Alle børn er en smule distræte - men nogle er det bare mere end andre, nogle gange meget mere!. Personlig har jeg nok tilbragt næsten halvdelen af min egen barndom med at dagdrømme eller bare falde i staver over et eller andet. Kom konsekvent for sent i skole, fordi jeg gik i slow motion i en eller anden dagdrøm eller stod og gloede på et eller andet på vej til skole :blink: :blink:
Når det ringede ud fra gymnastik, sad jeg tit i underbukser og med èn strømpe på. Simpelthen bare for mange tanker, der var vigtigere og mere spændende end virkeligheden :lol:
At være distræt eller bare miste fokus og koncentration ind imellem er ikke noget børnene gør med vilje. Men en ting der kan hjælpe med at få barnet til at holde fokus på det, man lige har bedt dem om, kan være at gå helt hen til barnet, sørge for at have direkte, ubrudt øjenkontakt (helst i øjenhøjde m barnet) og så sige det, man vil bede barnet om at gøre. Så er man langt mere sikker på, at barnet rent faktisk har hørt hvad man sagde og forstået, at det var vigtigt.
Sådan er det jo også med os selv - vi hører ikke nødvendigvis så godt efter hvad en eller anden, som står henne i døren omme bag os, siger, i forhold til en, som sidder lige overfor os i øjenhøjde og med øjenkontakt.
Så NOGLE gange - når jeg tager mig selv i at 'kommandere' fra dørkarmen - eller endda et tilstødende rum - og blive irriteret over, at lille dreng ikke gør hvad je siger og med det samme, så kommer jeg i tanke om ovenstående råd, og det plejer at virke bedre end dørkarmskommandoen... Indtil videre i hvert fald... :)
Anmeld