længst! 

Anmeld Citér

15. august 2015

Marts<3

Mor og meget mere skriver:

Hvordan ser du forskel på, om tøjet er genbrug eller bare slidt af barnet selv? Eller ser begge dele "håbløst" ud i dine øjne? 

Jeg synes, det er meget mere håbløst, at brug-og-smid-væk-mentaliteten dræner verden for ressourcer, og at nogle ligefrem ser skævt til dem, der har andre og mere bæredygtige værdier end det ydre. 

Det er heldigt vi alle er forskellige

Anmeld Citér

15. august 2015

Marts<3

lineog4 skriver:

Man har selvsagt lov til alle de tanker man kan have. Men hvorfor skulle genbrugs tøj dog være ligegyldighed. Kunne jo være det barn havde korte dage i institution, kom i børneteater en gang om måneden, havde en ugentlig fridag med ZOO ture mm. Og det var prioriteringen over dyrt tøj. Vi er jo alle forskellige og jeg vil hellere spare på tøjet (også mit eget) frem for at spare på oplevelser og fritid. 

Udover det tager det faktisk længere tid at finde det gode og fede genbrugstøj ind at smide i indkøbskurven på nettet eller i den nærmeste tøjbutik. Den gang mine unger gik i genbrugs var det fordi jeg havde mere tid end nu (og fordi de var mindre og det var så var nemmere at finde det). Lillebror går jo egentlig også i genbrugstøj (det er bare genbrug fra storebror) og det handler da absolut ikke om ligegyldighed.

så man kan ikke have mærketøj og have korte dage i børnehave og lave ting med sine børn??? Har ikke sagt noget om mærketøj. Jeg knokler 2 gange om året på Molo lagersalg så han har tøj til hele året. Så bruger ikke meget tid på shopping.

Anmeld Citér

15. august 2015

EnGodMor

Hvis din gamle barnevogn kører fantastisk og barnet er tilfreds med at sove i den, så  er det da den du skal bruge  fordi den er falmet i farven, Gør  den jo ikke til en dårlig skrammel vogn. 

Vi købte romer autostol i  sort, for halvandet år siden, og den er allerede blevet lidt bleget, den er godt på vej mod en grå farve nu, og den fungerer stadig af  den grund

Dejligt med endnu en forældre, der Gør  tingene efter deres mening, og ikke efter hvad andre mener og syntes om  tingene

Anmeld Citér

15. august 2015

lineog4

Marts<3 skriver:

så man kan ikke have mærketøj og have korte dage i børnehave og lave ting med sine børn??? Har ikke sagt noget om mærketøj. Jeg knokler 2 gange om året på Molo lagersalg så han har tøj til hele året. Så bruger ikke meget tid på shopping.

Jo jo sagtens. Men siger bare at genbrugstøj ikke nødvendigvis handler om ligegyldighed, det kan handle om prioriteringer, det kan handle om økonomi og det kan jo også handle om smag. Da jeg fik min første var økonomien ikke god (og det skal lige siges der var molo, småfolk osv vist ikke opfundet - det dyre tøj var name it). Der startede jeg med genbrug til børn (havde købt siden jeg var 11 til mig selv), og hvert enkelt stykke tøj blev valgt med omhu, jeg lavede det om, syede en blomst på osv. Det blev en stil og det blev en stil jeg fastholdt med de to andre selvom pengene var en del større. 

Jeg synes ofte det jeg kunne finde i genbrugsen var pænere design mæssigt end det jeg fandt butikker fra nyt. Så absolut ikke ligegyldig faktisk på grænsen til for forfængelig på mine børns vegne 

Anmeld Citér

16. august 2015

Patriark

Anonym skriver:

Hvad tænker i når i ser en mor gå rundt med en misfarvet 12 år gammel barnevogn?

Jeg går meget ind for genbrug og får meget foræret til mine børn såsom brugt tøj, brugt barnevogn, brugt sengetøj mm. Jeg nyder at kunne genbruge så det ikke bare ryger ud eller til en genbrugesbutik. Jeg giver selv videre til genbrug eller asylcentre. Men nu har flere mødre i børnehaven og mødregruppen kommenteret på min grimme barnevogn, at den da ikke var mere værd og jeg vel skulle have ny nu når vi venter nr tre barn. Jeg er utrolig glad for min gamle vogn, som dog har fået nye hjul og madres, da den køre som en drøm og er helt ren og pæn indvendig. Da jeg sagde at jeg regner med at beholde den kiggede den ene mor i børnehaven på mig med medlidenhed og sagde at vi kunne arve hendes når vi ikke havde penge til noget pænere. 

Og nu sidder jeg helt fortumlet! Vi mangler ikke penge her i huset. Både min mand og jeg har gode uddannelser og jeg selv er akademisker. Jeg er bare ikke typen der går ud og køber nyt når det gamle stadigvæk fungere. Mener virkelig det er ressourcespild. Og ja, mine børn har ikke nyt pænt tøj på i børnehaven, for det bliver altid væk når det hedder hummel og Phister og Philina, og ellers ødelagt af at klatre i træer. Så jeg er åbenbart blevet stemplet fattig af de andre mødre i børnehaven. Og er fuldstændig målløs..  

Hvad ville i gøre? Jeg er egentlig ligeglad med at folk synes min barnevogn er grim, men nu render de jo rundt og sladre i vores lille by. Hader slader. 

Jeg ville skide de sørgelige mennesker et stykke og ynke dem i stilhed.

DU har fat i den lange ende��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.