Uha ja - morgener...
Datteren er ret god til at klare sig selv om morgenen, men sønnike :S
Når jeg er alene med dem går det nogengange helt galt og jeg ender oppe i det røde felt. Efter sådan en morgen tog jeg en snak med sønnen om at det var en dum morgen.
Jeg sagde at jeg gerne ville lade være med at råbe, og spurgte hvad jeg så kunne gøre. Han mente, at jeg bare kunne sige det almindeligt, men så gør han det jo ikke. Vi nåede så til den 'aftale' at jeg vækker ham tidligere, så der er tid til at vågne. At jeg fortæller hvor lang tid der er til at spise morgenmad (han har nemlig lige lært klokken og er rigtig stolt af det), fx 'kl 7.15 skal du begynde at tage tøj på' og at jeg ikke råber. Han skal så til gengæld holde øje med klokken og gøre det jeg har sagt.
Det virker sådan nogenlunde :) Min erfaring er også, at når han vænner sig til at tingene bliver sagt 100 gange, så holder han op med at reagere de første 99 gange. Derfor gør jeg (i det små) det at jeg siger tingene én gang og hvis han så ikke får det gjort (fx husket sin Nintendo eller noget andet, som ikke er livsvigtigt, men vigtigt nok for ham) så er det bare ærgerligt.
Det har da resulteret i tårer, men også i at han nu er bedre til at gøre tingene af sig selv
Anmeld