CaWi skriver:
Jeg mener overhovedet ikke at man ikke må være ked, føle sorg osv. Og ja, man kan sagtens have brug for en udstrakt hånd, og får man den skal man da helt sikkert også tage imod den.
Men ingen andre end dig selv har ansvaret for din egen lykke. Er man nede over et eller andet, så er det ikke andres ansvar at få dig tilbage på benene igen. Jovist de kan hjælpe dig på vej og være der for dig. Men ingen andre end dig selv har ansvaret.
Derfor er man sin egen lykkes smed. Hvis ikke du vil hjælpes, kan du ikke hjælpes. Hvis du vil hjælpes, ja så har du allerede taget ansvar for dig selv.
Jeg er den veninde, som Mom skriver om. Jeg mistede min mand for 2 år siden. Jeg har før mistet bedsteforældre og andre nærtstående og derved haft kendskab til sorg, jeg har gennemlevet kriser i familien som selvmord, stress og svær sygdom, vi har gennemlevet svære økonomiske perioder osv.. Jeg mener, at hver krise har gjort mig stærkere. Men aldrig har jeg fået slået benene væk, som da min mand blev syg og døde.
Jeg har skrabet bunden. Og når man roder dernede, så har man ikke overskuddet eller overblikket til at bede om hjælp - ej heller til at tage imod en udstrakt hånd. Så er veninder og familie som Mom altafgørende. Og har man ikke dem i sit netværk, forstår jeg godt dem, der "klynker" år efter år efter år - hvilket bringer mig til næste punkt, for godt nok siger du, at forskellige kriser kræver forskellig mængde tid for forskellige mennesker, men når du siger år efter år, har du jo allerede en holdning til, hvor lang tid tingene bør tage? En sorgproces er ikke overstået på et år, kan jeg konstatere. Den tager tid og her to år efter kan jeg stadig ramme de dybe huller. Men fordi jeg har et bagland, der støtter og hiver mig op, i stedet for at konstatere, at nu må jeg tage mig sammen og gro en rygrad, så har jeg mod, lyst og overskud til at kæmpe mig op og videre. Havde jeg læst dit indlæg for 1,5-2 år siden, havde det i den grad kunne tryne mig længere ned - om ikke andet så i dårlig samvittighed over min egen svaghed.
Jeg finder ikke kun dit indlæg naivt, men også kynisk. Jeg tror på, at alle må tage ansvar for deres eget liv. Er man utilfreds, må man foretage ændringer. Men er man i krise - og der er altså virkelig stor forskel på at være utilfreds og være i krise - så har omverdenen et, om ikke andet moralsk, ansvar for at tage hånd om medmenneskerne. Og det er et ansvar jeg hjertens gerne tager på mig.
Mht. trådens emne - ærlig talt mener jeg ikke, at der er så meget at diskutere. Kvindens selvbestemmelse over egen krop bør aldrig under nogen omstændigheder drages i tvivl. Ergo kan en mand aldrig forlange abort/fuldført graviditet. Alle, der indgår i et seksuelt forhold ved eller bør vide, at resultatet uanset alskens prævention, kan ende i en graviditet. Ligeledes har alle et individuelt ansvar for at bruge prævention, og at kvinden påstår at hun er på piller, unddrager ikke manden hans ansvar for at bruge kondom.
Kommer der et barn, kan ingen af parterne frikendes for ansvar. Faktum er, at kvinderne bare har et større udvalg af valgmuligheder. Jeg forstår ikke de kvinder, der vælger at få et barn, der er tydeligt uønsket fra mandens side, men lige meget hvad, så er det her bare et punkt, hvor naturen ikke har gjort ligestilling muligt. Så kan man tage en diskussion med/om de kvinder som åbenlyst nægter at medtænke konsekvenserne for fædrenes liv - måske kan man rykke ved deres holdning.