mor:) skriver:
Jeg er ikke modstander af abort og har da selv fået foretaget et.
Men det jeg prøver at skrive her er at jeg absolut ikke læser Joys skriverier som nogle af Jer andre - jeg læser det som at hun mener det i den kontekst hvor det netop er uansvarlighed der gør at man bliver nødt til at vælge abort. Og ærligt talt, mener du det er på plus siden af karma at få foretaget en abort?
"Jeg har aldrig slået et ufødt barn ihjel – f.eks. grundet ens seksuelle uansvarlighed. Det skal ikke forståes negativt."
Der er da ikke meget at tolke på hér. 1: At få foretaget en abort er lig med at slå et ufødt barn ihjel. Opfattelsen af, at der er tale om et barn, og at den gravide slår ihjel, er da i den grad udtryk for en fordømmende holdning. Hun har naturligvis lov at have den holdning, men den er ikke just neutral.
2: F.eks. grundet seksuel uansvarlighed - bemærk "f.eks." Abort må som handling være ensbetydende med at slå et barn ihjel uanset årsag - indgrebet er jo det samme, uanset hvad der ligger bag - og hun nævner blot seksuel uansvarlighed som én af flere mulige årsager.
3: "Det skal ikke forståes negativt." At slå et barn ihjel ER negativt, så det er en fuldstændigt modsigende tilføjelse, der kun kan betyde, at hun ikke har været sig bevidst om, hvad hun netop har formuleret.
Det er muligt, at hun blot har formuleret sig ubehjælpsomt, men skriver man i det offentlige rum, skal man veje sine ord på en guldvægt, og i det ovenstående er der altså ikke noget at misforstå.
Mht. karmasnakken, så forestiller jeg mig ikke, at en særligt stor del af danske abortsøgende kvinder er særligt optagede af et religiøst begreb fra hinduismen og buddhismen, når de træffer deres valg.