Jeg tror det du skriver er et af de helt store problemer i vores tilgang til graviditet og fødsel idag. Vi har så meget fokus på hvor ondt det kommer til at gøre og hver gang nogen har været igennem et helvede af en fødsel, bearbejder de deres egne traumer, ved at traumatisere resten af verden med deres fødsel fra helvede... Og undskyld generaliseringen, overdrivelse fremmer forståelse ;-) Jeg mener bare, at det er naturligt at mange er rædselsslagne for at føde og for smerten, når der er SÅ meget fokus på smerten hele tiden.
Som en anden siger, så er der ligeså mange, hvis ikke flere, fantastiske fødselshistorier hvor den fødende kommer ud på den anden side med en følelse af sejr, power og råstyrke som ikke kan måles på richterskalaen. Hvis jeg kunne gøre én ting om, i min første graviditet, ville jeg have vidst netop dét, og jeg ville have frasorteret ALLE rædselshistorierne og bedt veninder ikke dele deres fødselsberetninger før jeg selv havde født, medmindre det var historier der havde det gode i fokus.
Jeg mener ikke man skal lukke øjnene for at der kan være behov for hjælp under fødslen, og det er fint at vide at der kan ske ting der kræver indgreb, men jeg synes indgangsvinklen til vores viden om fødslen burde ændres. Der er intet at sige til at man er bange for at føde, med nogle af de grumme historier man falder over. Stop med at læs dem, fokuser på hvordan du godt gad din fødsel forløb sig (og husk at fødslen ikke kan planlægges, men man kan godt ønske hvordan den skal forløbe) og forbered dig på dit livs kamp - men husk du ikke er alene. Der er en jordemoder som er der for din skyld og måske en kæreste/mand der kan støtte dig hele vejen. :-)
Anmeld
Citér