At gå ind for genbrug og blive dømt fattig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. august 2015

Anonym

Anonym skriver:

Hvad tænker i når i ser en mor gå rundt med en misfarvet 12 år gammel barnevogn?

Jeg går meget ind for genbrug og får meget foræret til mine børn såsom brugt tøj, brugt barnevogn, brugt sengetøj mm. Jeg nyder at kunne genbruge så det ikke bare ryger ud eller til en genbrugesbutik. Jeg giver selv videre til genbrug eller asylcentre. Men nu har flere mødre i børnehaven og mødregruppen kommenteret på min grimme barnevogn, at den da ikke var mere værd og jeg vel skulle have ny nu når vi venter nr tre barn. Jeg er utrolig glad for min gamle vogn, som dog har fået nye hjul og madres, da den køre som en drøm og er helt ren og pæn indvendig. Da jeg sagde at jeg regner med at beholde den kiggede den ene mor i børnehaven på mig med medlidenhed og sagde at vi kunne arve hendes når vi ikke havde penge til noget pænere. 

Og nu sidder jeg helt fortumlet! Vi mangler ikke penge her i huset. Både min mand og jeg har gode uddannelser og jeg selv er akademisker. Jeg er bare ikke typen der går ud og køber nyt når det gamle stadigvæk fungere. Mener virkelig det er ressourcespild. Og ja, mine børn har ikke nyt pænt tøj på i børnehaven, for det bliver altid væk når det hedder hummel og Phister og Philina, og ellers ødelagt af at klatre i træer. Så jeg er åbenbart blevet stemplet fattig af de andre mødre i børnehaven. Og er fuldstændig målløs..  

Hvad ville i gøre? Jeg er egentlig ligeglad med at folk synes min barnevogn er grim, men nu render de jo rundt og sladre i vores lille by. Hader slader. 

både ja og nej jeg kigger dømmene på folk, nå man kan se deres børn gå rundt i brugt slidt tøj, mens forældrene gå meget op i deres eget tøj og udseene og alt bliver købt fra nyt, da jeg selv mener at børn kommer i første række, men hvis i også selv gå igen brug osv så er jeg lige glad.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2015

Morjanne76

Jeg er da lidt nysgerrig. Må vi ikke se et billed af din barnevogn? 

Anmeld Citér

13. august 2015

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Hmm ... 

Der er vel forskel på at gå ind for genbrug og gå med en slidt vogn ? 

Hvordan er standen udenpå ? Trænger den til en kærlig hånd - er der huller eller er den bare falmet ?  Hvis den bare er falmet kan den måske farves ? 

Hvordan har stellet det - er det rustent ? Hænger det ? Se om du kan spænde det efter og evt få rustpletter af  

Og næste gang du bliver konfronteret med fordommen så sig det lige ud - du har ikke behov for en ny vogn , jeres økonomi er glimrende og  Du synes det er spild af ressourcer at købe nyt når det du har fungerer  

Vores barnevogn er en gammel emmaljunga på snart 13 år. Den er falmet på kalechen men ikke andre steder. Ingen huller, kun rust ved bremsefjedren og hænger ikke. Der har været en enkelt rift i overlæderet som jeg har syet så det ikke kan ses. Jeg har overvejet at farve den, men har læst mig frem til at det ikke fungere så godt altid. Og vognen er blå så ved ikke om jeg kan farve den sådan igen. Der er som skrevet ny madres og hjul som kun er et par år gammel. Ingen skjolder indvendig og nyt regnslag da det andet blev slidt og utæt.

Anmeld Citér

13. august 2015

lineog4

Anonym skriver:

både ja og nej jeg kigger dømmene på folk, nå man kan se deres børn gå rundt i brugt slidt tøj, mens forældrene gå meget op i deres eget tøj og udseene og alt bliver købt fra nyt, da jeg selv mener at børn kommer i første række, men hvis i også selv gå igen brug osv så er jeg lige glad.

