mikala88 skriver:
Det er virkelig en svær debat (som iøvrigt er meget oppe i tiden, da kvinder bliver gravide senere og senere).
Biologisk set bør vi jo få børn tidligere, da sene graviditeter medfører færrer graviditeter. I dag kan vi jo scanne for de fleste sygdomme, som kan være betinget af alder, så dette argument holder ikke længere, men som kvinde falder ens fertilitet jo med alderen, pga. de sygdomme vi udsættes for i løbet af årene, og dette betyder altså at det er sværre at blive gravid som 30+ end 20+. Dette medfører at vi heller ikke når det børnetal vi bør.
Personlig synes jeg at vi glemmer at tage højde for at vores børn (for ikke at forglemme børnebørn) altså har os i kortere tid, hvis vi først får børn når vi er 40+. Min mormor fik børn med over tyve år imellem, hvilket har resulteret i at at min moster og jeg er jævnaldrende. Jeg er ALDRIG blevet betragtet som et barnebarn og min mormor er simpelthen for gammel og træt til at tage sig af min mosters børnebørn nu (på trods af at min moster faktisk fik børn i tyverne).
Jeg kan godt sætte mig ind i tankerne omkring stabilitet forinden graviditet, men jeg ville til enhver tid vælge en ung mor frem for gammel (har selv haft masser af overskud og økonomisk set er det altså intet problem at få børn under uddannelse eller lign. - tvært imod).
Der er masser af gode argumenter for at få børn, når man er i tyverne, og det er ikke en ubetinget positiv udvikling, at så mange venter så længe. Det tror jeg ikke, nogen er uenige i. Jeg ville da heller aldrig råde nogen til at vente med at "komme i gang", til de blev 35+. Jeg er selv blevet mor tidligt, min mor fik børn tidligt, og mine børn er blevet velsignet med en ung og frisk mormor og har stadig deres oldemor, min mormor.
Der, hvor jeg bliver harm, er når den enkelte 40-årige gravide - som det ses i tråden her - stemples som grådig, på gravens rand om 20 år og alt for gammel til at få et barn. Det er så langt fra virkeligheden. Og der er virkelig langt fra at være kritisk over for en generel tendens i samfundet til at erklære børn af 40-årige for stakler og deres forældre egoister.
Bedsteforældre er dejlige at have, men søreme da ikke nødvendige for at få et godt liv. Du skriver selv om at kunne vælge mellem en ung eller en "gammel" mor - dét valg har man jo ikke som barn, og jeg tvivler på, nogen ligefrem ville ønske sig ikke at være blevet født pga. morens alder.
Jeg undrer mig over i en tid, hvor vi hylder mangfoldighed og tolerance over for alskens familiekonstellationer, at der falder så hårde ord over for mødre over 40. Statistisk set lever de 40 år endnu.