heldyr skriver:
Som overskriften lyder er jeg lidt bange for at føde, kan ikke helt forklare hvorfor, det har nok noget at gøre med at det er en overvældende tanke, og så har jeg hørt så mange historier om fødsler der tager 42 timer som ender ud i kejsersnit
Det hjælper mig at læse om fødsler, men synes ikke at der er nok om det herinde
Er der ikke nogle der kunne tænke sig at dele lidt om deres fødsler, både godt som dårligt? 
Jeg kan godt forstå dine tanker, men hvis det hjælper, så er der lige to input fra mig, der fødte for knap 4 mnd siden:
- du er ikke alene! Jeg mener ikke bare i overført betydning, men helt konkret på fødestuen. Udover din(e) fødselshjælper(e) er der en jordemor, som ikke laver andet end at hjælpe kvinder med den opgave, du står overfor. Og jo længere og mere kompleks fødslen bliver jo flere dygtige (og i mit tilfælde søde, forstående og erfarne) jordmødre, fødselslæger og sosu-assistenter er der tilstede til at hjælpe DIG - og passe godt på dit barn. Jeg er stadig helt rørt over, hvor godt hjulpet, jeg blev på Hillerød Sygehus. Og selvom min fødsel var lang, sej og med mange små benspænd, var jeg aldrig i tvivl om, at de folk havde STYR på tingene og nok skulle få mig igennem det.
- det kan virke som noget værre new age-nonsens, men det hjalp mig: lad være med at tænke på fødslen som smertefuld. Tænk på den som anstrengende. Din krop skal præstere en stor og anstrengende ting. Måske tager det 4 timer, måske 34. Hvis nu du løber en marathon eller bestiger et bjerg, så gør det også ondt i fødder, ankler, ben, lår, lunger, osv. Men vi taler ikke først og fremmest om smerten men (med stolthed) om præstationen - og om vores fremskridt, udsigten, hvor fedt det er at vores krop kan det her. Og det betaler folk penge for at få lov til!
Sidst men ikke mindst: stol på din krop. Den kan godt og den ved godt, hvordan den skal gøre det.