Der kan jo være mange forklaringer og børnene kan jo stadig have første prioritet i familien. Kan jo være den voksne har et arbejde hvor man skal være præsentabel - jeg tænker fx selv en del over jeg ikke kan komme og ligne en kludebunke selvom det er mere behageligt tøj. Og ungernes tøj der er kriteriet vel i første omgang: behageligt, passe til årstiden og rigtig størrelse og ikke udseendet. Da mine gik i vuggestue, tidligt børnehave var de helt uinteresseret i udseende og ofte var yndlings tøjet noget gammelt og ikke det nyeste nye

Anmeld Citér

13. august 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vil ikke sige at børnenes tøj er slidt. Der er ingen huller, skæv facon eller pletter. Det er bare praktisk og brugt. Køber da også nyt til dem. Mine børns regntøj, Flyverdragt og termotøj og lignende er aldrig købt brugt og køber ofte minymo og celavi da jeg elsker deres tøj. Jeg arver også til tider selv tøj fra min svigerinde og nyder at få en sort sæk fyldt med næsten ubrugt tøj :-) 

Anmeld Citér

13. august 2015

Anonym trådstarter

Morjanne76 skriver:

Jeg er da lidt nysgerrig. Må vi ikke se et billed af din barnevogn? 

Jo prøver at vedhæfte et billede. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

13. august 2015

januar16

Går selv meget ind for genbrug, og har også tænkt at når jeg får børn så skal størstedelen købes brugt. Eller hvad venner har af aflagte ting. 

Har lagt mærke til i min familie at dem med lille indkomst har mere behov for at vise de har råd til eks en ny barnevogn, men køber så discount dagligvarer, hvor nogle med god indkomst hellere bruger pengene på økologisk mad.

Anmeld Citér

13. august 2015

Panther

Profilbillede for Panther

Som ovenstående påpeger, så synes jeg næsten ofte, at det er de mindre bemidlede økonomisk, der har behov for den nyeste Emmaljunga eller Odder.

jeg kunne personligt ikke være mere ligeglad, hvad andre børn har på af tøj, så længe det er praktisk og rent, og de ser glade og sunde ud.

Min egen har alt fra arve- til nyt mærketøj.

Og så er den kommentar, du har fået på din barnevogn i øvrigt sindssygt dårlig stil og åbentlyst ikke fra en person, der kommer fra et hjem med pli og dannelse.

Anmeld Citér

13. august 2015

GrønStjerne

Jeg forstår dig godt. Vognen fejler jo intet, ud over det med farven, så det er hul i hovedet at skulle have en spritny dyr vogn pga det alene.

Jeg venter 3 barn nu, og har brugt vogn nr 2 fra sidste barn. Da jeg hev den op fra kælderen opdagede jeg hvor falmet den var. Den er sort, men er ret falmet i kalechen.

Øv hvor var jeg ikke glad for at skulle ud med den, NETOP fordi jeg ikke kunne lade være med at tænke på om jeg blev dømt ud fra det. Og det er jo virkelig noget pjat. Den fejler intet (udover et punkteret hjul som manden så skal fikse). Det og så at den ikke havde drejelige forhjul irriterede mig virkelig.

Jeg var så så heldig at jeg skaffede en billig citybag til min emmaljunga klapvogn, så nu skal jeg køre med en stadig brugt, men dog meget fin vogn med drejelige hjul. Jeg bliver glad hver gang jeg går forbi den, hvor det betød virkelig meget at jeg ikke var glad for den anden vogn. Men må indrømme at jeg nok havde kastet noget farve efter min Odder vogn hvis jeg havde skulle køre med den. Jeg vil bare kunne være glad og afslappet når jeg kører med min barnevogn, og det kan jeg ikke hvis jeg går og spekulerer i om folk dømmer mig... Og jeg ved godt det er åndssvagt...

Anmeld Citér

13. august 2015

Morjanne76

Anonym skriver:

Jo prøver at vedhæfte et billede. 

Den kan du da sagtens trille med. Jeg tænker, at dem der ikke lader sig påvirke af andres holdninger, hviler mere i sig selv og har ikke behov at alt på "overfladen" skal se fint ud. Kommer det ikke også til at handle om, at barnevognen har fået en form for affektionsværdi for dig? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.